Otroci uživatelského rozhraní
Velká Británie se vrhla na řešení nového problému: děti nechtějí studovat obory zaměřené na informační technologie a telekomunikace. "Vyučování informatiky na školách je demotivující a nudné," konstatuje dokonce i tamní ministr školství Michael Grove.
Ian Livingstone z herního studia Eidos je konkrétnější: "Děti se otravně učí, jak ovládat Excel, přestože už v 11 letech by mohly vytvářet 2D animace. Současný způsob výuky je bezcenný pro generaci, která dokáže ovládnout PowerPoint během jediného týdne. Děláme z nich otroky uživatelských rozhraní, což k dalšímu studiu informatiky inspiruje jen stěží."
Nejspíš to není problém jen země za Kanálem, ostatně před námi jsou zřejmě dál jen v tom, že už vědí, co chtějí: "V šestnácti by studenti měli být schopni vytvářet aplikace pro smartphony, v osmnácti vlastní jednoduché programovací jazyky," říká ministr Grove. A profesor Steve Furber připomíná, že by měli mít také možnost získat už na základní škole zkušenosti nejen s programováním, ale i s robotikou.
Většina britských expertů vidí problém v nízké úrovni učitelů IT, řešení se ovšem zatím rýsuje spíš jen v podobě obecných proklamací: "Informatika musí být postavena na stejnou úroveň jako matematika a fyzika." Což ovšem nezní moc optimisticky, protože ani to nejsou předměty, po nichž by se žáci mohli utlouct.
Problém je spíš někde jinde - proč studovat něco těžkého, když k slušné kariéře obvykle stačí jakýkoliv titul. Co byste řekli třeba oboru "sportovní a volnočasový pedagog"; nebylo by to lepší, než se trápit s logickými obvody? Bakalář jako bakalář...
Ještě truchlivější je, že se to netýká jen IT. Společnost postavená na vědě a technice sice oplývá otitulovanými úředníky, politiky a politology, právníky a manažery, sociálními pracovníky i sociálními případy - brzy už ale nebude mít nikoho, kdo by obsluhoval stroje, které ji drží při životě. Naopak to může být dobrá zpráva být pro ty, kdo se technice (informatiku nevyjímaje) přece jen odhodlají věnovat: blíží se čas, kdy si budou moci diktovat.