Harry Potter a Tajemná komnata je podceňovaný klenot
Minulý týden jsme na dvacáté výročí premiéry Kamene mudrců napsali vzpomínkový článek o tom, jak náročná byla cesta za tímhle filmem a co všechno režisér Chris Columbus dokázal tím, že převedl knižní fenomén na stříbrné plátno. Po takhle ohromujícím úspěchu zbývala jenom jedna jediná věc. Pokračování, tedy filmové zpracování Tajemné komnaty. A první záběry Tajemné komnaty vznikly už tři dny po premiéře Kamene mudrců.
V podstatě se vrátil celý tým, který pracoval na prvním díle, a podobně jako to Columbus kdysi udělal u Sám doma, i tentokrát se rozhodl pro kreativní přístup, který by se dal souhrnně nazvat „vítězné kolečko”. Nebudeme všechno znovu vynalézat, prostě vezmeme to, co nám fungovalo, ještě to vylepšíme a přihodíme hromadu cool věcí navrh.
Víte, před nějakými dvaceti lety byla velká móda nadávání na pokračování. Pokračování vždycky stojí za nic, říkávali jsme. A mysleli jsme tím, že většinou vznikne originální film jako naplnění něčí jedinečné vize a po úspěchu snímku se rychle zbastlí pokračování, aby si mohlo studio snadno nahrabat prachy. Jenže s Harrym Potterem jsme vešli do éry dlouhých sérií, kde se filmaři nutně museli naučit dělat pokračování uspokojivá, protože těžko by pak někdo dokoukal sérii do konce.
Jedinečnou vizi Tajemná komnata rozhodně měla (a její autorka J. K. Rowlingová na film stále přísně dohlížela), a navíc měla i režiséra, který si byl po natočení Kamene mudrců, tedy po tom příšerném maratonu na tenkém ledě, konečně jistý, že ví, co dělá.
Všechno, co se vám líbilo na Kameni mudrců, je zpátky. Včetně filmových lokací, vystavěných filmových setů a kompletního castu. A to ani nebudeme mluvit o tom, jaký zázrak byl, že všechny ty děti byly schopny a ochotny hrát takhle dlouho a takhle dobře. Za mě je to možná největší castingový zázrak v dějinách filmu. Vrátil se scenárista Steven Kloves, vrátil se producent David Heyman, vrátil se John fucking Williams a pod teď už ledově klidnou rukou Chrise Columba začal vznikat nejdelší Harry Potter film v sérii.
Královna dětských knih a král rodinných filmů
Chris si moc dobře uvědomoval, že kouzlo a úžas prvního filmu už napodruhé jen tak fungovat nebude, ale taky věděl, že musí dodat naprosto magickou show. Rozhodl se tedy pro absolutní ponoření do kouzelného světa. Nemůže podruhé velkolepě odhalit Bradavice, ale může vám ukázat jejich nejzajímavější části. Nemůže vám znovu překvapivě ukázat, že existuje kouzelnický svět, ale může vám prozradit něco o jeho historii.
Ostatně takhle funguje Tajemná kombata i jako kniha, je to naprosto fantastický sequel, který rozšiřuje kouzelné univerzum, doplňuje zajímavé detaily… A co víc, všechny ty historické podrobnosti, nové ideologie a nové spory jsou naprosto zásadní pro příběh. Který je jen tak mimochodem naprosto fantastická murder mystery na hradě. Co chcete víc?!
Columbus se tedy rozhodl, že půjde do hloubky nejen tematicky, ale i vizuálně a filmařsky, ať už jde o samotný svět nebo postavy. Takže v tomhle filmu máme spoustu vyučovacích hodin, máme mimořádně dlouhou a povedenou vánoční sekvenci (což je Chrisova specialita, že), vidíme nové a nové části Bradavic. A co se postav týče, režisér dostal nevděčnou práci zfilmovat Harryho vnitřní pochyby nad tím, jestli vůbec je tím, za koho se považuje, jestli patří do Nebelvíru a jestli náhodou není Zmijozelovým dědicem… A narozdíl od Rowlingové se musí Columbus obejít bez hromady vnitřních monologů. Všechno je komunikováno obrazem a všechno je komunikováno tak čistě a jasně, aby tomu rozuměl i dětský divák, ale zároveň natolik citlivě, aby dospělý u filmu neusnul.
A celá tahle velkolepá barevná a magická show vrcholí duelem mezi Harrym a Tomem Riddlem (osobní rovina), mezi Baziliškem a Brumbálovým fénixem (ideologická rovina) v Tajemné komnatě (vizuální rovina) v samotných základech Bradavic (historická rovina). Troufl bych si tvrdit, že neexistuje knižní adaptace, kde by se autor předlohy potkal s autorem adaptace takhle přirozeně.
Plus bonus
Navíc má Tajemná komnata oproti předchozímu dílu ještě několik věcí, které dělají film mnohem lepší. Nejdřív se podíváme do castingu. Přibyli nám hned dva gentlemani a oba jsou naprostou světovou špičkou. Prvním famózním přírůstkem byl Kenneth Brannagh jako Zlatoslav Lockhart. Slavný shakespearovský herec si roli pompézního idiota vychutnává v každém záběru a je radost ho sledovat.
A Luciuse Malfoye hraje expert na záporáky Jason Isaacs! Ten byl nejspíš jasnou volbou, nikdo jiný totiž nedokáže být cool a slizký zároveň. Sám Isaacs si natáčení nesmírně užíval a hrozně mu to šlo s dětmi. V making of se svěřuje, že když při natáčení repliky: „Snad bude pan Harry Potter pokaždé nablízku, aby mohl zachránit situaci,” a Daniel Radcliffe zaimprovizoval větu: „Nebojte. Budu,” získal k těm „třináctiletým hercům” respekt. Jo, a Isaacs nakonec i daboval baziliščí šepot. Protože proč ne.
CGI i praktické efekty jsou ještě lepší než byly v Kameni mudrců. To byla jediná věc, kterou Columbus na jedničce těžko skousával, že vizuální efekty nejsou takové, jaké by si je představoval. Takže do dvojky se šlo s větší vervou a nutno říct, že oproti Kameni jsou to mílové kroky. Je to vidět hlavně na famfrpálovém zápase, který je tentokrát prostě kulervoucí a božsky vypadající, a na finálním boji s Baziliškem.
S tím mimochodem souvisí i to, že se filmařům naprosto ukázkově podařilo propojit praktické efekty s CGI. A loutky jsou v Komnatě na mimořádné úrovni. Jakože Jurský park/Fury Road úrovni. Ostatně když představitel Brumbála Richard Harris poprvé viděl „svého” Fénixe, prohodil, že je neskutečné, jak je ten pták vytrénovaný. Přestože Fawkes byl samozřejmě animatronická loutka.
A když jsme u zvířat, která jsou jako živá… Pavouci. Celá ta akční sekvence v Temném lese, kde se Harry s Ronem brání nájezdu obřích tarantulí, je hrozivá, dynamická, skvěle natočená a hlavně zábavná. Což je příznačné pro celý film. Vynikající akční sekvence, a přestože je film mnohem temnější než jednička, je tam překvapivě mnoho povedených komediálních momentů.
Konec éry
Zkrátka, tenhle typ filmu může vzniknout pouze tehdy, když máte geniální matroš na zpracování a zpracovává ho režisér v podstatě s neomezeným rozpočtem, zkušeností a neotřesitelnou sebedůvěrou, kterou vám může dát jen to, když jste zrovna loni s podobným filmem udělali jeden z nejvýdělečnějších trháků všech dob. Columbus nechtěl tentokrát jenom magický film, chtěl magický a dokonalý film. A byl ochoten pro to udělat všechno.
V podstatě neexistovalo nic, co by se mohlo v hlavě režiséra urodit a nemohlo se dostat na plátno. A to tady mluvíme například o v ateliérech vybudované podobě tajemné komnaty, která měla na délku přes sedmdesát metrů a která se stala největší kulisou v sérii. Columbus vymačkal do těch dvou filmů všechnu svou vášeň, kreativitu a lásku k médiu i k Harrymu Potterovi. Byl to fenomenální úspěch, hned dvakrát v řadě (dvojka vydělala se stomilionovým rozpočtem necelých devět set milionů dolarů)... ale bylo jasné, že tady jeho práce končí. Dál a víc už to nešlo.
Premiérou, která se odehrála 3. listopadu 2002, končí i otisk Chrise Columba v sérii. Postupem času obraz Tajemné komnaty v očích diváků trochu zhořkl. Film je příliš dlouhý, příliš podobný tomu prvnímu, dělá málo nových věcí… Nezřídka se mluví o druhém filmu jako o tom nejhorším. Já bych si troufl tvrdit opak. Podle mě je Komnata dokonalá pohádka a dokonalé pokračování. A co se týče Columbovy stopy v sérii, podle mě je dodnes jasně viditelná, je nejzářivější, nejpohádkovější a nejkrásnější. Ale ne nejlepší. Další film totiž nabral velice temné a velice umělecké obrátky. Ale na Vězně z Azkabanu se podíváme zase za týden.