Ježíš, Venuše a Adam jako černošky? Umělkyně přetváří klasická díla evropského umění
Dal by se jeden z nejslavnějších umělců všech dob Michelangelo Buonarroti označit za xenofoba a misogyna, protože jeho díla zobrazují převážně bílé muže? Americká umělkyně Harmonia Rosales se prostřednictvím svého díla snaží narušit dominantní proud umění, který napříč staletími opomíjel zobrazovat zástupce etnických minorit a ptá se: „Kde jsme byli my?“ a „Nepomohli jsme snad tento svět stvořit stejně jako běloši?“
Pokus Rosales o zpochybnění eurocentrismu však vzbuzuje mnohé vášně. Ne všichni totiž považují za plodné zamýšlet se nad klasickým uměním prizmatem postmoderní společnosti.
Harmonia Rosales v současné době vystavuje svá díla v newyorské RJD Gallery. Výstava je nezvána Svědomí nového světa. Rosales například slavnou fresku Stvoření Adama překreslila tak, že se z Boha i Adama staly realisticky vyvedené černošky. Obdobně na jednom ze svých obrazů nahradila plavovlasou Venuši ženou s černou pletí. Jinde se v černošku proměňuje také Ježíš.
Na otázku, proč pracuje především s náboženskou tematikou, Rosales odpovídá, že náboženství je odjakživa bytostně spjato s mocí. Zpochybněním vizuálních konstrukcí, které jsou hluboko zakořeněné ve způsobu, jakým přemýšlíme o světě, chce přispět k rozvolnění myšlenkových struktur obecně.
Harmonia Rosales doufá, že proporcionálnější zobrazování černošek v umění povede k jejich většímu respektování ve společnosti. Stejný vzkaz se před nedávnem pokusili do světa poslat také zpěváci Beyonce a Jay Z písní Apes**t.