Evropa jako učitel národů? To nezvládli ani Stalin či Mao
Odpověď na otázku, jaká budoucnost čeká běžence přicházející do Evropy, se snaží najít téměř každý. Řeší tento problém v dlouhodobé perspektivě i politici EU?
Dobrý den, pane doktore,
nikde jsem se nedočetl komplexnější pohled na uprchlickou krizi s delším časovým horizontem. Ano, máme morální povinnost lidem z konfliktních zemí pomoci, ale co ti lidé budou v Evropě dělat za rok, za pět nebo za deset let? A kolik jich bude? Zabývá se tímhle vůbec někdo z oficiálních politiků EU? Pokud je přijmeme, způsobí ještě problémy nám. Neexistuje nějaká lepší cesta? Co kdybychom tyto lidi vzdělali v evropských hodnotách a ve vhodný okamžik je poslali zpátky, aby si vybudovali sami svoji zemi podle svých, Evropou ovlivněných představ?Tím vzděláním myslím nejen školení v demokracii, toleranci, práci a spolupráci, humanismu atd., ale především vyučení v řemesle, studium technických oborů, medicíny, diploma
Pavel Hanzl, Brno
To, co navrhujete, je vlastně export civilizace jakožto evropeizace. To je, když to trochu přeženu, Die Welt von Gestern, koncept světa po kolumbovských výpravách, rozvoj koloniálních říší a zámořské šíření křesťanství. Ten čas nelze vrátit, protože by to pro mnohé těžko skousnutelné rozdělení světa na „učitele a žáky“ zřejmě znamenalo ztrátu sebeurčení mnoha národů, ztrátu rovnoprávného postavení kdekoho, možná ztrátu volebního práva celých populací a návrat předsudků, jichž jsme se s úlevou zbavili. Navzdory dnes sílící nostalgii po „světu včerejška“ by to byl bohužel zřejmě krok zpět.
Je ovšem pravda, že mnozí s určitou dávkou humorné nadsázky považují současnou přistěhovaleckou vlnu za projev jakéhosi „hladu po Evropě“: když kolonialisté odešli z třetího světa, táhne třetí svět za nimi do Evropy, neb bez nich prostě nemůže být. Navrhujete vlastně vrátit to tam, kde to bylo kdysi. Váš návrh se zdá utopický hned z několika důvodů. Předně je sociálněinženýrský. Šmahem někoho vzdělat k obrazu svému je prakticky nemožné. A přinutit ho, aby se poté, co si osvojí zdejší hodnoty a způsob života, vrátil zpátky do původní, rozvrácené země s úmyslem být světa obratitelem, je ještě nemožnější.