Jak investoři „olajkují“ Facebook?
Jak Facebook uspěje na burze? Tipněte si i vy: jakou hodnotu bude mít jedna akcie Facebooku za den, týden a za měsíc? Tipujte zde!
Psát písničky není vůbec špatný byznys, zvlášť když se jmenujete Paul McCartney nebo Bono Vox. Ale ještě lepší je být s vydělanými penězi ve správný čas na správném místě. Takovým šťastlivcem je právě irský zpěvák Bono Vox, který před lety investoval 210 miliónů dolarů do firmičky jménem Facebook – a v těchto dnech se jeho jmění zněkolikanásobí na 1,5 miliardy dolarů.
Ve pátek 18. května vstupuje Facebook na burzu. Je to jedna z nejnapjatěji očekávaných byznysových událostí. Valuace může být kdekoliv kolem 100 miliard dolarů. To je ohromná suma vzhledem k tomu, že roční příjmy z reklamy (rozuměj v zásadě jediné příjmy) jsou zhruba tři miliardy. Jestli se stomiliardové mety podaří dosáhnout, bude to důkaz důvěry investorů. Zatímco cena Googlu je zhruba 5,5krát větší než roční příjmy z reklamy (200 miliard versus 36,5 miliardy příjmů), u Facebooku je to 33krát víc. Ale dává to smysl vzhledem k tomu, že Facebook je – osm let po svém založení – stále ve fázi růstu.
Je to bublina, anebo jen realistické ohodnocení fi rmy, která získala přes 900 miliónů zákazníků, brzy miliardu? Vše záleží na jediné věci, a to, jak budou s reklamou na Facebooku spokojeni inzerenti. Předně totiž platí, že my uživatelé nejsme ve skutečnosti zákazníky, nýbrž produktem, jejž Facebook nabízí. Každý z nás ročně majitelům Facebooku „vydělá“ tři až čtyři dolary. Přitom to dlouho vypadalo, že najít rozumný model inzerce na Facebooku bude obtížné, ale v posledních letech se to daří. Úspěch mají například takzvané sponzorované statusy, které najdete na hlavní stránce v pravém sloupci. Může to fungovat třeba tak, že někdy – ve slabé chvilce – napíšete na Facebook status „Reflex je fakt skvělej časopis!“, náš vydavatel si toho všimne a dohodne se, že tenhle status zařadí mezi sponzorované. Zaplatí pak za to, kolikrát se tento status zobrazí.
V deníku Wall Street Journal vyšla minulý týden zajímavá infografika, jež ukazuje, jak dnes může inzerent utratit v různých médiích milión dolarů. Dostane za ně například deset celostránkových inzerátů v deníku New York Times, šest a půl strany v časopise People, třicetivteřinový spot v televizním pořadu American Idol ... anebo 125 miliónů zhlédnutí na Facebooku. Je to dobrý obchod? Není? Inzerenti se údajně přiklánějí k tomu, že spíše ano. Například Ford letos propagoval jeden ze svých modelů na Facebooku. Prodej dotyčného modelu se místo 14 procent zvýšil o 104 procenta.
Nic to nemění na tom, že Facebook zůstává velkou neznámou. Nepochybně má moc měnit naše životy, a to v globálním měřítku. Skoro každý osmý člověk na Zemi má svůj facebookový účet. Každý den přijde do kontaktu s Facebookem přes půl miliardy lidí: udělají tři miliardy „lajků“ a nahrají na jeho servery 300 miliónů fotografií. Celkem je na Facebooku „uzavřeno“ 125 miliard přátelství. Budou tato čísla ještě stoupat? Anebo si Facebook sahá už na hranice svých možností, jak by nasvědčovaly trendy v těch „nejfacebookovějších“ zemích, jako USA nebo Velká Británie, kde počet uživatelů začal naopak mírně klesat? To vše jsou teď otázky nejen pro psychology (či psychiatry), nýbrž také burzovní analytiky.
Koupíte si akcie?
Jak Facebook uspěje na burze? Tipněte si i vy: jakou hodnotu bude mít jedna akcie Facebooku za den, týden a za měsíc? Tipujte zde!