Výčepní, prchni! Desítky lidí připomněly na karlovarské kolonádě legendární scénku z filmu
Jak správně řekl moderátor celé akce: “Když je něco podruhé, je to tradice a příští rok už to bude potřetí, takže to bude dlouhá tradice!” Tradicí, kterou měl na mysli, byl závod výčepních, který se konal na mlýnské kolonádě v Karlových Varech. Proč právě tam? No protože právě tam se odehrává legendární honička z filmu Vrchní, prchni!
Zdeněk Svěrák, který scénář ke komedii o fantomovi jídelen a restaurací napsal, vždycky říkal, že chtěl vytvořit takovou hodně českou bondovskou scénu. A jeho dlouholetý spolupracovník Ladislav Smoljak mu coby režisér filmu Vrchní, prchni! tohle přání splnil. I když, jak zmiňoval David Smoljak přímo na letošním běhu: “Tatínek v tom viděl takovou tu chaplinovskou grotesku.”
A oba tvůrci měli bezpochyby pravdu, ta legendární scéna má v sobě trochu té bondovské elegance i groteskní absurdnosti. Ostatně je to bambilion číšníků, kteří historickou budovou pronásledují muže, jenž si na ně jen hraje… a všichni jsou v kvádrech. Ve středu se ovšem v kvádrech nesoutěžilo, neběželi totiž vrchní nýbrž výčepní.
Pár desítek odvážných “výčepáků a výčepaček”, jak řekl moderátor Michal Dusík než se zastavil na jednodušším “výčepním” mělo běžet celkem čtyři sta metrů, první polovinu trasy podél impozantní stavby Mlýnské kolonády, druhou půlku pak sloupovím vnitřku. Kdo doběhne první, vyhrává sud piva. A nebyl to ledajaký sud, byl to starý dobrý Pilsner Urqell. Právě Pilsner totiž sponzoroval celou akci.
Všichni výčepní byli oděni do svých klasických zástěr a všichni do jednoho byli experti. Prostě lidé kteří vědí, že “točí se filmy, pivo se čepuje”. Ostatně byl mezi nimi i Tomáš Krčmář, vítěz soutěže Pilsner Urquell Master Bartender, který v současnosti vedl i ve vleklém Pivním maratonu. To je soutěž, při níž dva výčepní soutěží o to, kdo první načepuje jedenadvacet šnytů. A tedy dvaačtyřicet dohromady.
Závod samotný byl poměrně dramatický a pro diváky možná příliš rychlý. Bylo rozhodnuto v rámci desítek sekund. Vítězové byli hned dva a shodou okolností měli oba startovací číslo 903. To totiž měli na zádech všichni soutěžící jako poctu Emilu Zátopkovi, který se stal tak trochu neoficiálním maskotem letošního festivalu… a jehož film taky sponzoruje Pilsner.
Technicky vzato se měli dva výherci, Ota s Přemyslem, o sud rozdělit, ale byl nakonec velkoryse přenechán tomu, kdo vlastní hospodu a užije s ním tedy víc parády. A jak říkal Michal Dusík: “Tak zase za rok. To už to bude dlouhá tradice.”
Vítěz soutěže Pilsner Urquell Master Bartender z roku 2018 Richard Máša radí, jak si nejlépe vychutnat pivo: