Z nebe mizí legendární jumbo jety. Prohlédněte si vrakoviště, kde končí stará letadla
Boeing 747 je ikonou letectví téměř 50 let. V současnosti se vyrábí již jeho čtvrtá generace, o kterou je ale mezi zákazníky stále menší zájem. Mezitím se mnohé aerolinky zbavují také předchozí generace s označením -400, která létá již déle než čtvrt století. Verze pro osobní přepravu končí buď v rukou nákladních aerolinek, případně dochází k jejich likvidaci na leteckých vrakovištích. Následující fotogalerie jedno takové mapuje. Nachází se v arizonské poušti.
Začátkem srpna zahájila ukončení provozu svých pěti jumbo jetů australská aerolinka Qantas, o několik dní později se své „sedmčtyřisedmičky“ zbavila také japonská ANA. „Letadlo je pro nás příliš velké,“ uvedl pro server Business Insider Oscar Munoz, šéf amerického přepravce United Airlines, který jumbo jety také pomalu vyřazuje z flotily.
„Hromadí se nám také problémy s údržbou, chybí především díly. V podstatě jsme prošli všechny vyřazené Boeingy 747, abychom nějaké součástky získaly,“ dodává Munoz. Podle něj v současnosti nikdo nové díly nevyrábí, také proto, že strojů v provozu není příliš. V Evropě měly některé starší Boeingy 747 také problém s překračováním hlukových limitů.
V minulých týdnech oficiálně skončila také pouť nejstaršího provozovaného jumbjetu vůbec. Tím byl model -100, tedy první generace „královny nebes“. Letadlo však nepřepravovalo cestující, sloužilo pro výrobce motorů General Electric jako testovací platforma pro nové motory. Ze služby odchází po dlouhých 47 letech.