Video placeholder
Papicha – Volnomyšlenkářská alžírská studentka se v devadesátých letech snaží vzpouzet útlaku konzervativních radikálů.
Dálniční hlídka – kriminální drama o honu na Bonnie a Clydea.
Psi nenosí kalhoty – Citlivý snímek o hledání lásky v sado maso salonu.
Žena na válečné stezce – Islandská dramedie o ženě, která bojuje proti průmyslové výstavbě ničící islandskou krajinu.
Zelená kniha – Oscarové protirasistické drama o vztahu mezi bílým buranským řidičem a elitářským černošským hudebníkem.
13 Fotogalerie

To je drama! Objevte 10 nejlepších filmových dramat roku 2019

Jakub Smutný

Co by měl obsahovat každý správný dramatický film? Vypjaté situace, bouřící emoce mezilidských vztahů a zdánlivě nepřekonatelné překážky, s nimiž se musí hrdinové vyrovnat. Nálepka dramatu se dá s trochou snahy nalepit vlastně skoro na všechno. My jsme při tvorbě žebříčku dali ruce pryč od filmů s nadpřirozenými elementy, kriminálníky a detektivy i větším množstvím humoru. Soustředili jsme se na ta „pravá dramata“, která zobrazují lidské osudy pokud možno výrazně nepřikrášlené o elementy jiných žánrů. Ale jak zjistíte, i tohle pravidlo našlo své výjimky. 

1. Parazit

Režie: Korejec Pon Džun-ho, známý řadou úspěšných filmů jako Matka nebo Pečeť vraha.

Prvky dalších žánrů: Parazit je obrovská žánrová směsice, najdete v něm prvky komedie, thrilleru i hororu a v neposlední řadě je film břitkou satirou. Drama ale přece jen hraje prim. 

O čem to je jednou větou: Chudá rodina se pomocí drobných lží a manipulací nechá zaměstnat v domě bohatého byznysmena. 

Přijetí diváky a kritikou: Bez výjimky nadšené. Film vyhrál hlavní cenu na prestižním festivalu v Cannes. Na ČSFD je s 85 procenty hodnocen jako 276. nejlepší film vůbec, na IMDb má rovněž 8.5 bodů z deseti a v žebříčku nejlepších filmů zatím zaujímá 57. příčku. Na databázi Rotten Tomatoes vyznívá příznivě 99 procent recenzí

Zhodnocení: Pro mnoho lidí jednoznačně největší událost letošní filmové sezóny, která by se mohla ocitnout v čele hned několika různých žánrových žebříčků. Parazit je zábavný, napínavý, dokáže diváka neustále překvapovat vývojem děje, a zároveň má nezpochybnitelné společenské přesahy. Takových snímků se ročně moc nenatočí. 

2. Klér

Režie:Wojciech Smarzowski, černé svědomí polského národa, který dosud nejvíc proslul drásavým historickým snímkem Volyň

Prvky dalších žánrů: Klér je drama se satirickým ostnem a zakomponovanými prvky politického thrilleru. 

O čem to je jednou větou: Příběh o korupci, zlu a falešné morálce uvnitř polské katolické církve. 

Přijetí diváky a kritikou: Od českých uživatelů ČSFD má snímek 81 %, mezinárodní obecenstvo na IMDb hodnotí 7.4 body z deseti. Na databázi recenzí Rotten Tomatoes prozatím není dostatek publikovaných textů. 

Zhodnocení:  Propletený příběh tří katolických kněží dává komplexní obrázek o tom, že je uvnitř polské církve cosi shnilého. Tvůrci pálí ostrými, ale nikoli prvoplánově na vše, co je spojené s vírou. Snímek spíš odhaluje, jak korumpuje moc, což se v zemi, v níž je církev de facto nejmocnější politickou stranou, projevilo právě v

3. Favoritka

Režie:Yorgos Lanthimos, řecký režisér specializovaný na divné filmy.

Prvky dalších žánrů: Jedná se o historické kostýmní drama, okořeněné kapkou velmi černého cynického humoru. 

O čem to je jednou větou: O dvou vypočítavých ženách, které soupeří o přízeň anglické královny Anny Stuartovny

Přijetí diváky a kritikou: Film byl jedním z loňských oscarových kandidátů, do českých kin se nicméně dostal až letos. Na ČSFD má Favoritka relativně přísné hodnocení 70 %. Diváci na IMDb jsou vřelejší, když snímku přisoudili 7.6 bodů z 10. Na Rotten Toamtoes má přívětivé vyznění 93 % textů. 

Zhodnocení:  Yorgos Lanthimos má poměrně výjimečný tvůrčí rukopis, který řadě lidí nesedne. Favoritka je sice jeho relativně nejnormálnějším a nejpřístupnějším filmem, ale i tak si zachovává poměrně vysoký stupeň zlomyslnosti, když rozehrává šachovou partii s hrdiny, kteří jsou bez výjimky zlí a zkažení. Rafinované podrazy a zábavně propletená pavučina intrik vykouzlí úsměv na tváři každého, kdo nečeká hřejivý film. 

Video placeholder
Favoritka - trailer filmu • CinemArt

4. Neviditelný život Eurídice Gusmãové

Režie: V našich končinách nepříliš známý Brazilec Karim Aïnouz.

Prvky dalších žánrů: Nejpřesněji se dá snímek zaškatulkovat jako dojemné rodinné melodrama. 

O čem to je jednou větou: O životním příběhu dvou sester, jejichž cesty byly v mládí násilně rozděleny.

Přijetí diváky a kritikou: Čeští filmoví fanoušci mohli snímek vidět na festivalu v Karlových Varech, jeho hodnocení se vyšplhalo na 81 %. Podobně hodnotí i mezinárodní publikum, když má film na IMDb 7.9 bodů z deseti. Palec nahoru zvedlo i 87 % recenzentů na Rotten Tomatoes. 

Zhodnocení:  Kdo má chuť na trochu toho dojímavého patosu, Neviditelným životem Eurídice Gusmãové chybu neudělá. Je to film na jednu stranu velice dojemný a smutný, na druhou stranu divák nemusí mít pocit, že je emočně vydírán vyfabulovaným příběhem plným zvratů, které jako kdyby vypadly z laciné jihoamerické telenovely. Tohle je vkusný film, který si své místo na slunci – a v tomto žebříčku – zaslouží. 

5. Manželská historie

Režie: Scenárista a režisér Noah Baumbach, který se specializuje na civilní snímky jako ze života. 

Prvky dalších žánrů: Stopové prvky komedie.

O čem to je jednou větou: O manželské krizi a rozvodovém pekle dvou sympatických hrdinů. 

Přijetí diváky a kritikou: Napříč databázemi je Manželská historie mezi nejlépe hodnocenými snímky roku. Na ČSFD snímek získal 83 %, na IMDb pak dosáhl na hodnocení 8.2/10. Na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes pak vyznívá příznivě 95 % ohlasů. 

Zhodnocení: Častěji bývá ve filmech znázorňován romantický zrod velké lásky, Noah Baumbach na to ale tentokrát šel z druhé strany a přesvědčivě zachytil moment, kdy se láska mezi dvěma lidmi vytratila. A taky období, kdy lásku následkem právních rozvodových bitev vystřídala počínající nenávist. Manželská historie je zejména hereckým koncertem Adama Drivera a Scarlett Johansson, oba se díky svým výkonům zařadili mezi letošní přední uchazeče o herecké Oscary. Oba by si ocenění zasloužili.

6. Nikdy neodvracej zrak

Režie: Německý režisér Florian Henckel von Donnersmarck, známý hlavně díky Oscare oceněnému snímku Životy těch druhých.

Prvky dalších žánrů: Film je historickým životopisným dramatem se špetkou thrilleru a válečného filmu

O čem to je jednou větou: O umělecky nadaném Kurtovi, který v kulisách historických událostí dvacátého století hledá svůj tvůrčí rukopis. 

Přijetí diváky a kritikou: Na ČSFD má snímek 82 %, na IMDb je hodnocení mírně nižší – 7.7/10. Podle databáze recenzí Rotten Tomatoes vyznívá příznivě 78 % novinářských ohlasů. 

Zhodnocení: Němečtí filmaři se ke svým dějinám umí postavit tváří v tvář, to je známá věc.  Nikdy neodvracej zrak je dalším z řady podařených německých filmů, které pomocí mikro příběhu jednoho hrdiny (mimochodem inspirovaného reálným umělcem Gerhardem Richterem) zobrazují širší souvislosti místa a doby. V tomto případě poválečného Německa. 

7. Narušitel systému

Režie: Debutantka Nora Fingscheidtová.

Prvky dalších žánrů: Narušitel systému je sociální drama jako ze škatulky, bez přísad jiných žánrů.

O čem to je jednou větou: O nezvladatelné devítileté dívce Benni a o tom, jak se jí řada sociálních pracovníků snaží pomoci, aby mohla vést normální život.

Přijetí diváky a kritikou: Kinosály film sice nezaplnil, na festivalovém okruhu ale slavil úspěch. Oceněn byl například v Berlíně. České publikum film zná mj. díky uvedení ve Varech, na ČSFD má pěkných 83 %. Na IMDb uživatelé snímku dali hodnocení 8.1/10, pozitivně jej pak hodnotí i 86% recenzí na Rotten Tomatoes. 

Zhodnocení: Energické sociální drama, které na začátku diváky chytne, a pustí jej emočně vyždímaného až se závěrečnými titulky. Narušitel systému není příjemná podívaná, žádná pohádka. Realitu života problémového, silně traumatizovnaého dítěte zobrazuje nepřikrášleně, drsně, takřka beznadějně a bezvýchodně.

Nejlepší filmy roku 2019 podle E15.cz >>>

8. Kafarnaum 

Režie: Libanonská herečka, scenáristka a režisérka Nadine Labakiová.

Prvky dalších žánrů: Sociální drama bez příměsi jiných žánrů. 

O čem to je jednou větou: O chudém libanonském chlapci, který se rozhodl zažalovat své rodiče za to, že mu dali život, aniž by se o něj poté dokázali řádně postarat.

Přijetí diváky a kritikou: Film získal Cenu poroty na loňském festivalu v Cannes, bojoval i o Oscara pro nejlepší zahraniční film. Do českých kin se nicméně dostal až letos. Uživatelé ČSFD snímek ohodnotili dvaaosmdesáti procenty, na IMDb je hodnocení ještě o krapet vyšší, činí 8.4/10. Pozitivní vyznění má 90 % recenzí na serveru Rotten Tomatoes

Zhodnocení: Depresivní drama o tom, jak se žije dětem v méně šťastných koutech světa. Sice nepřekvapivé a tak nějak povědomé, na druhou stranu ale i bezesporu silné a funkční. Užitečný film zejména pro ty, kteří potřebují dokázat, že si v Česku žijeme jako prasata v žitě.

9. Král

Režie: Australský režisér David Michôd, festivalovým divákům známý hlavně díky snímkům Království zvěrstev a Cesta.

Prvky dalších žánrů: Král je „shakespearovské“ historické drama s prvky válečného filmu. 

O čem to je jednou větou: O tom, jak rebelující princ s tváří Timothée Chalameta nastoupí na anglický trůn jako Jindřich V.

Přijetí diváky a kritikou: Běžní diváci jsou se snímkem o něco spokojenější než profesionální kritici. Na ČSFD má Král hodnocení 81%, na IMDb 7.4/10. Podle Rotten Tomatoes ale dává palec nahoru jen 71% kritiků. 

Zhodnocení: Výpravný, špinavý a zásadně neromantizující historický film, který zobrazuje dějinnou etapu anglo-francouzských válek ve vší její ošklivosti. Titulní král je zobrazen jako skutečný člověk, s řadou kladných i záporných stránek, chybující, omylný ale i snaživý. Jednoznačným vrcholem filmu je pak strhující bitva u Azincourtu. Jasná je inspirace Shakespearovou hrou Život Jindřicha Pátého, byť o přesnou adaptaci se nejedná. 

10. Dva papežové

Režie: Po letech na sebe opětovně upozornil Fernando Meirelles, režisér slavného Města bohů. 

Prvky dalších žánrů: Prvky komedie a životopisného filmu, byť míru věrnosti skutečnosti je nutné brát s rezervou.

O čem to je jednou větou: O diskuzi mezi papežem Benediktem XVI. a kardinálem Bergogliem, tedy budoucím papežem Františkem. 

Přijetí diváky a kritikou: Na ČSFD snímek získal 82 %, IMDb hlásí mírně nižší známku, a to 7.7/10. Podle Rotten Tomatoes bylo s prosincovou novinkou Netflixu spokojeno 89 % profesionálních kritiků a recenzentů. 

Zhodnocení: Film je strhujícím konverzačním dramatem, o což se zasloužili zejména dva herečtí velikáni v hlavních rolích. Anthony Hopkins a Jonathan Pryce ztělesňují dva rozdílné muže, konzervativního Benedikta a mírně progresivního Františka, s grácií sobě vlastní. 

Pár dalších letošních povedených dramat najdete v galerii: