VILIAM BUCHERT: Dienstbier předložil v případě referenda patlaninu, účast jen 25 procent je nesmysl
V Česku zřejmě neexistuje věc, která by mohla odpovídat alespoň základním standardům známým ve vyspělých západních zemích. Dalším příkladem je návrh ústavního zákona o referendu, který rozeslal v úterý do připomínkového řízení ministr Jiří Dienstbier (ČSSD). Parametry v něm ale nastavil tak, že zřejmě ani nemá smysl něco podobného zavádět.
Ministr navrhuje, že k vyhlášení referenda má být zapotřebí petice, kterou podepíše nejméně 250 tisíc občanů. To je množství, které se zřejmě jen tak nepodaří nasbírat. Pokud ano, stálo by to velké množství peněz a referendum tak budou moci vyvolat jen silné politické či finanční skupiny. Například ve Švýcarsku, které je proslulé častým konáním referend, potřebuje takzvaná lidová iniciativa 100 tisíc podporů (do roku 1977 stačilo jen 50 tisíc), ty musí nasbírat v průběhu 18 měsíců. Přímo volený český prezident potřebuje pro kandidaturu, pokud ho nenominuje 20 poslanců či 10 senátorů, sesbírat jen 50 tisíc podpisů. I to se ukázalo v některých případech jako problém. Takže 250 tisíc je požadavek, který bude referenda znemožňovat.
Ještě horším nápadem Dientbiera, který by rozhodně neměl být schválen, je podmínka, že referendum je platné, pokud se ho zúčastní alespoň čtvrtina oprávněných hlasujících. Představme si, že budeme hlasovat v referendu o přijetí eura, to skutečně bude stačit na podobně důležitou věc jen 25 procent hlasů? To je určitě málo. Minimálně by to mělo být 50 procent ze všech oprávněných voličů. Návrh zákona totiž stanovuje, že v referendu lze rozhodnout o „zásadních věcech vnitřní nebo zahraniční politiky státu“.
Zároveň vypočítává, o jakých otázkách tímto způsobem rozhodovat nelze. Týká se to změn podstatných náležitostí demokratického právního státu, třeba zavedení trestu smrti. Rozhodovat referendem nepůjde ani o změně státních hranic, o státním rozpočtu, o ustanovení jednotlivých osob do funkcí či o jejich odvolání (to chtělo hnutí Úsvit). Nebude jeho prostřednictvím možné ani schválit návrh zákona.
„Neměli bychom nahradit zastupitelskou demokracii přímou demokracií, ale na druhou stranu je v některých mimořádných případech potřebné dát lidem toto právo,“ shrnul význam referenda Dienstbier. V tom případě by měl svůj návrh stáhnout a přepracovat.