Černá psycholožka místo bílého psychologa: V někdejším seriálovém hitu HBO úřaduje politika na úkor kvality
Původně mu kraloval doktor Paul Weston: newyorský psycholog v podání charismatického Gabriela Byrnea, jenž za svůj výkon získal před dvanácti lety Zlatý glóbus. I česká, mimochodem velmi vydařená verze s názvem Terapie, stavěla na mužském protagonistovi – české duše léčil ještě svéráznější Karel Roden. Nicméně časy se mění: dekáda, během níž se seriál vycházející z původního izraelského formátu odmlčel, přinesla požadavek politické korektnosti, a tak se v nových dílech více než na kvalitu hledí na genderovou, rasovou a sexuální vyváženost.
Pohovka pro vyvolené
Fakt, že muže nahradila žena, navíc příslušnice národnostní menšiny (rodiče představitelky hlavní role Uzo Aduby přišli do USA z Nigérie), zkrátka nemůže být náhoda. Stejně tak klientela doktorky Taylorové až nápadně vychází vstříc politické poptávce po etnické, resp. společenské různorodosti. Dokonce i v obsahu převládají nad osobními tématy ta sociální – jako by jí šlo víc o nápravu světa než o všechny ty pochroumané duše v pohovce naproti.
Do lékařčiny luxusní rezidence v prominentní čtvrti losangeleského předměstí nedocházejí jen movití bílí klienti, ale také (bílí) defraudanti, hispánští ošetřovatelé (více než slibný výkon Anthonyho Ramose) či černí teenageři s nevyjasněnou sexuální identitou. Jejich osobní příběhy jsou poutavé, ale nějak je není kde rozehrát, když už se neřeší křivdy všehomíra, točí se vše kolem témat psycholožky, jejíž předramatizované soukromí opanuje všechen zbývající prostor.
Chyba je v systému
Z někdejšího klenotu televizní scenáristiky se navíc zcela vytratila rafinovanost: jednotlivé osudy spolu nekomunikují, příručkově předvídatelné terapeutické promluvy postrádají dynamiku, jež dříve vítaně oživovala statickou mizanscénu.
Ráda bych věřila, že jde o „únavu materiálu“. Že se jen vyčerpaly zdroje (čtyři řady jsou čtyři řady), že sérii nesvědčí nové tvůrčí vedení (Rodriga Garciu vystřídali Jennifer Schuurová a Joshua Allen, pro něž už izraelský originál není svatý). Nebo že zkrátka zaúřadoval covid (ano, i na testy a distancování tu dojde). Ta pravá příčina však bude, obávám se, vážnější: když totiž scénář píše politická objednávka, ani Pullitzer ho nespasí.