Video placeholder
Libor Bouček ve studiu CNN Prima News
Markéta Dobiášová a Pavel Štrunc ve studiu CNN Prima News
Studio CNN Prima News
Klára Doležalová a Karel Voříšek ve studiu CNN Prima News
Pavel Štrunc s Veronikou Kubíčkovou.
5 Fotogalerie

Start televizní CNN Prima News: Propadák to nebyl, ale nekonečná veřejnoprávní nuda ano

Viliam Buchert

Jedna z nejočekávanějších televizních událostí roku, spuštění zpravodajského kanálu CNN Prima News, má za sebou nedělní premiéru. Nebyl to žádný propadák, ale nebyl to ani žádný zázrak. Největším překvapením bylo zřejmě to, že celý večer připomínal veřejnoprávní nudu České televize, což je od komerční Primy nečekané. Navíc jednotlivé pořady mají nevyrovnanou kvalitu.

Primě se povedlo nové studio, grafika je přitažlivá a hudební znělky a předěly jsou až oscarovského střihu. Jenže to nezaručuje, aby divák nepřepínal se zíváním jinam. K udržení pozornosti je potřeba pestrý a zajímavý obsah. Podívejme se proto na kvalitu jednotlivých pořadů.

Čekání na pecku

Nejdůležitější zpravodajskou relaci Hlavní zprávy, které CNN Prima News nasadila na 18.55, by z fleku mohla odvysílat veřejnoprávní Česká televize. Mají skutečně hodně daleko od někdejší Primy či od krimi zážitky prošpikované Novy. Moderátoři Veronika Kubíčková a Pavel Štrunc svoji práci zvládali, ovšem hodinová koronavirová nálož (nekončící rozebírání krize se už nedá každý den poslouchat) postrádala zásadnější překvapení či objev.

Zprávy uvedl příspěvek o výrobě vakcíny proti covidu-19 v Česku, čehož si pak všimla i jiná média a Prima tím zabodovala. Ale práci nedotáhla, chyběl hlubší kontext – například vakcína na podobnou nemoc SARS nikdy nebyla dokončena, vakcína na nemoc ebola byla aplikována v Africe bez potřebných klinických studií, atd. Zbytek pořadu se dá označit za standardní, ale právě proto poněkud nudný. Občas vadila ukřičenost některých redaktorů. Zvyšování hlasu se nerovná zvýšené pozornosti.

Následující pořad Showtime nejvíce z celého úvodního večera připomínal „starou“ Primu a jedinou zajímavou věcí v něm byly hezké žluté šaty moderátorky Evy Perkausové. Dělat zprávy o společnosti není nic jednoduchého a na rozdíl od Ameriky či Velké Británie to televizní Česko moc neumí, často to sklouzává k bizarnostem a nesmyslům. Pochybuji, že v našich zeměpisných šířkách se to změní v Showtime.

Investigativní pořad Pod rouškou, jehož hlavní protagonistkou byla reportérka Markéta Dobiášová, měl velmi zajímavé vyústění, když rozebíral problematiku předražených dodávek dnes tolik potřebného zdravotnického materiálu od podivných firem. Dostával se k tomu ale hodně klopotně přes staré výroky politiků a výpovědi lidí, kteří už před týdny kdesi ve světě uvízli a pak je někdo napadal v době jejich karantény. Řešení to mělo – zkrátit na polovinu a vyhodit to, co říkají někteří redaktoři Primy. To nemá žádnou vypovídající hodnotu.

Následoval diskusní pořad Silný hlas. Ten patří moderátorce Markétě Fialové. Ta je kultivovaná a pro diváka příjemná. Opak uječené Světlany Witowské na České televizi, z jejichž rozhovorů se toho věru moc nedozvíte. Fialová si pozvala farářku Martinu Viktorii Kopeckou a psychiatra Cyrila Höschla. Dva velmi chytří lidé, kteří ale tentokráte říkali to samé, co jsme už v době koronaviru slyšeli několikrát. Chtělo to někoho kontroverznějšího. A hosté by si neměli notovat. Pokud jsou dva, má jít o tříbení názorů.

Když nepřišel vrchol startovacího večera u Fialové, mohl přijít v pořadu 360° Pavlíny Wolfové. Jenže tam to zhatila špatná dramaturgie televize. Nejdříve se představili v diskusi o ekonomické pomoci vlády podnikatelům v době krize ministr čehokoli Karel Havlíček a jeho předchůdce na postu ministra průmyslu a obchodu Martin Kuba. Ten druhý se ke slovu moc nedostal. Havlíček je totiž dokonalý zabiják jakékoli debaty, protože mele, mele a mele a je úplně jedno, na co se ho kdo zeptá.

Pak ale přišel do studia kontroverzní předseda Smíšené česko-čínské komory vzájemné spolupráce Jaroslav Tvrdík a to byla šance na vrchol večera. Téma: Zakázky zdravotního materiálu z Číny a problematické vztahy s Čínou. Jeho spoludiskutující byla opět Markéta Dobiášová, jenže ta se v otázkách souvisejících s Čínou moc neorientuje a moderátorka Pavlína Wolfová do její vypjaté diskuse s Trdíkem už moc nezasahovala. Přitom hlavní osobou pořadu má být vždy a jednoznačně ona, ne nikdo jiný. Tvrdík proto těsně na body vyhrál. A to je pro televizi nepříjemné.

Originály nic moc

Následující dva pozdně večerní pořady dodala přímo mateřská CNN. U obou by se Prima měla zamyslet nad tím, zda to je vůbec pro českého diváka koukatelné a stravitelné. Pro většinu určitě ne. Generální ředitel FTV Prima Marek Singer v rozhovoru pro web MediaGuru přitom tvrdil, že CNN Prima News cílí na průměrného a středně zaujatého diváka. Ovšem pořady Quest Means Business (Byznys podle Richarda Questa) a diskuse Amanpour od Christiny Amanpourové míří především na velmi informovaného a neprůměrného diváka. A zaměřené jsou hodně na problémy Spojených států amerických, což je většině Čechů ukradené.

Christiane Amanpourová je označovaná mateřskou CNN za vlajkovou loď stanice. Známá moderátorka a reportérka je ale již poněkud vyhaslá. Je silně protitrumpovská a má ekologicky zapálená lýtka stejně jako švédská studentka Greta Thunbergová. Je tedy otázkou, zda pořad Amanpour může najít širší odezvu u českých diváků, protože připomíná propagandistický kousek Focus on Europe německého kanálu Deutsche Welle, který léta přebírala Česká televize a raději ho nedávno zrušila.

Je jasné, že CNN Prima News bude za chodu některé věci podle ohlasů a potřeby upravovat a vylepšovat. Zda ale lze změnit koncept, o tom se dá pochybovat. Takže jak říkával český literární kritik Josef Chuchma k úplně všem knihám, které recenzoval: „Nějaké své čtenáře si to najde.“ Jistě. I CNN Prima News si nějaké diváky najde, někteří z nich si u jejího programu ale v klidu i pospí.