Never more tomu, když se urputně hledají významy tam, kde nejsou. Třeba ve filmu Barbie

Never more tomu, když se urputně hledají významy tam, kde nejsou. Třeba ve filmu Barbie Zdroj: midjourney reflex.cz

Never more tomu, když se urputně hledají významy tam, kde nejsou. Třeba ve filmu Barbie

red

Hele, je to jen film o blonďaté panence od Mattela. Má sice ambice vyjadřovat se k nějakým těm věcem okolo (patriarchát! feminismus! kapitalismus! atd.), ale problematika čínsko-vietnamského soužití mezi ně nepatří. Tak by si ve Vietnamu ten obrázek s mapou nemuseli tak brát. Na druhé straně kulturního spektra než komerce pak stojí tzv. umělci, ale ti nás umějí trápit taky – ať už současní živořící, nebo 150 let mrtví.

Zdenko Pavelka:

Kňourání po statusu umělce mi přijde stejně dětinské, jako je neomalená (bohužel zřejmě úspěšná) žebrota o podporu michelinského hodnocení několika hospod státem včetně jejich Ano, šéfe! Chcete mít ministerský glejt? To jako vážně? Asi jako status národního umělce zajišťoval jeho nositelům jistoty typu péče v papalášské nemocnici SANOPZ? Podpora v nezaměstnanosti, když mě nechtějí vydávat ani číst, vystavovat, hrát? Dělat umění bylo – a doufám, že nepřestane být – riziko. Jak takhle nějak napsal Petr Placák: Opravdové, nové umění leze z kanálů. Nároková mentalita je mor.

Jana Bohutínská:

Výstava Josefa Mánesa v Národní galerii opět ukázala nedostatečnou odvahu nepřikrašlovat minulost. Projevilo se to už u výstavy Toyen, kterou kurátoři nazývali „ona“, v rozporu s realitou samotné umělkyně. Mánesovský počin navíc ukázal, jak úzkoprsé a prudérní české prostředí umí drtit nekonvenční talent. Místo aby Mánes zářil, vyhovoval dobovému vkusu, otisknutému do portrétů a děl s kýčovitou obrozenskou tematikou, vtírá se otázka: Jsme si fakt jistí, že se současnými talenty zacházíme líp?

Jakub Švejkovský:

Barbie způsobila mezinárodní diplomatický poprask. Dlouho očekávaný první hraný film o slavné panence s hvězdnými Margot Robbie a Ryanem Goslingem ve Vietnamu zakázali už před premiérou. A to kvůli vyobrazené mapě Jihočínského moře, která domněle uznává nároky Číny na danou oblast. Studio Warner Bros. takovou interpretaci okamžitě dementovalo. Jedná se prý o „rozmarnou dětskou kresbu pastelkami, vymyšlenou čmáranici“, jež neměla být jakýmkoli politickým prohlášením. Ve Vietnamu by možná nemuseli být tak cimprlich a hledat významy tam, kde nejsou.