Jedním z hlavních taháků pro tuzemskou letní dovolenou jsou Krkonoše.

Jedním z hlavních taháků pro tuzemskou letní dovolenou jsou Krkonoše. Zdroj: Pixabay

Pro tuzemské hoteliéry je čurbes na jihu hotovým darem z nebes

Jiří Štefek

Zatímco před rokem 1989 jezdila většina Čechů na dovolenou po vlastech českých a slovenských, protože nikam jinam pořádně nemohla, letos vše nasvědčuje tomu, že si tyto zážitky opět připomene. Důvodem však nebudou bolševici ve vládě a neprostupné hranice, nýbrž uprchlická krize a snížená bezpečnost v řadě zemí jižních Evropy či severní Afriky. Lidé jsou vystrašeni z toho, co vidí denně v televizi a v novinách a místo k moři tak vyrazí na Lipno, jižní Moravu či do Krkonoš.

Už loni padla letitá jistota, podle níž bylo nejoblíbenější zahraniční destinací Chorvatsko. A lze očekávat, že pokles zájmu o tuto zemi (stejně jako o Řecko či Itálii) bude pokračovat i letos. Dovolená by se měla užít a ne přežít. A čekat, kdy nějakému bláznovi na pláži rupne v kouli a začne střílet, se nechce asi nikomu. Dnes už člověk nikdy a nikde neví.

Na tomto strachu letos vydělají tuzemští podnikatelé. Může to znít jakkoliv cynicky, ale pro ně je čurbes na jihu doslova darem z nebes. Lidé totiž svoji dovolenou neoželí, jen zkrátka nepojedou na jih, ale zůstanou v Česku (maximálně vyrazí na Slovensko do Tater nebo do Maďarska do termálů). Oproti minulým letům se skupina domácích dovolenkářů nafoukne o desítky, ale spíš stovky tisíc lidí. A to už je nějaká síla, nejen ta kupní.

Domácí hoteliéři, provozovatelé horských chalup či kempů u velkých přehrad by proto měli letošní unikátní příležitost pořádně nevyužít. Ale ne k tomu, aby své turistické ovečky důkladně oholili od peněz a nic jim za to pořádně nenabídli. Naopak tato příležitost by pro ně měla být pobídkou pro zkvalitňování a hlavně rozšiřování služeb, pro městečka či mikroregiony pobídkou k rozšiřování počtu společenských, sportovních a kulturních akcí. Na vymýšlení prezentací či tvorbu webových stránek pro letošní sezonu už je pozdě. Lidé už zájezdy kupují a jsou mnohdy rozhodnuti. O to více energie by měli poskytovatelé služeb napnout k samotné přípravě nabídky a její zkvalitnění.

Ještě ale nejásejme, léto ještě nezačalo. Hodnotit se bude až po něm. Ono se může nakrásně stát, že řada podnikavců nepochopí tuto příležitost jako základ pro budoucí dlouhodobou prosperitu a svou cenovou politikou a přístupem k lidem ji spíš zahubí nebo hodně silně přidusí. Z historie je známa řada příkladů, kdy v 90. letech některé regiony touto zlatokopeckou politikou turisty ze svých teritorií doslova vypudily. Naopak ten, kdo k tomu přistoupí s rozvahou, zvolí rozumnou cenovou politiku a zaměří se na kvalitu a obsah nabídky, zažije dobrou sezonu. Dá práci lidem, vydělá peníze a může dále investovat. Letošní léto zkrátka ukáže, jací jsme my Češi ve skutečnosti podnikavci. Ono se pak totiž může nakrásně stát, že příště když už lidé nepojedou ani k moři ani po Česku, zůstanou sedět doma na gauči nebo na své zahrádce.