Vladimír Pikora: Koronavirus možná vrátí automobilky k výrobě aut pro řidiče, a ne jen pro ekology
Rok 2019 přinášel jasná varování. Na planetě se podle dat LMC Automotive prodalo o 4 procenta méně aut než v předchozím roce. Tržby padaly skoro všude. Ale vlivní tohoto světa se tvářili, že nic nevidí a neslyší a místo aby ekonomice pomohli, řešili, zda se budou smět prodávat spalovací motory ještě v roce 2035. Neboli průmysl dusili ještě víc. Politici přemýšleli, jak automobilky rychle změnit, aby prodávaly to, co zákazníci bez dotací nechtěli. A vůbec jim nepřišlo divné, že se neptají zákazníků. O zákazníky tu najednou nešlo. Ti měli držet hubu a krok. To se jim ale nelíbilo, a tak nákupy aut odkládali.
Už v lednu ratingová agentura Moody’s Investor Service zhoršila globální výhled automobilového sektoru. V době, kdy byl koronavirus ještě v plenkách, mluvila o tom, že letos tržby poklesnou o 2,5 procenta. Původně přitom počítala s poklesem o necelé procento. Ani to ale nevrátilo automobilky a politiky ke zdravému rozumu.
Automobilky se chovaly jako politici. Ztratily sepětí se zákazníkem. Výrobci aut se už nezajímali o řidiče, ale o ekology. Ekologičtí aktivisté, ne zákazníci, jsou ti, kteří diktují, jak má vypadat auto. Pokud se nebude ekologům líbit, politici ho nepustí na silnice a bude vymalováno. Pochopili, že než bojovat s ekology a politiky, je levnější bojovat se zákazníky. Zatímco ekology nezmění, když zákazníkovi vymyjí mozek, změní ho.
A tak se ve The Financial Times objevila v únoru zpráva, že německý automobilový koncern Volkswagen hodlá zaměstnat mladého klimatického aktivistu, který by pomáhal rozvíjet ekologickou politiku podniku. Svět se postavil na hlavu. Automobilkám už nemají radit inženýři, ale aktivisté.
Návrat ke kořenům a selskému rozumu
Jenomže mezitím globální ekonomiku zasáhl koronavirus COVID-19 a vše je jinak. Svět už neřeší genderové zbytečnosti, ale zásadní otázky přežití. Statistika z Číny je alarmující. Průmyslová výroba v Číně se v lednu a únoru v porovnání se stejným obdobím loňského roku snížila o 13,5 procenta. Maloobchod se propadl o 20,5 procenta. Čína přitom představuje pro většinu automobilek klíčový trh. A všichni chápou, že co bylo tam, bude o pár týdnů později i jinde ve světě.
Zatím virus zasáhl Evropu a směřuje do Ameriky. Všichni dál zhoršují své výhledy. Naivkové mluví o tom, že ekonomika jen zpomalí svůj růst. V RBC Capital Markets už ale přišli s velmi nepříjemným výhledem. Očekávají, že automobilová produkce letos na planetě poklesne o 16 procent. V USA by přitom měl trh propadnout ještě víc.
Výhled vychází z toho, že automobilky přeruší výrobu a zákazníci budou řešit jen naprosto nezbytné věci, kam ovšem nákup auta nepatří. Nákup auta si nechají, až si to budou moct užít. Auto klidně rok počká. To je ale pro automobilky problém. Ty najednou budou muset opustit svůj prioritní zájem o ekology a zajímat se zase především o zákazníka jako kdysi, kdy byl ještě zákazník jejich pán. Socialistické myšlení s trhem opět prohrálo.
Automobilky přerušují výrobu
Nejnovější zprávy signalizují, že je pesimistický výhled namístě. Největší evropské automobilky už přerušují výrobu. V pondělí to oznámily Fiat Chrysler, PSA Group a Renault. V úterý se přidal Volkswagen.
Není se co divit. Volkswagen hlásí, že za první dva měsíce roku má propad tržeb o 15 %. Proč vyrábět, když zákazník musí sedět doma v karanténě a nemůže nakupovat? Vyrábět na sklad je nesmysl. Krom toho samotná výroba je komplikovaná.
Automobilkám chybí komponenty z jiných zemí či továren, kde se už nevyrábí. Nemocných zaměstnanců je stále víc. Jedni jsou v karanténě a druzí neustále dezinfikují pracoviště. Taková výroba je neefektivní.
To je ale průšvih. Evropské automobilky zaměstnávají miliony lidí a produkují miliony aut. Na Slovensku zavírají závod Volkswagenu u Bratislavy. To se neprojeví jen tam. To se projeví v celém podhoubí automobilového průmyslu střední Evropy. Problém nemají jen samotné automobilky, ale i všichni dodavatelé od světel přes brzdy až po koberečky. To je pro slovenskou ekonomiku úzce zaměřenou na automobilový průmysl šok.
Problém to ale bude i pro českou ekonomiku. Ve chvíli psaní tohoto textu už víme, že budou zavřeny i české automobilky. S nimi jsou namydlení všichni subdodavatelé. Ekonomiku čeká velký náraz za všech okolností – výrazný propad výroby a exportů s negativním multiplikačním efektem.
Nyní je už snad všem jasné, že ekonomika zchudne. Ale nemusí to ještě být zas taková katastrofa, pokud se díky tomu vrátíme ke zdravému rozumu a opustíme nesmysly typu „me too“.
Bohužel, pak je tu ještě druhý scénář, který je možná pravděpodobnější. Právě kvůli tomu, že zchudneme, budou chtít různí sociální inženýři ještě víc regulovat a centrálně plánovat ekonomiku k chudším zítřkům.