Video placeholder
Rok 2003 odstartoval Rushovo účinkování v blockbusterové hollywoodské sérii Piráti z Karibiku, kde se jako kapitán Hector Barbossa objevil v pěti dílech
V sobotu ve Velkém sále převzal Geoffrey Rush Křišťálový glóbus a hned předvedl nápad na další karlovarskou festivalovou znělku. Co s Glóbem? Sežrat!
Na jeho počest se ve Varech promítaly tři filmy, z nichž každý osobně uvedl: Králova řeč, Záře a Quills – Perem markýze de Sade
V Karlových Varech byl od středy až do soboty, na zakončení festivalu převzal Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii
Prestižní divadelní Cenu Tony získal na Broadwayi za titulní roli v absurdním dramatu Eugèna Ioneska Král umírá. Stejnou roli ztvárnil mimochodem i Jiří Bartoška v pražském Divadle v Řeznické.
5 Fotogalerie

Políčko po políčku. Oscarový herec Geoffrey Rush miluje Formana a kdysi chtěl být jako Polívka

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

„Ano, jsem připraven! Akce!“ řekne a v klidu se usadí. Oscarový herec Geoffrey Rush (71) oslnil Vary upřímným nadšením z evropské kinematografie i hlubokou znalostí české kultury. Má rád Spejbla a Hurvínka, Karla Čapka, českou novou vlnu. Skvěle se ve varském divadle bavil na show skupiny „podivínů z plakátu“ Tros Sketos. Zážitkem pro něj bylo i setkání s kolegou Bolkem Polívkou, kterého viděl se skupinou českých mimů v 70. letech v Paříži. „Chtěl jsem být jako on,“ řekl na varském KVIFF Talku.

Při rozhovoru mimo jiné pantomimicky, políčko po políčku, předvedl celou úvodní scénu z Hoří, má panenko, filmu Miloše Formana, jenž ho silně zasáhl a kterou si dodnes pamatuje. Jeho performanci najdete na reflex.cz.

Prý máte moc rád českou novou vlnu…

No jéje! První film, který jsem od Miloše Formana viděl, se jmenoval Černý Petr a mládí v něm bylo výborně odpozorované. Jak se snažili podobat západním vzorům, být jako Beatles… Ale Hoří, má panenko jsem viděl v Cinémathèque, když jsem v Paříži studoval pantomimické a pohybové divadlo. Přišel jsem domů a řekl: „To musíte vidět všichni!“ A odvyprávěl jim políčko po políčku úvodní scénu. Bylo to komické a zároveň ostrá satira o životě v tehdejším Československu, byrokracii a tak dále. Takže: chystá se hasičský bál, mají obrovský transparent a stojí tam chlapík na žebříku. Jiný chlapík stojí dole a žebřík drží. Pak přijde další chlapík a říká tomu dole: „Nemám být někde jinde? Nemusíš držet ten žebřík! Pořád se jen flákáš!“ A tak dále… Chlapík nahoře na žebříku má zapalovač – a tohle je geniální – a opaluje, velice umělecky opaluje okraje transparentu.

Vy jste v tom filmu měl hrát…

Během dalších dvou až tří minut přijde další chlápek, který přiměje toho dole odejít a jít opravdu někam pracovat. Žebřík se zřítí, chlápek padá, a jak padá, chytne se transparentu a celé to začne hořet. Teprve pak se objeví titulek Hoří, má panenko! A to mě dostalo. Dál ty neuvěřitelné scénky na plese, soutěž krásy jako v Americe a jak jedna z těch cen v tombole zmizela… Já z toho filmu byl úplně pryč! Sociální satira, ale zároveň k popukání… No a pak jsem taky viděl Formanův film Taking Off, jeho první americký, a tak dále a tak dále…

Byl jste se tady ve Varech podívat na svoji Záři?

Ne, to ne, film jsem jenom uvedl a dobře si všiml stovek mladých lidí v hledišti. Ale viděl jsem tady jiný skvělý snímek, Korzet (kostýmní drama o Alžbětě Bavorské rakouské režisérky Marie Kreutzerové; pozn. red.), který začínal v 8.30 ráno. Však jsem taky hned říkal Beniciovi: „Jestli mě chceš trumfnout, musíš jít tady na film už v sedm ráno!“ Byl jsem několik let šéfem filmového festivalu v Melbournu a vídal kolem sebe mladé lidi, pro které je velké plátno naprosto fascinující. Můj syn právě dokončil filmovou školu v Londýně, často se s ním o současné kinematografii bavím. Díky němu jsem třeba viděl zajímavý snímek nezávislé americké filmařky Kelly Reichardtové První kráva. Což jsou filmy, které už používají úplně jiný jazyk, než jsme byli zvyklí, a je jasné, že se v průběhu let všechno mění. Ale láska k velkému plátnu? Ta zůstává.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!