Bohumil Pečinka: Sázka na strach aneb Kdo jsou vítězové a poražení koronavirové paniky v Česku?
Každá krize má nejenom své poražené, ale i vítěze. Výsledkem panikaření kolem šíření koronaviru je, že krátkodobí vítězové mohou být už zítra poraženými. A naopak. Dlouhodobě však na tyto situace nakonec doplatí všichni.
Na rozdíl od podobných panik v minulosti (ebola, nemoc šílených krav, prasečí chřipka, ptačí chřipka, SARS) v čele státu stojí první čistě marketingová vláda. Ta se řídí nevysloveným heslem: Prezentuj se, nebo zemřeš!
Zatímco v minulosti tyto epidemie každodenně komentovali odborníci a specialisté, dnes jejich funkci převážně převzali vládní politici. Vytvořili televizní orloj, v němž se pravidelně točí a předávají „zasvěcené“ informace, které se často nezakládaly na pravdě, čímž přispívali k většímu zmatku veřejnosti.
Špinavé tajemství
Je to takové malé, špinavé tajemství politiků a médií. Krátkodobě totiž platí úměra: čím větší krize, tím stoupá zájem o média a prohlášení politiků. Ideálem se tak stávají války a epidemie vyvolávající strach, který zpětně přitáhne enormní zájem publika. Je to sázka na strach.
V českých médiích se také naplno projevil jejich provinční charakter. Zatímco v Německu, kde je třicetkrát více zjištěných nakažených lidí nemocí COVID-19, mělo jejich televizní zpravodajství jakýs takýs proporční způsob referování.
V Česku se koronavirus stal hlavní celebritou České televize a následně všech ostatních médií, takže nepoměrně zastínil všechna jiná domácí a zahraniční témata. Připomínalo to situaci, kdy prezident přijede do malého okresního města a všechna regionální média stočí své referování jen na jeho pobyt. Tam to ovšem za chvíli skončí.
Způsob, jakým se v Česku tohle téma roztáčelo, měl blízko k vyvolávání paniky. Někdy to mělo hodně pokrytecký ráz ve stylu, že vládní politici a média nejdříve vyvolají nákupní hysterii, aby pak mohli moralizovat, že se občané dopouštějí vykupování supermarketů.
Emoční vlna
Ano, Kauflandy, média a vládní politici jsou dočasnými vítězi této emoční vlny. Až se po pár týdnech tlaku lidé stáhnou do domácností, přestanou nakupovat, chodit do společnosti a investovat, nepochybujme, že titíž lidé rozjedou akci ve stylu Pojďme žít, jako by se nic nestalo.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!