10 největších filmových zločinů spáchaných na skvělých komiksových předlohách
Komiksové filmy jsou vděčné krmivo pro divákovo nadšení i vztek. Co se týče nadšení, je vcelku jednoduché machrovat s tím, co mají a co nemají společného s předlohou, protože přečíst si pár komiksů o Supermanovi je jednodušší než se před premiérou prohrabat Zločinem a trestem. Stejně tak se na ně však může člověk i hněvat: protože komiksoví hrdinové jsou naše lásky, a když nám tu lásku někdo vezme a začne s ní dělat ošklivé věci, tak si jen říká o náš hněv. Následuje deset komiksových filmů, které se k těm našim láskám zachovaly úplně nejhůř. Bude to bolet.
10. Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil (Sin City: A Dame to Kill For), 2014
Ale jistě, proč se neotřít o modlu, na níž mnohý komiksový fanda přísahá dodnes? Filmové zpracování komiksové ságy Franka Millery Sin City, jehož se ujal režisér Robert „Desperado“ Rodriguez, bylo svého času očekáváno se zatajeným dechem a přijato s uznalým pokýváním, že to „vypadá úplně jako ten komiks“. S odstupem času je však zřejmé, že to sice „vypadá jako ten komiks“, ale vůbec to nefunguje jako film. Toporné vypravěčství ještě akcentují prepubescentně tvrďácké monology, které jsou na papíře sice fantastické, ale ve filmu vyznívají plonkově; a druhý díl už navíc jede úplně na setrvačník.
Hláška za všechny peníze:„Mezi nohama mi vybouchne atomová bomba.“
9. Venom, 2018
Tom Hardy? Super. Mimozemský symbiont ze Spider-Mana? Výborně! Na tom se nedá nic zkazit... až na to, že se na tom dá zkazit úplně všechno. Samostatný film o Venomovi, který vždy patřil k těm pozoruhodnějším postavám spider-manovského univerza, je prostoduchou vyprávěnkou, která jako by vypadla z videoprodukce 90. let. Příběh je primitivní, charaktery postav nekompaktní, všichni se tu chovají jako nekompetentní šílenci, akční scény jsou nudné a Tom Hardy přehrává až za hrob. Navíc tam chybí krev, protože je to přístupné... a chudák Venom tak cvaká zubisky vesměs naprázdno.
Hláška za všechny peníze:„Oči! Plíce! Slinivka! Tolik dobrot a tak málo času!“
8. Muž z oceli (Man of Steel), 2013
Superman, to je ten hodný mimozemšťan, který nás vždycky všechny zachrání, že? Ne tak ve filmu Muž z oceli, v němž z něj režisér (a podle své tvorby také osmiletý harant v těle dospěláka) Zack Snyder udělal masakrátora srážejícího výškové budovy plné nevinných lidí jen proto, aby mohl namlátit šišku nějakému jinému mimozemšťanovi. Na krátkou chvíli to pak vypadalo, že tvůrci se chytnou za nos a celé to Supermanovi vrátí v následujícím Batman vs Superman, jenže to dopadlo – v režii stejného režisérského borce – ještě o tolik hůř, že se tu o tom musíme zmínit ještě jednou.
Hláška za všechny peníze:„Dobrá smrt je svou vlastní odměnou.“
7. Sebevražedný oddíl (Suicide Squad), 2016
Režisér Davida Ayer, který dal světu tak skvělou věc, jako je snímek Patrola, zahučel do bezedné propasti komiksových filmů univerza nakladatelství DC hrůzným filmovým zpracováním komiksu o skvadře Suicide Squad (jehož český název „Sebevražedný oddíl“ jen doplňuje katastrofálnost celého počinu). Film vychází z mylné hypotézy, že pokud by byl Superman záporákem, je dobré mít po ruce bandu nesvéprávných blbů, kteří mu nějakým způsobem zatnou tipec. Jako by nestačila stupidita základní premisy, film je navíc hrůzně napsaný a záporačku hraje Cara Delevigneová. A ta je příšerná úplně ve všem (i v komiksovém Valerianovi, který se sem trestuhodně už nevešel).
Hláška za všechny peníze:„Co, takže mi jsme nějaký... sebevražedný oddíl?“
6. Wanted, 2008
Zařazení tohoto filmu mezi největší komiksové zločiny je sporné – a závisí zejména na tom, zda divák stejnojmennou komiksovou předlohu Marka Millara četl, nebo ne. Film Wanted režiséra Timura Bekmambetova (tvůrce celovečerní haluze Noční hlídka) je sám o sobě osvěžujícím způsobem bizarní, má skvěle ujeté scény a Jamese McAvoye v hlavní roli, jenže... příběh nemá v podstatě vůbec nic společného s nekompromisním komiksem, v němž parchanti zvítězili, zabili všechny superhrdiny a teď vládnou světu, v němž se hlavní hrdina brutálně prokousává jejich potravním řetězcem. S něčím takovým se vyprávěnka o tom, jak někdo dělá dobro, nemůže rovnat.
Hláška za všechny peníze:„Co jste, kurva, udělali poslední dobou zajímavýho vy?“
5. Kick-Ass 2, 2013
První filmový Kick-Ass, který natočil režisér Matthew Vaughn, byl na filmové scéně podobným zjevením, jakým byla komiksová předloha scenáristy Marka Millara ve světě pestrobarevných kreslených seriálů. Příběh kluka, který se rozhodl stát stejným borcem jako Batman nebo Spider-Man, aniž by na to měl sílu nebo prachy, byl stejně tak vtipný, jako dojemný, a když se Millar vytasil s o něco ostřejším komiksovým sequelem, režisér Jeff Wadlow to prostě neukočíroval. Ani fenomenální obsazení snímku (včetně Jima Careyho!) nezachránilo film, který se vydával špatným směrem na příliš mnoha místech.
Hláška za všechny peníze:„Tys mi zabil tátu bazukou.“
4. X-Men: Poslední vzdor (X-Men: The Last Stand), 2006
První dva filmy o X-Menech v režii Bryna Singera přinesly do superhrdinského žánru něco, co z něj udělalo dospěláckou záležitost: trauma. Mutanti v hlavních rolích nebyli ani tak nadšení z toho, co všechno umějí, ale spíše traumatizováni tím, že jim vyjíždějí z rukou drápy a všichni po nich jdou ve zcela nové variaci na rasismus. Uzavření původní trilogie však připadlo do rukou Bretta Ratnera (protože Singer šel místo toho režírovat ubuleného emoSupermana v Superman Returns) a zpackal, na co sáhl. Vybíjení milovaných hrdinů je tu člověku zcela lhostejné; ještě štěstí, že tuhle katastrofu nové x-menovské filmy alespoň trochu relativizovaly.
Hláška za všechny peníze:„Nejsem tvůj otec. Jsem tvůj přítel.“
3. Fantastická čtyřka (Fantastic Four), 2015
Tenhle snímek bolí o to víc, že to byl po krátké době druhý pokus o vržení slavné superhrdinské party na filmové plátno – a to s ještě katastrofálnějším výsledkem než posledně. Tuto adaptaci Fantastické čtyřky navíc natočil Josh Trank, jehož nádherné scifárně Kronika (Chronicle) se svého času klaněl každý alespoň trochu příčetný filmový fanoušek. Jenže během tvorby Fantastické čtyřky se něco příšerně pokazilo, produkce se podle mnoha svědectví proměnila v absolutní peklo na zemi a výsledkem je film, který připomíná spíš vrak automobilu, do něhož narazil rychlík.
Hláška za všechny peníze:„Nejsme bohové, jsme lidé! A společně jsme silnější než každý sám.“
2. Liga výjimečných (The League of Extraordinary Gentlemen), 2003
Tenhle film je tak neskutečně špatný, že když jej viděl Sean Connery, který v něm ztvárnil jednu ze stěžejních rolí, zařekl se, že už nikdy v životě v žádném dalším filmu hrát radši nebude – a slovo dodržel. Tahle hnědá omáčka roztažená do hmoty celovečerního filmu na sebe přitom plácla název komiksové série jednoho z nejuznávanějších tvůrců v historii komiksu Alana Moorea (který se od filmu distancoval), ovšem tématu se zhostila s tak ostentativním a vulgárním ignoranstvím, že se dodnes vážně spekuluje o tom, že tvůrci filmu viděli z komiksové předlohy tak možná snad obálku, a to ještě jen na displeji mobilu.
Hláška za všechny peníze:„Jsem komplikovaný.“
1. Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti (Batman v Superman: Dawn of Justice), 2016
Nejhorší komiksový film všech dob uspěl v silné konkurenci i díky tomu, jak vysoké si na sebe nabral sázky. První megaobří film se Supermanem a Batmanem na jednom plátně měl rozjet pro nakladatelství DC protiútok proti marvelovskému filmovému univerzu Avengerů, což se mu z technického hlediska podařilo (protože následovala neméně příšerná Liga spravedlnosti), ale za cenu toho, že udělal ze dvou největších hrdinů světa vygumované mlátičky a zaobalil je do příběhu, který vypreparoval to nejlepší z legendárních komiksů jako je batmanovský Návrat temného rytíře a supermanovský Doomsday, a namlel z nich hydrocefalitickou břečku, která oba hrdiny zostudila.
Hláška za všechny peníze:„Proč jsi řekl to jméno? Martha? Proč jsi řekl to jméno? PROČ JSI ŘEKL TO JMÉNO?“