Premiér Petr Fiala (ODS) na tiskové konferenci

Premiér Petr Fiala (ODS) na tiskové konferenci Zdroj: ČTK / Vondrouš Roman

Petr Fiala
Petr Fiala
Petr Fiala byl v Lánech jmenován premiérem
Petr Fiala byl v Lánech jmenován premiérem
Zástupci koalic SPOLU a PirStan podepsali koaliční dohodu
11 Fotogalerie

Fialův kurz komunikace: Jak prodat více lidí na sociálních dávkách jako vládní úspěch

Oldřich Tichý

Ať se na mne premiér Petr Fiala (ODS) a lidé, kteří se mu starají o sociální sítě, nezlobí, ale tuhle nevyžádanou radu si nemohu odpustit: Zkuste, prosím, při každodenní komunikaci s potenciálními voliči více přemýšlet. Pak se snad už na twitterovém účtu předsedy vlády neobjeví taková nechtěná perla, jako je následující sdělení: „Výrazně jsme zvýšili množství domácností, které mají nárok na sociální dávky.“

Premiér tento skvost pronesl při vystoupení v televizi Prima, někdo ze svědomitých pracovníků jeho týmu ho vytáhl a poslal mezi lidi. Veden prostou logikou provládního amplionu se řídil algoritmem „více lidí získá nárok na peníze od státu = dobrá zpráva pro voliče = body pro šéfa“. Nejspíš v rychlosti ale zapomněl, že v médiích jde skoro každé slovo vykládat dvěma způsoby. Což v popsaném případě platí vrchovatě. Takový druhý, nezamýšlený výklad zní takto: „Za půl roku vládnutí současného kabinetu výrazně přibylo domácností, které jsou na tom tak špatně, že spadly do kategorie sociálně potřebných“.

Z Twitteru premiéra Petra FialyZ Twitteru premiéra Petra Fialy|Twitter

Můžeme se teď bavit o tom, co vše současnou neutěšenou situaci zavinilo, co z toho (ne)mohla Fialova vláda ovlivnit, jestli by jiný kabinet na jejím místě postupoval lépe… To je ale v době, kdy se velká část politické komunikace odehrává na sociálních sítích a tudíž v rozsahu sotva několika set znaků, zbytečná debata. Výrok o výrazně větším počtu domácností na dávkách byl vyřčen a jak známo, řečené slovo nelze vzít zpět ani párem volů.

Existuje ovšem ještě jedna možnost, než že šlo ze strany správců premiérova účtu o výrazovou neobratnost. Mohlo jít také o úmysl a kreativní přístup k interpretaci faktů. V takovém případě pak můžeme nabídnout k využití i další slogany, jimiž může Petr Fiala oslovit veřejnost. Namátkou:

Chceme ČR bez obezity, plnou pohybově aktivních lidí.
(Komentář ke skokovému zdražení potravin, benzínu a nafty.)

Podporujeme svobodu slova a šíření pravdivých informací.
(Cenzura nepohodlných webů.)

Motivujeme širokou veřejnost k otužování.
(Zdražování energií a tepla.)

Obnovujeme rodinnou pospolitost.
(Nedostupnost bydlení a nutnost vícegeneračního soužití rodin v jednom bytě.)

Posilujeme psychickou odolnost voličů.
(Veškeré dění kolem hnutí STAN.)

Záleží jen na tom, jak daleko by byli Fialovi lidé ochotni zajít. Prostor je téměř neomezený. Pokud by se například výhledově přestalo dostávat peněz na stále dražší zdravotní péči a věk průměrného dožití by se přestal prodlužovat, mohlo by správné provládní heslo znít „Dokázali jsme zastavit stárnutí populace“ nebo „Aktivně řešíme důchodovou reformu“. Možná by pak voliči současné vládní koalice pochopili, že to je ta slibované „změna, které můžete věřit“.

Video placeholder
Reflexe Kalouska a Stoniše 59 • Reflex.cz