Jiří Štefek: Motoristy čeká cenový skok. Od srpna skončí daňové zvýhodnění nafty
Období, kdy řidiči tankovali u tuzemských čerpacích stanic naftu zatíženou nižší sazbou spotřební daně (a tudíž výrazně levnější než benzin Natural 95), co nevidět skončí. Od úterý 1. srpna totiž ono daňové zvýhodnění přestane platit, sazba spotřební daně se vrátí na původní úroveň, a tedy vzroste z 8,45 na 9,95 koruny za litr. Když se k tomu pak připočítá daň z přidané hodnoty, vzroste cena litru nafty u pump kvůli tomuto daňovému zatížení minimálně o 1,80 koruny za litr.
Nižší sazby spotřební daně na paliva měly pomoct eliminovat jejich prudké zdražení, k němuž došlo loni na jaře v reakci na šok na trzích způsobený ruskou agresí na Ukrajině. Ceny paliv u pump atakovaly hranici padesáti korun za litr. Kabinet Petra Fialy proto na prahu loňského léta v reakci na tyto vysoké ceny snížil spotřební daň na pohonné hmoty. U nafty i Naturalu srazil sazbu z každého vytočeného litru o 1,50 koruny. U Naturalu tato úleva však netrvala dlouho a vláda ji brzy zrušila a od října ji vrátila zpět na sazbu 12,84 koruny za litr. Nafta byla od obdobného kroku ušetřena a tato snížená sazba měla původně platit až do konce letošního roku.
V současnosti tak mezi oběma druhy paliv činí rozdíl ve spotřební dani 4,39 koruny za litr, a když se k tomu přičte DPH, blížíme se rozdílu ve výši zhruba pěti korun za litr. Ostatně dokládají to i poslední čísla společnosti CCS, která ceny paliv dlouhodobě sleduje. Podle posledních dostupných dat se nafta v Česku průměrně prodává za 32,40 koruny za litr a Natural 95 za 37,34 koruny za litr. Vzhledem k tomu, že v posledních týdnech nafta postupně zdražuje, lze očekávat, že od 1. srpna vyskočí cena litru nafty minimálně na 34,40 koruny za litr.
Ke zrušení této daňové výhody, a tudíž ke zdražení už mělo dojít o měsíc dříve. Fialova vláda chtěla, aby tato změna platila již od 1. července, a požádala sněmovnu, aby ji schválila ve zrychleném režimu. To však opozice zablokovala a norma musela projít standardním legislativním procesem. Ve čtvrtek ji schválil Senát a Hrad již avizoval, že její uvedení v život nebude nijak blokovat. Díky prodlevě ve schvalování řidiči mohli tankovat celý červenec levnější naftu. Státní rozpočet, který se zmítá v obrovských dluhových křečích, však přišel minimálně o 800 milionů korun.
Je však poněkud paradoxní, že k daňovému narovnání dojde v době, kdy ceny paliv opět míří vzhůru, a tudíž celkové výsledné zdražení bude citelnější. Lze taktéž předpokládat, že dojde ke snahám tento fakt zohlednit v cenách zboží a služeb, a tudíž opět dojde k určitému inflačnímu tlaku. Jak jsme již uvedli, ke konci výjimky by stejně dříve nebo později došlo a cenový skok směrem vzhůru by přišel tak jako tak. Ale to je hořký konec každé daňové výjimky a je vlastně i jakýmsi varováním, aby k jejich zavádění docházelo minimálně.