85 let s Jane Fondovou: Sex, protest a aerobik
Otec po ní chtěl, aby byla hodná a krásná, jinak že ji nebude mít nikdo rád. Americká herečka JANE FONDOVÁ, spisovatelka, modelka, producentka, cvičitelka aerobiku a politická aktivistka, jeho přání splnila jen napůl. Krásná byla, hodná ne. Kvůli jejímu angažmá v období vietnamské války ji mnozí dodnes považují za vlastizrádkyni. Ona přesto stále hraje ve filmech a seriálech a dodnes neúnavně protestuje, nejnověji za ochranu klimatu. Dnes slaví osmdesáté páté narozeniny.
Jane je odmalička krásná a fatální ženou být rozhodně nechce – na vysoké, kde studuje klavír a malířství, si jednoduše jen drží image divoké holky z nespoutaných večírků. Když ji to omrzí, odjíždí na dva roky do Paříže studovat umění. V roce 1958 se ale vrací do New Yorku, kde si přece jen sjednává schůzku se zakladatelem legendárního Actors Studia Leem Strasbergem. Ten ji přesvědčí, že má herecký talent a že by měla začít chodit do školy.
Koneckonců, pro herectví měla předpoklady. Jejím otcem byl legendární Henry Fonda. Jejich vztah byl však komplikovaný. Fonda se k prý k Jane choval celé dětství jako „kus ledu“, jak uvedla ve skvěle napsané biografii Tak šel můj život z roku 2006. „Když máte jako já otce neschopného projevit emoce, jenž vám celý život vnucuje, že vás nikdo nebude milovat, pokud nebudete dokonalí, zanechá to ve vás hluboké jizvy,“ přiznala se. Ji i o tři roky mladšího bratra Petera (taky herce, známe jej z Bezstarostné jízdy) vychovávali chůva a prarodiče: matka byla sice velice bohatá, ale taky velmi těžce psychicky nemocná, což se však dětem tajilo. Když si pak v nemocnici sama podřízla hrdlo, protože jí Henry Fonda oznámil, že se s ní chce rozvést, Jane, jíž bylo tehdy dvanáct, nikdo nic nevysvětlil.
Bulimie a Francie
První roli dostává v roce 1960 ve filmu Tall Story. V té době už je vyhledávanou modelkou: v šatech od Chanelu nebo Givenchy se dostává až na titulní stránky časopisu Vogue a píše se o ní jako o americké Brigitte Bardotové. Její posedlost štíhlou postavou, kterou bolestně řeší už od třinácti let, se ale v té době zhoršuje: cvičí i čtyři hodiny denně, žije jen na kávě a cigaretách, o problémech s bulimií, se kterou bojovala až do padesáti, později napíše celé ságy.
Když ji v roce 1964 potkává francouzský producent a režisér ruského původu Roger Vadim, má tento charismatický muž za sebou už dva zářezy v podobě krásek, z nichž se pod jeho vedením zrodily hvězdy: jsou to výše zmíněná Brigitte Bardotová a Catherine Deneuvová. I Fondovou se Vadim pokusí vytvarovat do podoby dokonalé sexy blondýny. Není to ale tak snadné jako ve dvou předešlých případech: Američanka se – na rozdíl od Francouzek – vzpouzí, a i když to s ní její osudový muž „myslí dobře“, tak nějak instinktivně cítí, že být nahá ve fotostory Playboye nebo ve filmu Pařížanka není všechno, co by od života chtěla.
Trojka s prostitutkou
S Vadimem nicméně natočí obrovský komiksový hit Barbarella (1968), odehrávají se v roce 40 000, v němž obrátí mimozemšťany na víru v sexuální svobodu, která v 60. letech tak frčí.
Touha Fondové po svobodě a tvořivosti se ale pořád tak nějak nesetkává s realitou: navenek je sice sexuální bohyní, ale v soukromí trpí, když ji Roger Vadim nutí do trojky s prostitutkou. „Můj život byl jeden velký, nekonečný večírek, jen jsem si nebyla jistá, jestli se ho opravdu chci účastnit,“ píše ve svých memoárech v souvislosti s uvolněným životem s Vadimem. V knize dál velmi otevřeně popisuje, že ne všechny milostné praktiky „zlatých šedesátých“ se jí líbily: účastní se jich údajně jen z lásky k manželovi.
Rozejdou se po osmi letech, chvíli po narození dcery Vanessy.
Tehdy také dostává roli ve skvělém dramatu Američana Sidneyho Pollacka Koně se také střílejí (1969) a do postavy Glorie, účastnice vyčerpávajícího tanečního maratónu, se vžije tak, že přestane komunikovat s okolím a starat se o dítě. Hned po natáčení se zbaví image sexuálního symbolu, začne nosit krátké, tmavé vlasy, a dokonce obviní Vadima ze zneužívání a vykořisťování žen. Končí 60. léta, doba už není tak optimistická a herečka vyměňuje image americké krásky. Stává se z ní levicová aktivistka, protestující proti válce ve Vietnamu. Vyslouží si tím nadávku „rudá kurva Hollywoodu“ a je obviňována za nepřímou podporu vietnamského komunistického režimu.
Hanojská Jane
Politickou aktivistkou ostatně byla z celého srdce: zastávala se mimo jiné bouřících se amerických Indiánů i pracujících matek. S hercem Donaldem Sutherlandem, s nímž krátce žila, založila zájezdový soubor, který vystupoval s kabaretně agitačním protiválečným programem v okolí vojenských základen na Havaji, Filipínách a v Tokiu. Podporovala radikální černošské hnutí Černých panterů a později adoptovala černého sirotka Mary Williamsovou.
Do tuhého začíná jít v květnu 1970. Je vedro. Několik tisíc demonstrujících studentů z univerzity v Marylandu se tlačí v kampusu nejen na protest proti válce ve Vietnamu, ale taky ve víře, že zahlédnou jednu z nejslavnějších žen světa, Jane Fondovou. „Armáda toleruje násilí! Považuji to za neakceptovatelné!“ vykřikuje k davu. Než stihne rozdat pár protiválečných letáků, zatknou ji. Ale teprve v červenci 1972, kdy poprvé odjíždí do Hanoje, svoje kritiky opravdu rozzuří. Komunistický režim ve Vietnamu ji totiž využije k vlastní propagandě: pro vietnamský rozhlas poskytne rozhovor o zločinných lžích americké vlády i armády. Někteří Američané, hlavně váleční veteráni, ji dodnes považují za vlastizrádkyni.
Reakce na sebe nenechají dlouho čekat, už v březnu 1973 pořádají zákonodárci ve státě Maryland slyšení, v němž rokují, zda zakázat jen některé, nebo všechny filmy Fondové. Demokrat William Burkhead k tomu dodává: „Nechtěl bych ji zabít, ale nevadilo by mi, kdybyste jí vyřízli jazyk.“
Jane Fondová se později, už jako fitness hvězda, za své vměšování do amerických záležitostí omluví. Dál ale zůstává aktivistkou; ozvala se v souvislosti se sexuální aférou hollywoodského producenta Harveyho Weinsteina, kdy litovala, že se neozvala, i když o jeho skutcích věděla. V roce 2019 vystoupila s projevem na klimatické demonstraci v Los Angeles, v témže roce ji na klimatickém protestu ve Washingtonu zadržela policie, z místa byla odvedena v poutech. V roce 2016 zase strávila Den díkuvzdání v indiánské rezervaci Standing Rock na protestu proti výstavbě ropovodu Dakota Access Pipeline.
Cvičme v rytme
V 80. letech přichází další fáze života – do seznamu rolí si „Lady Jane“, jak se jí říkalo, když byla malá, přidává propagaci zdravého životního stylu. Pracuje, jak jinak, neúnavně, a tudíž s velkým úspěchem. V krátkém časovém sledu natočí celkem 23 instruktážních cvičebních videí aerobiku, kterých se po celém světě prodá přes 17 miliónů kopií. Říká se, že její videokazety zvedly prodeje VHS přehrávačů, protože ženy chtěly její programy sledovat tak moc, že si kvůli tomu houfně pořizovaly videopřístroje. Tým Fondové také vymýšlí slavné pletené návleky na nohy, nátepníky a čelenky: známe je, dávno zdomácněly i u nás.
Byla a je perfekcionistka, a to nejen na svoje tělo: „Nikdy jsem nebyla schopná zůstat ve svazku spokojená – vždycky jsem měla pocit, že to může být lepší,“ říká žena, která po rozvodu s Rogerem Vadimem (1965–1973) strávila sedmnáct let s americkým demokratickým senátorem Tomem Haydenem (1973–1990). Poté přišel život s ostře sledovaným mediálním magnátem Tedem Turnerem (devadesátá léta), zakladatelem CNN. Do roku 2017 žila s producentem Richardem Perrym, ale rozešli se, údajně kvůli jeho špatnému zdravotnímu stavu a neochotě léčit se.
Žiju pro sexuální scény
„Je mnohem důležitější zajímat se než být zajímavý,“ řekla v roce 2017, kdy představovala na festivalu v Benátkách film Our Souls At Night, kde si zahrála hlavní roli po boku Roberta Redforda. Řekla o něm tehdy: „Žiju pro sexuální scény s ním. Úžasně líbá, takže mě bavilo se s ním líbat, když mi bylo přes dvacet, i teď, kdy je mi téměř osmdesát.“
Letos v září Fondová na sociálních sítích oznámila, že má zhoubný nádor, v minulosti prodělala i rakovinu kůže. „Jsem si nadmíru vědoma toho, že jsem blíž smrti. A vlastně mě to ani moc netrápí,“ prozradila v létě v rozhovoru k propagaci poslední, sedmé řady seriálu Grace a Frankie společnosti Netflix. Stále se prý cítí mladě, své tělo však už příliš nepoznává. A právě stáří je jedním z témat seriálu Grace a Frankie, který byl nedávno označen za nejdéle běžící původní seriál společnosti Netflix.
V podstatě samu sebe hrála v Sorrentinově filmovém opusu Mládí, jenž obletěl svět v roce 2015. Ztělesňuje tu rozmazlenou, přímou, ne moc oblíbenou, velmi bohatou hollywoodskou divu plnou života, která právě řeší komplikovaný rozvod s dalším ze svých manželů a až cynicky ji zajímá jen to, jak velký úspěch bude mít její příští film. Zároveň ale skvěle vypadá, někdy až hodně nepříjemně říká, co si myslí, a dělá si, co chce. Věc Makropulos. Trošku sama, a svá.