Slevové letáky jsou pro stále více Čechů nejen posvátné čtení, ale i jízdní řád
Pokud nebudete mít zboží ve slevových akcích, tak už mě tu neuvidíte. Pro levnější zboží si klidně dojedu i 20 kilometrů či do sousedního města a pojedu především do takového obchodu, kde sleva za zboží bude nejvyšší. Tato „pravidla“ při nákupu potravin a zboží do domácnosti aplikuje stále více Čechů. A nejen to. Vysoké ceny a rostoucí útraty v obchodech přiměly k detailnímu studiu tohoto „čtiva“ i další stovky tisíc našinců, kteří ho ještě nedávno házeli do popelnice.
O tom, že čeští spotřebitelé jsou milovníci slev a akčních cen, je známo široko daleko a není to žádá záležitost posledních tří nebo čtyř let. Již před deseti lety totiž z průzkumů plynulo, že až 59 procent zboží, které skončí v nákupních košících našinců, je v obchodech nabízeno „v akci“. V tu dobu už i do veřejného prostoru prosakovaly názory, zda to obchody se slevami nepřehánějí a jestli by přece jen neměly v procentuálním objemu zlevněného zboží ubrat.
Tyto řeči ale nebyly motivovány tím, že slevy jsou něco špatného, ale řešilo se to skrze platové podmínky zaměstnanců v obchodech. Ty onehdá nebyly žádné terno. A právě redukce počtu slev byla chápána jako zdroj vyšších příjmů obchodníků, z něhož by se pak mohly zvyšovat i výdělky prodavaček a skladníků. Mzdy zaměstnanců nakonec v následujících letech začaly růst, ale určitě to nebylo díky redukci slev. Ale to je na jiné povídání.
Pojďme zpět. V posledních letech tuzemská ekonomika prošla mnoha turbulencemi. Nejprve řádil covid a opakované lockdowny, poté energetická krize, prudké zdražování zboží a nárůst inflace. Výsledkem byl pokles reálných příjmů a úspor a úporná snaha šetřit. Lidé sice peníze mají, ale obávají se budoucnosti a proto šetří, kde mohou. K této šetrnosti jim nahrávají sami obchodníci i výrobci zboží, protože jejich ceny vylétly do oblak. Dlužno dodat, že v řadě případů jim pro tak razantní cenový růst chybělo ospravedlnění a reálný základ. Ale stalo se. Našinci na to reagovali masivní nákupní turistikou do Polska a do Německa. Obchodníkům tak začaly utíkat miliardy korun a museli s tím začít něco dělat.
Výsledkem ale nebylo zlevňování nebo stabilizace cen, ale ještě masivnější a propracovanější politika slev a cenových akcí. Akční letáky opět začaly pořádně tloustnout a jejich prostudování si žádá stále více času. Na tuto hru se zákazníkem přistoupily všechny řetězce a ten si nyní může připadat, jakoby všude všechno bylo v akci. Ale ono to tak není. Tak hloupé řetězce zase nejsou. V jejich nabídce je řada položek, u kterých jsou slevy jen výjimečně a pokud ano, tak relativně nízké. Obchody očekávají, když už nalákají svoji ovečku na více zlevněných produktů, tak jim prodají i zboží, u kterého ho žádná sleva není. A co víc, že si část slevy z jiných produktů, vezmou zpět.
Ale český spotřebitel, pro kterého se staly slevy doslova drogou, se jen tak oblafnout nedá. Kvůli nižším cenám je bez mrknutí oka změnit i své letité nákupní zvyklosti. Z průzkumu, který v listopadu 2023 provedla společnost Stem/Mark vyplývá, že až 80 procent lidí kvůli levnějšímu zboží navštěvuje každý týden tři různé obchody. Pro skoro 40 procent lidí je klíčovým kritériem pro výběr obchodu výše slev u jednotlivých položek. V takové situaci jim je zcela jedno, jak velký obchod je, o jakou značku zboží se jedná a zda a jak daleko si do obchodu pro zlevněné zboží musí dojet. V případě zajímavé cenové nabídky je 90 procent Čechů ochotno absolvovat až půlhodinovou cestu za nákupem. Zatímco pro 40 procent obyvatel malých obcí do 5 tisíc obyvatel není problém cestovat i více než 16 kilometrů, ve velkoměstech Praha, Brno, Ostrava nebo Plzeň je drtivá většina obyvatel (84 %) ochotná absolvovat maximálně vzdálenost deset kilometrů.
Mezi Čechy opět roste obliba slevových letáků a čte je stále více lidí. Skupina těch, kteří je četli i v minulosti, se rozšířila až 10 procent z celkového počtu obyvatel. Může se tedy jednat až o stovky tisíc nových čtenářů. Jsou to vesměs mladí lidé, ale i muži, kteří dosud plnili úlohu řidičů a nosičů při velkých rodinných nákupech. Je tedy otázkou, kdy na tuto skutečnost náležitě obchodníci zareagují a začnou do letáků více přidávat i „chlapské“ zboží. Skrze to mohou docílit obměny či rozšíření kmene nakupujících, ale zároveň i proměnit obsah nákupních košíků. Uvidíme.
Jedinou skutečností je, že tuzemské obchody nyní slevové akce zrušit nemohou. Je to totiž poslední řetěz, kterým k sobě zákazníky poutají a jímž částečně kompenzují masivní zdražení o desítky procent, k němuž v uplynulých letech došlo. A co hůř, toto zboží totiž nezlevní a po odeznění inflace už současná vysoká cenová hladina zůstane. Ze slevových letáků se tak stane mnohem důležitější médium než noviny nebo bulvární články na webu. Bude to jakési posvátné čtení a zároveň i jízdní řád, bez kterého se obejde jen málokdo.