Babiš zjistil, že tak lehké, jak si myslel, to s vládnutím není
Schodek státního rozpočtu je o 37 miliard korun nižší, než se plánovalo. Jenže schodek je 63 miliard a to je v době růstu HDP čtyři procenta luxus nehodný slovutného podnikatele, který řídí stát jako firmu.
Kdybych si měl do Andreje Babiše rýpnout ještě víc, musel bych poukázat na to, že v roce 2008, kdy HDP vzrostl o tři procenta, Miroslav Kalousek „udělal“ sekeru jen 20 miliard. To si nechá Babiš líbit? Kde jsou povídačky o promarněných 200 miliardách každý rok?
Babiš zjistil, že tak lehké, jak si myslel, to s vládnutím není.
Může se naparovat, že má nejnižší rozpočtový deficit od zmiňovaného roku 2008, ale při bližším pohledu zjistíme, že jeho vliv je vůči celkovému objemu rozpočtu (1234 miliard příjmy, 1297 výdaje) mizivý. Navíc jen o 15 miliard lepší než loni, kdy byl růst ekonomiky poloviční. Rozhodující roli hraje překvapivě silný růst ekonomiky — Babiš počítal s dvouprocentním, nakonec byl zhruba dvojnásobný. Vzhledem k tomu je výsledek v podstatě ostuda.
Ale ne zas tak velká. Je asi stejně velká, jakou si utrhli ministři financí, kteří státní kase šéfovali před ním. Každý přidal na futro svůj zářez. Ostatně Babišův vládní šéf, dnešní premiér Bohuslav Sobotka, dělal coby ministr financí ještě větší rozpočtové schodky v době ještě většího růstu ekonomiky, když navíc úroky ze státního dluhu přesahovaly jen 20 miliard, zatímco dneska je to něco přes 50 miliard korun.
Ministr financí od začátku loňského roku čelil kritice za to, že daně vybírá hůř než v roce 2014 a výsledek bude horší. Ve skutečnosti ovlivnily výběr mimořádné události, jako vznik nové sazby DPH (10 procent), v roce 2014 měl rozpočet navíc 8,5 miliardy korun z aukce kmitočtů pro LTE a ministerstvo zkraje roku 2014 pozdrželo odpočty DPH ve výši 12 miliard. I proto letošní hospodaření státu v první polovině roku vypadalo hůř.
V druhé půlce se většina mimořádných vlivů rozplynula a s pomocí hospodářského růstu skončil rozpočet tak, že působí jako úspěch — a na mezinárodním poli to tak bude chápáno. Když k tomu ovšem přičteme mimořádné zvýšení příjmů z fondů EU (o 50 miliard víc než loni), pak se v příštím roce, kdy už se mimořádné čerpání z fondů konat nebude, můžeme nadít relativně horšího výsledku rozpočtu než letos. Pak bude Babiše letošní zvýšení běžných výdajů o 20 miliard ještě mrzet.