Za MeToo aférou v Zentropě je podle dvorní střihačky von Triera Molly Stensgaardové moc ostrý humor
Molly Marlene Stensgaardová pracovala na střihu hned několika projektů slavného dánského režiséra Larse von Triera. Jmenovitě to byl seriál Království a filmy Melancholie, Nymfomanka, Dogville a Jack staví dům. Do Varů přijela jako porotkyně hlavní soutěže, ale především jako fanatická milovnice filmů. Na středečním KVIFF Talku s Molly přišla řeč na její nové i staré projekty, ale i na MeToo skandál, který otřásl Trierovou produkční společností.
V roce 2017 byla společnost Zentropa, v té době už pětadvacetiletá dánská produkční společnost Larse von Triera a jeho společníka Petera Jensena, zasažena MeToo skandálem. Dost tvrdě, jak zaznělo v KVIFF Talku. Devět žen se vyznalo z toho, že prostředí v Zentropě bylo neúnosné, a některé dokonce přestaly pracovat ve filmovém průmyslu jako takovém. A i na to samozřejmě přišla řeč s Molly Marlene Stensgaardovou, „dvorní“ střihačku kontroverzního režiséra von Triera.
„Když jste registrovali jenom to, co píší média, museli jste mít dojem, že to byl uvnitř společnosti nějaký ohromný problém. Což nebyl,” upozorňuje Stensgaardová. „Já osobně jsem se nikdy nesetkala s nevhodným zacházením, ale taky prosazuji, že je atmosféra špatná, i když se jenom jeden člověk cítí nepříjemně. Osobně se domnívá, že za MeToo skandálem v Zentropě hlavně leží příliš ostrý humor, který je podle ní pro společnost dost typický. Obecně jsem ale za MeToo vlnu vděčná,” dodává filmařka.
Kauza v Zentropě vyvrcholila tím, že společnost odstavila od denního provozu Petera Jensena, který se nadále neobjevuje v budově a neúčastní meetingů. Ale MeToo skandál byl jen velice malou součástí rozhovoru, který si, pravda, užili hlavně fanoušci filmového řemesla.
Sama si týdny pracovat
Většina debaty se točila kolem Larse von Triera a jeho stylu práce. „Každý projekt začíná nějakou malou úvahou,” popisuje střihačka. „Třeba u Nymfomanky nás napadlo, proč bychom nemohli ve filmu dělat to, co v románech, a prostě si odběhnout do úvah postavy?” Molly začala s von Trierem pracovat v podstatě jen pár let po škole a byl to pro ni docela šok. „Lars od vás očekává, že budete experimentovat. A když neuděláte jednou za čas nějaké kompletně stupidní rozhodnutí, je trochu zklamaný,“ vysvětlovala pobaveně.
„Já mám u stříhání otevřená okna nebo roztažené závěsy a zatahuji je, až když nemůžu na tmavém záběru rozpoznat vůbec nic,” popisuje svoje pracovní prostředí Molly. „Mě ta střižna, kde je úplná tma a jenom svítí monitory, vždycky přišla příliš depresivní.” Dodává ale, že člověk si musí umět samotu užít, aby mohl být střihač. „Samozřejmě, že máte spoustu kontaktu s jinými lidmi, s režisérem obzvlášť, ale já mám ráda, když si mohu sama celé týdny pracovat,” vysvětluje.
Nestříhám, píšu
Po pětadvaceti letech stříhání filmů a televizních pořadů se teď Molly přesunula k psaní, které jak sama říká, je v tomhle ohledu velice podobné. „Jsem doma sama a píšu. A jsem spokojená.” Natáčení prvního jejího scénáře je už v posledních fázích příprav – projekt se jmenuje Bullshit a podle popisu půjde o tragikomický příběh malého motorkářského gangu, který se v osmdesátých letech zapletl s Hells Angels.
Na otázku Reflexu, jestli se jí její střihačské schopnosti hodí při psaní, pokrčila rameny s tím, že se nebojí vyhazovat věci už ve fázi psaní. V podstatě tak šetří práci budoucím střihačům, protože svůj seriál sama stříhat nebude. „Budu ale velice blízce konzultovat,” říká.
Novopečená scénáristka má už dokonce v procesu další projekt, tentokrát pro Netflix, ale na detaily si ještě budeme muset počkat. Na dotaz publika, jestli se k Zentropě a von Trierovi už nikdy nevrátí, chvíli přemýšlela: „Teď to pro mě vypadá jako ukončená kapitola. Ale bylo by ode mě hloupé říkat, že už se nikdy do střižny nevrátím,” vysvětluje a dodává, že napjatě očekává třetí sérii dánského seriálu Království, na kterém svou spolupráci se slavným režisérem začínala. „Je trochu zvláštní nemít s tím nic společného,” přiznává.