Johnson vyhlásil cyklo-revoluci: Chce méně aut a obezity, zato více ekologie
Británie bude masivně podporovat cyklo-dopravu. V době, kdy na Ostrovech vládnou konzervativci v čele s Borisem Johnsonem, to zní přinejmenším překvapivě. Vypadá to na Johnsonův obrat v ekologických tématech, hlavní motivace je ale jiná. V první řadě chce zvýhodňováním cyklistiky bojovat s obezitou.
Kolo na předpis
Na „cyklo revoluci“, jak Johnson balíček pro podporu jízdy na kole pojmenoval, už jeho vláda schválila rozpočet ve výši dvou miliard liber (58 miliard korun). Onen dopravní převrat má mimo jiné znamenat, že nově budované cyklostezky budou muset být bariérami oddělené od okolní silnice pro auta. Johnson budovatelsky prohlásil, že takových cest chce postavit tisíce mil.
Obézním Britům bude moct cyklistiku dokonce předepsat jejich praktický lékař. Na základě toho by pak měli mít možnost si v blízkosti svého bydliště půjčit kolo zadarmo. Vysoká nadváha patří mezi zásadní rizikové faktory při nákaze covidem-19, sám Johnson zřejmě právě kvůli obezitě bojoval s nemocí na jednotce intenzivní péče. Od doby, co se vyléčil, vyhlásil obrat ke zdravému životnímu stylu.
Aby byla cyklo-doprava co nejdostupnější, budou moct Britové požádat taky o padesátilibrový voucher na opravu kola. Vláda tak chce docílit, aby i lidé se staršími a nefunkčními koly měli možnost a motivaci přesednout zpoza volantu a chopit se řídítek. K dispozici bude i trénink cyklistiky zadarmo.
O průjezdu aut se bude hlasovat
Jak už to bývá, ruku v ruce se zvýhodněním cyklistiky jde i v tom aktuálním britském případě omezování aut. Snižování povolené rychlosti, rozšiřování cyklo-pruhů i uzavírky celých ulic pro auta jsou v západní Evropě výrazný trend. V Česku se o nich nejčastěji debatuje v Praze, kde k těmto opatřením přistupují radnice některých čtvrtí.
Johnsonův kabinet přichází s radikálnější variantou: obyvatelé domů mimo nejvytíženější cesty dostanou možnost hlasovat o tom, zda jejich ulice má být dál průjezdná pro auta. „Chceme říct motoristům, že musí být ohleduplní, odteď totiž budeme silnice více sdílet s cyklisty,“ řekl mimo jiné premiér. Británie chce taky vytvořit své první zcela bezemisní centrum města. Podobným plánem už vzbudila pozornost Kodaň – v dánské metropoli chce místní radnice dosáhnout nulových emisí už v roce 2025, loni měla ze 42 % splněno.
Zelenající pravičáci
Přestože Johnson v projevu k cyklo novinkám zmiňoval na prvním místě zdravý životní styl a až pak životní prostředí, dají se jeho aktuální kroky považovat za pokračující názorový přerod v klimatických otázkách. Ještě předtím, než se stal premiérem, podporoval třeba vyšší zdanění obnovitelných zdrojů a ke změnám klimatu mluvil častěji skepticky, i když se v tématu (jako v mnoha jiných) jeho pohled proměňoval.
Letos v únoru už ale vyhlásil za cíl Velké Británie stát se do roku 2050 bez-uhlíkovou ekonomikou, přestože už to od ní nebude moct jako od svého člena vyžadovat Evropská unie. Cyklistická revoluce tím pádem na tenhle nový směr navazuje.
Podobně zhruba o měsíc dřív překvapil maďarský premiér Orbán, když představil „akční plán ochrany klimatu“ se stejným cílem, tedy bez-uhlíkovým státem nejpozději v polovině tohoto století. Johnson je tak už druhý kontroverzní pravicový lídr, který se přidává k ochráncům klimatu.