Vždycky Most! Nový seriál se vyplatí sledovat od začátku do konce, nepoučuje, ale podrývá stereotypy
Osmidílný komediální seriál Most!, šestý projekt dvojice Prušinovský - Kolečko, začíná v pondělí 7. ledna ve 21:05 na ČT1. Stojí Most! za zhlédnutí? Reflex vám přináší recenzi celého seriálu od Veroniky Bednářové po zhlédnutí všech osmi dílů. Série slibuje v kulisách Mostecka hodně drzý humor. S podtitulem Mají se rádi, ale ještě o tom nevědí však nabízí ještě mnohem víc: optimističtější, sebevědomější verzi současné české reality.
Ne že by v televizním Mostu! bylo všechno růžové, i když propriety jedné z hrdinek takové jsou. Imaginární Most je v Prušinovského režii letargický, ošuntělý, a autentický. Lidé jsou tam naštvaní, nezaměstnaní, a živí. Seriál novátorsky představuje přes 800 tamních komparsistů – včetně výborné, dosud takto neviděné romské komunity – a najdete tu samozřejmě i Chanov, hotel, kostel a další reálné kulisy. A taky místní restauraci, kde z karbanátků dostanete vyrážku, i když jste Rom. Jmenuje se Severka.
Do Severky chodí Luďan (Martin Hofmann), hlavní hrdina v tričku bez rukávů. Kvůli svým blbým rasistickým kecům už zase ztratil práci. Bojí se lecčeho, nejvíc své bývalky (k nepoznání proměněná Jitka Čvančarová) a „cigánů“, i když s jedním z nich, s Frantou (vynikající Zdeněk Godla), vysedává se svou povedenou partičkou v Severce u jednoho stolu a půjčuje si od něho oblek, protože sám žádný nemá. „On není rasista, on je jenom debil,“ říká o Luďanovi romská – v seriálu důležitá – holka.
Pod rouškou strachu z vlastní nedostatečnosti se tu chytře řeší nejen rasová otázka – bez servítků a roztomile vulgárně. Přitom v Mostu! nezažijete moc čisté nenávisti, jen pár namachrovanců. Je to už zmíněný Franta, který Luďanova syna Tondu přihlásí na gympl, protože na to ten kluk prostě má… Autoři ale naše české stereotypy ve většině případů nezlehčují, a navíc i nenápadně podrývají. Což je zásadní.
Seriál zbytečně nementoruje
Osm dílů se vyplatí sledovat od prvního do posledního; projekt má jasný záměr. Zhruba ve čtvrtém díle ubude dryáčnictví, ale ne humoru, přibude naopak lidskosti. Tvůrci začnou bořit zdi, Mostečáky propojovat a skládat je prostřednictvím vtipných situací do normální, pestrobarevné společnosti.
Zatímco jinde v Evropě už totiž dávno hoří auta, na Mostecku zatím „jenom“ schůzuje pár zoufalců s holými hlavami. Seriál proto už v základní premise nelká nad tím, jací jsou Češi hrozní, nementoruje, nepoučuje, neškatulkuje hrdiny od čistých rasistů po naivní sluníčkáře. Nepoužívá ani jiné nálepky, jichž jsou už několik let plná média, je zdravě kousavý. I přes pár úplně zbytečných machistických nedotažeností (za všechny učebnicový body shaming Tondovy spolužačky hned v prvním díle) portrétuje svoje nespokojené hrdiny sebevědomě a vlastně láskyplně.
Co si herci myslí o svých postavách >>>
Hattrick kreativního producenta
Výsledkem je svět, ve kterém přes všechny kotrmelce nakonec vítězí vůle nějak se domluvit a začít pod heslem „Vždycky Most!“ normálně, pohromadě žít. Žádný lepší domov totiž nemáme.
Most! tak není jenom dalším komediálním miniseriálem ČT. Díky razantnímu otevření rasistických, homofobních a obecně diskriminačních témat se řadí i k projektům s přesahem k tomu, co se právě teď děje ve společnosti. Takové byly i dvoudílné filmy Metanol (režie Tereza Kopáčová) a Dukla 61 (režie David Ondříček). Spolu s Mostem! tvoří hattrick roku 2018 kreativního producenta ČT Michala Reitlera.
Recenzi od Vojtěcha Ryndy po odvysílání prvního dílu si na webu Reflexu přečtete v úterý ráno.