Výstavba dálnic? Dál nic

Výstavba dálnic? Dál nic Zdroj: Marek Douša

Mýto aneb neschopnost a diletantství zvítězily nad pravdou, láskou, lží i nenávistí

Radek Bajgar

Bohužel už teď jasně vidím, o čem bude psát Reflex na konci ledna 2017, tedy přesně za rok: o totálním kolapsu na českých dálnicích. Stát musel vypnout mýtné brány, neb není, kdo by je provozoval. Dramaticky roste počet kamiónů, protože cestu přes ČR mají zadarmo. Problém se šíří i na silnice první třídy. Přibývá nehod. Vláda zastavuje rekonstrukci D1, jarní uzavírky by dopravu zastavily úplně. Ministr dopravy se pokouší vlakem emigrovat do Albánie, ale je chycen a vrácen do úřadu, aby si to vyžral. Ministr Babiš se omlouvá národu, že to byl jeho ministr, a jako výraz pokání před volbami snižuje produkci řepky o dvě procenta.

Dále vám Reflex zřejmě přinese analýzu, proč ke kolapsu mýtného došlo. Zde stručné resumé.

Rok 2012: odborníci upozorňují nového ministra dopravy, že za pět let vyprší smlouva firmě Kapsch a je nejvyšší čas vyhlásit novou soutěž.

2013: ještě novější ministr dopravy dostává pokyn konečně připravit tu soutěž na mýto. 

2014: je jasné, že při dodržení zákona se soutěž nestihne připravit, ale máme dalšího ministra, možná šikovnějšího, tak snad to, sakra, už zadá. 

2015: ten nejnovější ministr dopravy prohlašuje, že se to mýto nějak zvládne, a předkládá několik receptů, které jsou úplně mimo. 

2016: ministr dopravy pochopil, že byl úplně mimo a mýto se fakt nestihne. Ještě podnikne zoufalý pokus zadat to napřímo bez soutěže, ale právníci dostanou takový záchvat smíchu, že jednoho z nich odveze záchranka.

2017, leden: v rozpočtu chybí osm miliard, před Úřadem vlády ČR demonstrují řidiči, volební preference vládních stran letí dolů, jen lidovci vydávají tiskovou zprávu s názvem „Já nic, já muzikant“.

V sekci Téma si budeme klást otázku, jak se to celé mohlo takto vymknout, když to měl Kapsch tak dobře pojištěné. Napovědět může několik dokumentů uniklých z freemailu předsedy jisté politické strany. Metodický pokyn č. 1: Uplatí se to jako minule, jen se přepíší čísla účtů. Krizový plán A: Kdyby do toho někdo hodil vidle a ­trval na otevřené soutěži, zjistí se, že smlouva neupravuje ukončení kontraktu, takže stejně to nikomu jinému předat nejde. Krizový plán B: budeme to zdržovat tak dlouho, že stát přijde za Kapschem s prosíkem, aby pokračoval – a on to (za mírné zvýšení odměny) laskavě udělá. Nevyšel žádný z těchto plánů.

Následuje causa záhadné sebevraždy jednoho z vrcholných manažerů Kapsche – jeho asistentka ho nachází, jak, ještě živ, bouchá hlavou o stěnu kanceláře a křičí něco o debilech. Umírá vzápětí. Na stole je nalezen návrh na mezinárodní arbitráž, začínající německy psaným obviněním, že „česká státní správa už není schopná zrealizovat ani průměrně složitý podvod“. Dále konstatuje, že Češi nesplnili svou část dohody, „přes­to, že úplatky po celou dobu chodily řádně a včas a systém po celou dobu řádně fungoval, což je u státem řízených projektů rarita“. Zaskočena byla i mafie, která mýto celých deset let řídila řádně, ale tentokrát se její plány zhroutily jako domek z karet (House of Cards). Na tiskové konferenci zločinecký gang uvedl, že bohužel musí zvýšit ceny dopravních staveb, aby se mu ztráty kompenzovaly. 

V rubrice Dopisy otiskneme názor našeho čtenáře Václava K., že za to může Evropská unie a že to říkal. „Kdyby EU netrvala na nesmyslných soutěžích, mohli to kluci zadat napřímo a bez problémů.“ Dodává, že za jeho vlády by se napakoval aspoň někdo, zatímco teď brečí všichni. 

No a v tom má pravdu. 

Vážení čtenáři, víc si přečtete ve ­čtvrtém čísle roku 2017.