Časy se mění. Za Babiše bylo líp estébákům, členům a fanouškům hnutí ANO
Hnutí ANO spustilo kampaň „Za Babiše bylo líp“ a oblepilo zemi billboardy s tvářemi „obyčejných“ lidí, volajících po jeho návratu. Záhy se ukázalo, že jde jen o marketingovou mystifikaci, jelikož čím dál víc vychází najevo, kolik z nich je propojeno s Babišovým hnutím.
Preference ANO se zatím příliš nehýbou. Komunální, senátní, ale i prezidentské volby se blíží, a proto Babišův marketingový tým vyrukoval s kampaní s cílem polarizovat společnost. Část expertů zejména z orbity ANO ji označuje za povedenou a úspěšnou, jiní ji považují za příliš populistickou, hloupou a klamavou.
Ukázka statečnosti
„Vzniklo to spontánně. Denně píší desítky, stovky lidí, že jsou nespokojení. Jsou to autentičtí lidé, kteří měli tu odvahu, že dali do kampaně svou tvář,“ komentovala start kampaně Alena Schillerová.
Záhy se přidal šéf ANO, jenž podporovatelům poděkoval. „Veřejně podpořit Babiše je dnes ukázkou statečnosti. Vůbec tam nevystupuji. Jsou tam studenti, senioři, zaměstnanci, živnostníci i podnikatelé. Žádní herci, skuteční lidé,“ předstíral, že tato akce vznikla bez jeho účasti.
Vše je pochopitelně jinak. Schillerová se dušovala, že hnutí nemá s touto kampaní nic společného a jen ji platí. Ve skutečnosti ji nejen platí, ale i organizuje a pečlivě vybírá „autentické“ občany, volající po starých dobrých časech Babišovy vlády.
Spojař, Předseda a Bureš
Jedním z nich je 82letý důchodce Václav Jelínek. Na videu si stěžuje, že současný kabinet vůbec nepřispívá důchodcům, kterým kolikrát nezbude z důchodu už ani na léky. Letos proběhnou tři valorizace penzí, což je ovšem pro tento scénář bezpředmětné.
Pan Václav by soudě podle svého životopisu mohl klidně žehrat, že líp bylo i za Husáka. V minulosti úzce spolupracoval nejen s aparátem ANO, ale předtím i se Státní bezpečností jako důvěrník pod krycími jmény Spojař a Předseda. Navíc působil ve vedoucích funkcích mnoha firem a dosud podniká na živnostenský list jako technický poradce. Na seniora ve vážných finančních problémech nevypadá.
V jednom se marketéři ANO trefili: Estébákům bylo opravdu za Babiše líp. Jeden z nich pod krycím jménem Bureš řídil vládu a druhý pod krycím jménem Falmer byl z jeho moci prvním místopředsedou Poslanecké sněmovny. Tato polistopadová anomálie skončila, voliči rozhodli jinak.
V dresu ANO
Další „autentickou“ tváří je radní městské části Brno-sever Nikola Staňková. Kandidovala v dresu ANO a nyní prohlašuje, že se současná vláda vůbec nestará o občany a nepracuje. Na rozdíl od Babiše, který se uměl postarat.
Mnozí však hodnotí výsledky jeho práce jinak, než anonistická funkcionářka. Zmínit lze tragické výsledky boje s covidem a šikanování sektoru malého podnikání, zatímco se premiér postaral o miliardové toky do svých firem.
„Mě poslední dobou nejvíce trápí, že se hrozně nadávalo na pana Babiše, a spousta lidí si neuvědomovala, jak se měli dobře,“ říká další billboardová tvář Daniel Vodák, u něhož autoři kampaně rovněž „opomněli“ zmínit členství v chrudimské organizaci ANO. I jeho „odvahu“ ocenil Babiš na svém facebookovém profilu.
Žvaní a nemaká
Mezi další podporovatele patří student Adam Stanislav, člen Mladého ANO z brněnských Ivanovic. „Na Andreji Babišovi se mi líbí, že to dělá hlavně pro ty lidi, že obětuje svůj osobní život a i spí třeba tři, čtyři hodiny denně. Panu Babišovi záleželo na studentech, už jenom ty slevy co pro nás zavedl,“ připomíná.
Adam podporuje šéfa ANO dlouhodobě a agilně. Před čtyřmi lety se zviditelnil pozváním Babiše na brněnské Gymnázium Elgartova, ale proti jeho příjezdu vznikl petiční odpor.
„Nepřejeme si, aby do školy přijel někdo, kdo je oprávněně veden ve svazcích Státní bezpečnosti, a kdo k participaci na státní moci přizval stranu, která je za více než 40 let totality a zvěrstva s ní spojená zodpovědná,“ stálo v petici. Ovšem i pokus se počítá.
Vzhledem k tomu, že nejnižší volební podporu mělo ANO mezi nejmladší generací, nelze příliš sázet na to, že v jejím rozhodování hrály větší roli slevy na jízdné. I další slogan studenta Adama z billboardu, že Babiš „makal a nežvanil“, je karikaturou jeho současného chování v parlamentu.
Babiš při obstrukcích překonává několikahodinovými bezobsažnými výstupy opozičního konkurenta Okamuru, i když oba zatím zaostávají za kubánským diktátorem Fidelem Castrem, proslulým až sedmihodinovými projevy. Pro Babiše dnes platí spíš obrácené heslo „žvaní a nemaká“.
Soumrak celebrit
ANO muselo změnit strategii. Dnes už nejsou k mání známé celebrity a podnikatelé, podporující Babiše v jeho počátcích. Odpadávali postupně, což bylo následkem pozdního prozření, co je ve skutečnosti zač, a jak funguje bezideové hnutí vůdcovského typu.
Už před volbami v roce 2017 zmizeli z politiky průkopníci oligarchovy popularity, novinář Martin Komárek a profesor Masarykovy univerzity v Brně Jan Zlatuška. Posloužili v rozjezdu, ale vděku se nedočkali.
Později ztratili důvěru europoslanec Pavel Telička, exministři Martin Stropnický, Robert Pelikán a Karla Šlechtová. V zatím poslední vlně před loňskými volbami ze sněmovny vycouvali podnikatelé Jiří Hlavatý, Pavel Juříček, Jiří Bláha a Pavel Staněk. Vadil jim posun hnutí doleva.
Časy se mění. Dnes se žádná známější osobnost k obžalovanému Babišovi veřejně nehlásí, včetně někdejší protikorupční fronty, která mu pomohla k moci. Proto se hodí koncept nespokojených občanů a je vedlejší, že jsou členy nebo dlouhodobými sympatizanty ANO. Vytváření falešné reality je denním chlebem Babišova marketingu.
Bývalý premiér přitom nenabízí věrohodné recepty současné krize tažené dědictvím jeho éry dynamického zadlužování státu a umocněné tržními turbulencemi Putinovy agrese. Neumí nic jiného než hazardně rozdávat peníze, jež mu nepatří, na dluh budoucích generací.
Nová kampaň má potenciál mobilizovat kmenové voliče hnutí ANO, ale je otázkou, zda se mu podaří výrazněji rozšířit jeho elektorát. Mnozí se neztotožňují s Babišovou sebechválou a vytvářením kultu osobnosti, jak všechno vyřešil. Je to jen sebeklam.