KAREL KŘIVAN: Umělci by si měli Trošku zaplatit
My máme kulturu. Kultura nemá dotace. Troška nemá dotace. Troška má film. Film má úspěch.
Více než 140 000 lidí vidělo o víkendu film režiséra Zdeňka Trošky Babovřesky. Návštěvnost je to vskutku rekordní. Přestože film ztrhali kritici (dostával pod 30% hodnocení), „národ“ má evidentně jiný vkus. Nabízí se srovnání s prezidentskými volbami: i zde zeje propast mezi lidmi, kteří se kulturou živí, a jejich obecenstvem. Kulturní profesionálové v drtivé většině nabádali volit Karla, jejich diváci a posluchači zvolili Miloše. Kulturní profesionálové řekli: Troškův film je špatný, jejich diváci a posluchači na něj chodí do kina. Být kulturním profesionálem, neřku li umělcem, znervózním.
Můžeme plakat, že nám chybí morálně vyspělí boháči, kteří by s radostí a pýchou kulturu dotovali. Pár už jich tady ale máme. Jako odměnu za svůj altruismus se často v kulturních médiích dočtou, že by ta loga a názvy produktů neměli s kulturním počinem spojovat a peníze by měli umělcům dávat jen tak, pro radost, pro lásku ke kultuře. Inu, to je v Česku obvyklé, za dobrý čin se neděkuje ani nechválí. Za dobrý čin se peskuje a přitom se teatrálně odhalují zlé úmysly. Četl jsem rozhořčení novináře, že galerie spojuje název výstavy s bankou. Inu banka zaplatila tu výstavu, chtěla z toho mít reklamu. Což je prý nekulturní a prospěchářské. Být bankou, příště dám peníze jinam.
Zásadní problém kultury s velkým K je jednoduchý: neumí se prodat. Skvělá kultura je samozřejmě dobrá pro reprezentaci země či města, zatímco Babovřesky vydělají peníze producentům, image země ale nezlepší. K tomu potřebujeme vskutku jiné výkony. Umí to umělci s velkým U vysvětlit politikům, když žádají o dotace? Problém naší politické reprezentace je ten, že jim na reprezentaci své země či města nezáleží - jinak by pro ně investice do kultury dávno představovaly prioritu. Pokud by politici už před volbami předložili konkrétní záměry v oblasti kultury, mohl by to být jeden z bodů, který ovlivní náš výběr. Například budeme podporovat design, film, Národní galerii a Českou filharmonii .... Všichni ale jen obecně slibují, že kulturu podpoří. A po volbách řeknou, že nejsou peníze.
Lidé z Kultury neumí srozumitelně vysvětlit proč by je měla většina dotovat ze svých daní, i když „na kulturu“ nechodí. Umělci by si možná měli najmout Trošku, aby politikům i „národu“ vysvětlil, k čemu je jim Kultura dobrá a proč je dobré do ní investovat. Soudě podle návštěvnosti Babovřesk totiž Troška mluví jazykem politiků i národa. Jeho by určitě pochopili.