Legendární pantografy vymírají, v Praze dosluhují poslední tři vlaky. Navštivte jejich hřbitov
Emilka, pantograf, panťák či žabotlam. Nejstarší typ československých elektrických souprav pro příměstskou železniční dopravu si pro svůj nevšední vzhled vysloužil řadu přezdívek, oficiálně nesou elektrické jednotky označení 451 a 452.
Z původního arzenálu 62 čtyřvozových souprav zbyly Českým drahám poslední tři, které vozí cestující v Praze. Zbylé „žabotlamy“ čekají na sešrotování na odstavném nádraží mezi Záběhlicemi a Michlí, nebo už mají hořký konec za sebou.
Poslední „tři statečné“ však čeká stejný osud. Z provozu budou vlaky vyřazeny, až jim vyprší příslušné revize, nebo pokud vznikne neopravitelná závada. Poslední „žabotlamy“ jezdí od pondělí do pátku na lince S41 z Prahy-Libně do Roztok u Prahy. Mohou se také ale mimořádně objevit i na jakékoliv jiné lince, pokud by dočasně nahrazovaly jiné soupravy.
České dráhy disponují ještě čtvrtou provozuschopnou jednotkou. Ta je ale uchovávána v depozitáři a slouží pro mimořádné muzejní jízdy či výstavy. Zatím nejdál byla na železniční akci v Košicích.