Pracovní koláž Andrey Králové, partička kriminalistů, „aby k sobě dobře pasovali“: zleva Kryštof Bartoš (poručík Tomáš Kozák), Martin Finger (kapitán Václav Plíšek), Ondřej Sokol (nadporučík František Tůma), Vasil Fridrich (major Ivan Pauřík), Rober Mikluš (kapitán Josef Korejs), dole Jan Kolařík (soudní lékař)

Pracovní koláž Andrey Králové, partička kriminalistů, „aby k sobě dobře pasovali“: zleva Kryštof Bartoš (poručík Tomáš Kozák), Martin Finger (kapitán Václav Plíšek), Ondřej Sokol (nadporučík František Tůma), Vasil Fridrich (major Ivan Pauřík), Rober Mikluš (kapitán Josef Korejs), dole Jan Kolařík (soudní lékař) Zdroj: Archív Andrey Králové, kostýmové zkoušky Devadesátek

Michal Novotný (Ivan Jonák)
Bořek Slezáček (mafián Alexej)
Kostýmy českých prostitutek na začátku devadesátek
Richard Němec (Antonín Běla)
Albert Čuba (František Mrázek)
14 Fotogalerie

Móda devadesátek: O nesnesitelné lehkosti blízkého retra s kostýmní výtvarnicí Andreou Královou

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

Ženy i muži ověšení zlatem. Pánské vesty sešité z kožených kousků, v pase nabrané džíny. Samozřejmě fialová saka, ponožky v sandálech, bundy v nadměrných velikostech. Sestřih „na Jágra“, řečený mullet. Pestrobarevné košile a svetry se vzory kombinované s obnošenými kousky ještě ze socialismu. Velké brýle, první kabelky ze Západu, ošoupané primky, mobil jako briketa. Řeklo by se „teprve třicet let“, ale pro výtvarníky je to jasná „dobovka“. Andrea Králová, kostýmní výtvarnice šestidílného seriálu ČT Devadesátky, otevřela Reflexu svůj archív.

Mým úkolem bylo, aby kostýmní vizuál seriálu co nejvíc připomínal dobu, ve které se odehrává; Devadesátky sice nejsou dokudrama, ale rysy dokumentu té doby mají.

Podle fotek jsem se pokusila maximálně zrekonstruovat reálné postavy, obžalované i oběti. Studovala jsem, jak vypadali, co často nosili, hledala nějaké typické znaky, které by podpořily charakter postavy. Hodně mi pomohla Jonákova kniha Sex, Disco, Revoluce!, to je úplná studnice devadesátek, nebo fotografická dokumentace z Orlické přehrady, vzniklá při vytahování sudů s mrtvými těly.

Rozhovor Veroniky Bednářové s Andreou Královou:

Video placeholder
Press klub Reflexu a Frekvence 1 - Veronika Bednářová a Andrea Králová) • Frekvence 1

 

Nakonec jsem se na seriálu docela vyřádila. Některé postavy byly totiž samy sobě skvělými kostýmními výtvarníky: František Mrázek jako mafiánský modeman a hrdý nositel hedvábných fialových sak, Antonín Běla, křiklavý romský kolotočář, Ivan Jonák v ikonickém bílém obleku a mnozí další…

Mám při práci ráda určitou stylizaci, nadsázku, grotesknost, ale tady jsem vůbec nemusela tlačit na pilu! Tyhle postavy byly v podstatě svou vlastní karikaturou – a přitom to byla realita. Stačilo ji jen obkreslit.

Kromě dobových pramenů jsem samozřejmě měla i několik poradců: především Josefa Mareše, autora scénáře, který do jednotlivých dílů přetavil skutečné případy, na nichž sám pracoval. Hodně mi pomohli i historik z Muzea policie a taky specialista na vězeňství. Devadesátá léta byla plná změn, s rozdělením Československa se například proměnily policejní uniformy, s reformou vězeňství přišly i nové vazební mundúry. Otázky vyvstaly u oblečení útvaru URNA, po­tápěčů…

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!