Jiří Slíva, Švejk, Classic 10° (kombinovaná technika,  12 × 15 cm). Jiří Slíva (73), grafik, malíř, ilustrátor a karikaturista: „Švejka jsem si s nadšením znovu přečetl v loňském lockdownu. A musím říct, že to najednou byl úplně jiný Švejk, než když jsem ho poprvé četl někdy před 40 lety. Podobně jsem to ostatně měl i se čtením Kafkova Procesu.“

Jiří Slíva, Švejk, Classic 10° (kombinovaná technika, 12 × 15 cm). Jiří Slíva (73), grafik, malíř, ilustrátor a karikaturista: „Švejka jsem si s nadšením znovu přečetl v loňském lockdownu. A musím říct, že to najednou byl úplně jiný Švejk, než když jsem ho poprvé četl někdy před 40 lety. Podobně jsem to ostatně měl i se čtením Kafkova Procesu.“ Zdroj: Jiří Slíva

Tomáš Císařovský: Švejk dnes (kvaš na papíře, 21 × 30 cm). Tomáš Císařovský (59), malíř:  „Švejk se mi vrátil ve veškeré  své nadčasovosti jako rychlo-kvaš-ňák.“
Markéta Hlinovská: Přeci Švejk (suchý štětec na papíře, 21 × 30 cm). Markéta Hlinovská (42), malířka a ilustrátorka:  „Udělat Švejka dneska jinak? Nejdřív jsem zaprotestovala, že bych na to potřebovala půl roku, protože když se řekne Švejk, automaticky vidíte Ladu a Hrušínského. Až pak mě napadla ptačí budka – jsme přece zavření v lockdownu. Spojilo se mi to i s kamarádkou, herečkou Gábinou Míčovou, která četla Haškův životopis a vyprávěla mi, jak Haška vyhodili z časopisu Svět zvířat, protože psal i o druzích, které neexistovaly – prý to byl docela slušný skandál.“
Michal Škapa: Himlhergot (airbrush a ilustrace na papíře, 21 × 30 mm). Michal Škapa (42), vizuální umělec z první generace české graffiti scény konce 90. let, dnes známý především velkoprostorovými muraly:  „Švejk je rebel, proto mě přitahuje. Texty se mi tam přimotaly i proto, že Lada své staré obrázky občas vybavoval nápisy na zdech, což mi přišlo v uvozovkách jako jistá forma pragraffiti.“
Jan Gemrot: Švejk, spalovač mrtvol (olej na plátně, 40 × 50 cm ). Jan Gemrot (37), malíř, jeden z mnoha absolventů legendárního ateliéru Zdeňka Berana na AVU:  „Švejka nevnímám jako kladnou postavu. Sice si vždycky nějak poradí, ovšem většinou na úkor druhých. Z každé situace se snaží něco vytěžit, ale vždy pouze pro sebe. Na systém nadává, rád na něm však parazituje. Kým je Švejk dnes? Právě v této vypjaté době se cele odhaluje jeho podstata. Rozsah a mechanismy pandemie nechápe. Není ochoten se omezit, uskromnit či být jen elementárně slušný. Naopak, porušuje, co se dá, a mylně své konání považuje za boj proti establishmentu. Tisíce lidí umírají zbytečně, krematoria nestíhají spalovat přebytek těl. Na stříbrném plátně sdílí Švejk tvář herce Rudolfa Hrušínského s další známou postavou, se spalovačem mrtvol Karlem Kopfrkinglem. V současnosti sledujeme splynutí těchto dvou charakterů v jeden. Švejk se tak stává spalovačem mrtvol, i když možná jím byl vždycky a my to jen s pobaveným úsměvem na rtech nechtěli uvidět.“
Jaromír Švejdík: Na Bělehrad! (papercut, 25 × 35 cm). Jaromír Švejdík (57), výtvarník, ilustrátor, hudebník a textař: „Techniku kratochvílné vystřihovánky používám, když vytvářím strašidla. A Švejk je svým způsobem monstrem, že?“
10 Fotogalerie

Švejk 21: Josef Švejk očima současných umělců. Prohlédněte si jejich díla v naší fotogalerii

Marek Gregor

Při příležitosti sta let od prvního vydání Osudů dobrého vojáka Švejka za světové války jsme oslovili několik českých výtvarníků se zdánlivě jednoduchou otázkou: Jak byste knihu Jaroslava Haška ilustrovali dnes. Každý ze zúčastněných pojal zadání po svém. Získali jsme tak práce dvanácti autorů s jasně čitelným vizuálním stylem.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!