Zlaté glóby: Úspěch Tarantinovy uspávanky, Gervaisovy urážky a potlesk pro film, který nikdo neviděl
Než se 9. února příznivci kinematografie dočkají výsledků oscarového klání, mohou se konejšit tím, že tentokrát třeba zvítězí ti praví. V noci na dnešek totiž v kategorii komedie nebo muzikál získala Zlatý glóbus bezmála tříhodinová sebevykrádající skrumáž (nepříliš veselých) historek z natáčení Tenkrát v Hollywoodu Quentina Tarantina. Ten byl oceněn i za scénář svého bezdějového a „bezhláškového“ snímku, který jsem si pouštěla natřikrát, neboť mě z celé té velkolepé kinematografie dvakrát přemohla dřímota – a to jsem Tarantinova fanynka. Brad Pitt, jemuž Tarantino přidělil vedlejší roli kaskadéra-dvojníka pozapomenuté filmové hvězdy, si Glóbus odnesl též, proti čemuž ovšem nelze nic namítat.
Náročnou úlohu měl muž mnoha profesí Ricky Gervais, který Glóby popáté (a podle svých slov už naposledy) moderoval. Ačkoli je mimo jiné komikem a scenáristou skvělého seriálu Kancl (tedy té britské verze), dobrého vtipu by se v něm tentokrát nedořezal. Není divu, USA se bezprostředně po svátcích klidu a míru ocitly jednou nohou ve válce s Íránem, kvůli vražedným požárům v Austrálii na ceremoniál nedorazil novozélandský herec Russell Crowe, oceněný za roli chlípného mocipána Rogera Ailese v seriálu Nejsilnější hlas, a demokraté tvořící většinu amerického kulturního světa ani bezmála tři roky po inauguraci Donalda Trumpa nedokážou v jeho panování najít špetku humoru…
Mrňousové, úplatkáři, nevzdělanci
Osmapadesátiletému britskému moderátorovi tak nezbylo, než se trefovat do katolických kněží zneužívajících své ovečky (jak osvěžující a nové téma!), smát se herci Joemu Pecsimu z Irčana, že je mrňous (Ricky Gervais sám měří úžasných 173 centimetrů, takže si to samozřejmě může dovolit), Leonarda DiCapria pošťuchovat kvůli výhradnímu randění s modelkami, které před dosažením pětadvaceti let jednoduše vymění za novější model, nebo si utahovat ze Zoufalé manželky Felicity Huffmanové, jejíž úplatkářství vyneslo její starší dceři studium na prestižní univerzitě a jí samotné 14 dní vězení a 250 hodin veřejně prospěšných prací.
„Takže pokud dnes večer získáte cenu, nesnažte se využít příležitost k politickému proslovu, ano?“ zahovořil Gervais k přítomným tvůrcům světových jmen, aby snad někoho z nich nenapadlo říci něco zásadního ke stavu světa, když už toho není schopen moderátor sám. „Nemáte nárok poučovat veřejnost. O skutečném světě nevíte nic,” využil vlastní zkušenosti Gervais s poukazem na to, že většina hostů v sále beztak „strávila ve škole míň času než Greta Thunbergová”, takže zřejmě nemají nárok na názor.
Mimochodem, moderátor oscarového slavnostního večera, který se odehraje za pouhý měsíc, dosud nebyl oznámen. Jestlipak se vrátí osvědčený Jimmy Kimmel, který měl na přípravu obou svých dosavadních oscarových moderací pokaždé několik měsíců, ale letos by si musel vystačit se čtyřmi týdny? Ačkoli loni byly Oscary v naprostém pořádku i bez moderátora; poprvé za pět let tehdy televiznímu přenosu oscarového ceremoniálu stoupla sledovanost…
Festivalový hit Parazit a nespatřené drama 1917
Ocenění pro nejlepší film v kategorii drama během 77. ročníku respektovaných filmových cen získal snímek 1917, který nikdo neviděl. Film se stomilionovým rozpočtem (v amerických dolarech, samozřejmě) z první světové války od oscarového režiséra Sama Mendese, který si Glóbus odnesl i za režii, měl totiž v USA premiéru den po Štědrém večeru, a vánoční prázdniny věru nejsou obdobím, kdy se člověk vydá do kina sledovat dramatickou a pravděpodobně smrtící misi dvojice mladých britských vojáků do hloubi nepřátelského území…
Snímek 1917 porazil favorizovaného Irčana Martina Scorseseho, životopisné drama z produkce Netflixu s nesnesitelnou tříapůlhodinovou stopáží a revolučním digitálním omlazením protagonistů, zlem prodchnutého Jokera Todda Phillipse a nenápadné, ale skvělé vztahové drama Manželská historie Noaha Baumbacha (ze šesti nominací tohoto snímku proměnila tu svou jen vynikající „Sedmilhářka“ Laura Dernová ve vedlejší roli krutopřísné právničky), rovněž počin Netflixu, jehož nejnovější produkce je konečně dostupná i českému divákovi včas a na rozdíl od minulosti i se slušnými českými titulky.
Nejlepším oceněným filmem Zlatých glóbů je pro mě jednoznačně hit letošního karlovarského festivalu a, přiznejme si to, vlastně všech festivalů: jihokorejský snímek Parazit, jenž získal ocenění pro neanglicky mluvený film.