Sázka na strach aneb Kdo jsou vítězové a poražení koronavirové paniky  v Česku?

Sázka na strach aneb Kdo jsou vítězové a poražení koronavirové paniky v Česku? Zdroj: ČTK / Ondřej Deml

Rouška se v Česku stala symbolem angažovanosti
A nemáte náhodou teplotu 37,3? Pak jste podezřelý.
Jenom ne strach
Řekněte to jméno, nebojte se a nebuďte tak slušný, tlačil premiér na ministra Vojtěcha
4 Fotogalerie

Bohumil Pečinka: Sázka na strach aneb Kdo jsou vítězové a poražení koronavirové paniky v Česku?

Bohumil Pečinka

Každá krize má nejenom své poražené, ale i vítěze. Výsledkem panikaření kolem šíření koronaviru je, že krátkodobí vítězové mohou být už zítra poraženými. A naopak. Dlouhodobě však na tyto situace nakonec doplatí všichni.

Na rozdíl od podobných panik v minulosti (ebola, nemoc šílených krav, prasečí chřipka, ptačí chřipka, SARS) v čele státu stojí první čistě marketingová vláda. Ta se řídí nevysloveným heslem: Prezentuj se, nebo zemřeš!

Zatímco v minulosti tyto epidemie každodenně komentovali odborníci a specialisté, dnes jejich funkci převážně převzali vládní politici. Vytvořili televizní orloj, v němž se pravidelně točí a předávají „zasvěcené“ informace, které se často nezakládaly na pravdě, čímž přispívali k většímu zmatku veřejnosti.

Špinavé tajemství

Je to takové malé, špinavé tajemství politiků a médií. Krátkodobě totiž platí úměra: čím větší krize, tím stoupá zájem o média a prohlášení politiků. Ideálem se tak stávají války a epidemie vyvolávající strach, který zpětně přitáhne enormní zájem publika. Je to sázka na strach.

V českých médiích se také naplno projevil jejich provinční charakter. Zatímco v Německu, kde je třicetkrát více zjištěných nakažených lidí nemocí COVID-19, mělo jejich televizní zpravodajství jakýs takýs proporční způsob referování.

V Česku se koronavirus stal hlavní celebritou České televize a následně všech ostatních médií, takže nepoměrně zastínil všechna jiná domácí a zahraniční témata. Připomínalo to situaci, kdy prezident přijede do malého okresního města a všechna regionální média stočí své referování jen na jeho pobyt. Tam to ovšem za chvíli skončí.

Způsob, jakým se v Česku tohle téma roztáčelo, měl blízko k vyvolávání paniky. Někdy to mělo hodně pokrytecký ráz ve stylu, že vládní politici a média nejdříve vyvolají nákupní hysterii, aby pak mohli moralizovat, že se občané dopouštějí vykupování supermarketů.

Emoční vlna

Ano, Kauflandy, média a vládní politici jsou dočasnými vítězi této emoční vlny. Až se po pár týdnech tlaku lidé stáhnou do domácností, přestanou nakupovat, chodit do společnosti a investovat, nepochybujme, že titíž lidé rozjedou akci ve stylu Pojďme žít, jako by se nic nestalo.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!