ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Reuters

Páral: Konec českého autolandu se blíží. Green deal drtí průmysl, bude se propouštět

Pavel Páral

Společnost Adient vyrábějící sedačky do automobilů uzavře dva své závody v Česku. V České Lípě a Stráži pod Ralskem přijde do dvou let o práci na jedenáct stovek lidí. Není to astronomické číslo, nezaměstnanost u nás nestojí za řeč, ale za zaznamenání to bezesporu stojí.

Krize evropského automobilového průmyslu dorazila do Čech a tohle je první vlaštovka. Ty jak známo sice jaro nedělají, ale tahle může být s dost vysokou pravděpodobností předzvěstí pořádného mrazu. Česko je spolu se Slovenskem autolandem Evropy a nejde vůbec jen o finální fabriky, jako je Škodovka, či Hyundai a další. Skoro v každém městečku v Česku je nějaká hala, kde se dělá něco do aut. Žije z toho dohromady kolem 180 tisíc lidí a z toho jen necelých padesát tisíc přímo při konečné výrobě automobilů. Ostatní vyrábějí díly různé složitosti pro automobilky po celé Evropě. A nutno říci, že si z toho většinou žijí docela dobře. Tedy na české poměry a především jen zatím.

Poslední evropský, světově konkurenceschopný průmysl, který z velké míry živí zdejší obyvatelstvo, totiž svírá neúspěch s „velkým skokem“ k elektromobilitě naplánovaným evropskými bojovníky s klimatem. Zatím jsme četli jen přibývající zprávy o omezování výroby a nyní přibyly i ty o zavírání celých závodů. Pro nás klíčový Volskwagen hodlá učinit něco, co neudělal třicet let. Bude zavírat fabriky na domácí půdě. Z pěti závodů mohou skončit dva a na dlažbě se ocitne patnáct tisíc lidí. I přes letitou dohodu s odbory, že VW nebude propouštět a snižování stavů bude řešit jen přirozenými odchody do penze a fluktuací. Je to pár dní, co vedení firmy tuto dohodu bezprecedentně vypovědělo. Nespokojenost odborářů je nebývalá, ale všichni vědí, že může být ještě hůře. A brzy.

VW byl evropským lídrem v zavádění elektromobility a investoval do nových kapacit desítky miliard eur. Jenže zatímco přibývají kapacity, ubývají zákazníci. Nebo přesněji přibývá jich řádově pomaleji, než firma předpokládala, a na její trh se navíc velmi ostře tlačí americká Tesla, která je největším prodejcem elektromobilů v Evropě, a cenově nestíhatelná čínská konkurence. V Německu po zrušení subvencí došlo k meziročnímu propadu prodeje elektromobilů v srpnu o 69 procent. Celkově se jejich prodeje v Evropě snížily o 44 procent. A celkový prodej aut je nejnižší za poslední tři roky.

Nová auta, i ta se spalovacími motory se prostě prodávají hůře, protože se stále přísnějšími emisními limity zdražují. Pomalu, ale jistě na úroveň elektromobilů, přesně podle zelených plánů EU. Jenže tomu neodpovídá kupní síla ani v hodně bohatých zemích západní Evropy. A tak klesá využití kapacit a ty nově budované jsou jasným vyhazováním peněz na nedávné projekty, které měly využít ty příležitosti nové zelené ekonomiky.

A velkých peněz. Byly to desítky miliard eur. A automobilové koncerny se dostávají do vážných potíží. Kromě investic v miliardách eur, které jim hoří jako nevyužitelné, je čekají navíc ještě sankce za nedodržování flotilových limitů emisí CO2. Každý výrobce aut totiž má stanoven limit na množství emisí, které smí vyprodukovat celé portfolio aut, které daný rok prodá. Tento limit pravidelně klesá. Příští rok se má snížit o devatenáct procent. V podstatě ho u většiny značek nelze dodržet, pokud automobilka neprodává značný podíl elektromobilů nebo alespoň hybridů. Překročení je sankcionováno obřími pokutami, které odpovídají asi 95 eurům za gram CO2 navíc za každé prodané auto a násobí se jejich prodaným počtem. Šéf Renaultu Luca de Meo nedávno odhadl, že jejich značka Dacia by takto příští rok zaplatila při současných prodejích až patnáct miliard eur pokut. Nedostatečný prodej zelených aut tak nutí automobilky snižovat i výrobu klasických modelů, které pak logicky zdražují.

V Česku jsme rychlost nástupu krize automobilového odvětví zatím moc nepociťovali. Škoda jede celkem bez problémů. Elektromobilů dělá zatím málo a klasika se prodává dobře. Ale řekněme si otevřeně, že hlavním důvodem jsou nízké mzdy v porovnání s Německem a riziko pokut je až příští rok.

Nicméně je jisté, že Adient je jen tou zmíněnou první vlaštovkou. I bez očekávaného nástupu levné čínské konkurence. Pokud EU velmi rychle nezmění kurz. Italský ministr průmyslu Adolfo Urso se dožaduje velmi rychlé změny pravidel o ukončení prodeje spalovacích motorů od roku 2035 a chce o tom jednat na nejbližším vrcholném jednání v Bruselu v příštích dnech. V Itálii živí výroba aut podobný počet lidí jako v Česku.

V nějaký zásadní posun však věřit nelze. Nedávné evropské volby sice poněkud pozměnily politickou strukturu Evropského parlamentu, ale to, jak se formuje nová Evropská komise, zjevně ukazuje, že se s nějakými zásadnějšími zásahy do Green dealu počítat nedá, přes všechny řeči o konkurenceschopnosti evropského průmyslu. A tak si i u nás budou brzy hledat novou práci jako ta tisícovka lidí v České Lípě i další.