Zaostřeno na fotky: jak bude vypadat fotoaparát budoucnosti?

Miloš Čermák

 

Jak se stát přes noc třetím nejbohatším zaměstnancem firmy Facebook? To je jednoduché. Přesvědčíte jejího šéfa Marka Zuckerberga, že by měl koupit vaši firmu, která nabízí majitelům mobilů aplikaci pro pořizování, úpravu a sdílení fotek. To je všechno? Ještě moment ... musíte chtít miliardu dolarů.

 

Toť ve zkratce příběh firmy Instagram, již minulý měsíc koupil Facebook a za kterou poslal jen zakladateli Kevinu Systromovi (jenž zůstává šéfem Instagramu, a tím pádem i zaměstnancem Facebooku) na účet 400 miliónů dolarů.

 

Je to pořádný balík, zvlášť když uvážíme, že firma Kodak – jeden z největších inovátorů v historii fotografické branže – je naopak v bankrotu a ze svých akcionářů „vyrobila“ majitele víceméně bezcenných papírů. Je to nespravedlivé či absurdní? Vlastně ani ne. Facebook nekupoval žádný konkrétní nápad, vynález ani inovaci. Kupoval lidi.

 

Takových aplikací jako Instagram by jeho programátoři mohli napsat třeba tisícovku denně. Facebook koupil její uživatele, kterých je 32 miliónů – a to znamená, že za jednoho zaplatil necelých 23 dolarů. Pokud sami Instagram na svém iPhonu nebo Androidu používáte, tak aspoň víte, jakou máte cenu.

 

Rozpočítaná na jednoho uživatele nevypadá už cenovka Instagramu tak předraženě – když nedávno kupoval Microsoft firmu Skype, zaplatil za jednoho uživatele 50 dolarů, a když v roce 2005 kupoval Rupert Murdoch sociální síť MySpace (ano, mluvíme o nákupu, jejž dnes sám Murdoch označuje za jeden z nejhorších obchodů svého života), stál ho jeden uživatel přes 36 dolarů.

 

Půjde další vývoj digitální fotografie cestou aplikací? Podpoří úspěch Instagramu další vývojáře a začínající podnikatele? Není to vyloučeno, mimochodem například v Česku jich je poměrně dost, a velmi slušných. Ale zároveň platí, že blesk dvakrát do stejného patníku neudeří, a berme tedy na vědomí, že patník jménem Instagram už má svůj miliardový zásah za sebou.

 

Z fotografických inovací letošního jara se mi osobně nejvíc líbí Lytro. Když jsem byl před týdnem v Americe, už jsem ho viděl v regálech obchodů. Na první pohled je to takový obyčejný kompaktní fotoaparát, navíc poněkud předražený, protože stojí 400 dolarů. Ve svých útrobách má však úžasnou inovaci.

 

Lytro umožňuje – zjednodušeně řečeno – „dodělávat“ fotky až dodatečně. Fotíte svou manželku před Eiffelovkou? Pak se musíte ještě před zmáčknutím spouště rozhodnout, jestli na fotce bude „ostrá“ manželka, anebo Eiffelovka. S Lytrem tohle dilema nemáte. Uděláte fotku a vyřešíte to později, až budete sedět u počítače. Podotýkám, že nejde o nějaké jednoduché čáry máry grafické efekty. Lytro „poctivě“ nasbírá spousty dat, s nimiž se pak pracuje úplně jinak než s klasickou digitální fotkou.

 

Zakladatel Lytra Ren Ng vyvíjel tento fotoaparát tajně několik let, vlastně od studií počítačů na Stanfordu. Zajímala a vzrušovala ho především použitá technologie. Že by mohla mít praktické využití a stát se zároveň dobrým byznysem, ho nenapadlo na výletech s manželkou (žádnou nemá), ale při lezení po skalách, kde na ostření fotografií není moc prostoru ani času. A tak založil firmu a pustil se do toho. Prototyp Lytra stačil ještě loni představit Stevu Jobsovi. Prý byl nadšený.

 

Chápu to. Lytro nabízí technologii, která mi po dlouhé době zase jednou vyrazila dech. Byť je mi samozřejmě jasné, že její autor nevydělá ani zlomek toho co zakladatel Instagramu. Anebo třeba jo. I v tom je krása nových a překvapivých nápadů.