Video placeholder
Z filmu Tání
Z filmu Tání
Z filmu Tání
Z filmu Tání
Z filmu Tání
7 Fotogalerie

Tání: Drsné dospívání na belgickém venkově. Nevinná dětská hra může někoho stát život

Kateřina Kadlecová

Pokud jste během loňského karlovarského filmového festivalu neviděli Tání, hned dnes večer utíkejte do kina. Drsné, nezapomenutelné drama o dospívání na belgickém venkově s nevídaným hodnocením 87 % na ČSFD má dnes premiéru. Za týden vám v Reflexu přineseme rozhovor s jeho režisérkou a scenáristkou, známou belgickou herečkou a zpěvačkou Veerle Baetensovou.

Bezmála dvouhodinové belgické drama s kryptickým názvem Tání v divákovi od samého začátku rozvíjí pocit, že se stane cosi opravdu neblahého. Přitom o nic nejde: od Evy se stěhuje mladší sestra a ona se z nějakého důvodu nechce při té příležitosti setkat s rodiči. A pak vzpomíná na dětství – dostane totiž od dávného kamaráda pozvánku na otevření zrekonstruované farmy, kde se má zároveň uctít památka Jana, který tam kdysi zemřel.

Nic pro prosluněné letní odpoledne

V Evě dřímá hrozné trauma. Nedokáže navazovat nové vztahy ani udržovat ty staré. Klíčem divákovi budou hluboce znepokojivé flashbacky z Evina dětství a zmateného, bolestného dospívání. Obdivujeme důmyslné proplétání několika časových rovin i velmi dobře vygradovaný příběh až do… No, do TOHO okamžiku. Nic pro prosluněné letní odpoledne. A přitom právě během jednoho léta to trápení začalo. Tehdy se všechno vymklo kontrole a třináctiletá Eva se ponořila do temnoty, kterou nedokáže vyřešit jinak než tak, že do kufru auta vpraví ledový kvádr a vyrazí z Bruselu do „své“ vesnice. Za těmi, kdo jí ublížili.

Režisérka Veerle Baetensová jako populární herečka sklízela ceny na divadle i přízeň televizního publika coby představitelka belgické verze Ošklivky Betty. Hrála policajtku v krimiseriálu o třech řadách, s kamarádkou založila popovou kapelu Dallas… Ovšem její celovečerní režijní debut, k němuž navíc napsala scénář, to všechno přebije. Už před sedmi lety prý začala uvažovat o tom, že úspěšný stejnojmenný román své krajanky Lize Spitové převede na plátno, ale cesta na festival Sundance, kde měl snímek letos v lednu premiéru, byla delší, než obě čekaly…

Matka, která tu pro svou dceru nikdy nebyla

Mezi excelentními dětskými herci, hnanými do vypjatých si­tuací, vyniká především Rosa Marchantová v roli třináctileté nevinné, zranitelné „klukandy“ Evy. Na Sundance za ztvárnění náročné role získala Zvláštní cenu poroty. Dospělou protagonistku hraje Charlotte DeBruyne a v roli zoufale špatné, závislé matky tentokrát nestojí Baetensová sama – tou, která tu pro svou dceru nikdy nebyla, je Naomi Velissariouová.

Až setřete slzy a v ohromeném tichu kina vstanete ze sedačky, zůstane vám kromě určitých obrazů v hlavě pár otázek. Proč některým dětem nikdo nepomůže, i když o pomoc volají do všech stran? A jak se hloupá hra se zapeklitou hádankou mohla tak rychle změnit ve hru o život?