Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

První Čech chtěl odjet bojovat za Islámský stát. To muselo přijít...

Jiří X. Doležal

Jedenadvacetiletý tichý obraběč kovů Jan S. ze Spáleného Poříčí byl odchycen na cestě do Sýrie, kde se chtěl přidat k Islámskému státu. Islámský radikalismus se stává módní memetickou infekcí, která přitahuje i deprivanty bez jakýchkoliv vazeb na islám.

První případ v historii! Policie zadržela a umístila do vazby jedenadvacetiletého nenápadného mládence z Plzeňska. Má za sebou pohnutý osud. Už v lednu ho zadržela turecká policie, když chtěl z tureckého letiště odletět do Sýrie. Svěřil se policistům, že se tam chce přidat k IS. Proto jej Turci poslali šupem zpět do Prahy a zde je stíhán. Případ vyvolává pochopitelnou mediální pozornost, jde o svého druhu premiéru. Přesto jde o událost, která samozřejmě musela nastat, a kterou psychologové a psychiatři očekávali už dlouho.

Radikální islám, terorismus a Islámský stát mají obrovskou mediální pozornost, jsou „in“, a „radikální islamista“ je mimořádně módní kolektivní identita. V mysli národa identita určitě „nejhorší“, nejděsivější, nejšpatnější představitelná. Prostě čisté zlo. A proto se taková identita samozřejmě stává lákavou pro frustrované deprivanty i ve většinové společnosti. Mezi mladými lidmi, kteří nevědí, co je islám, neumějí odříkat šahadu, vyznání víry, nikdy neviděli imáma, nebyli v Arábii, ale ničím víc nenaštvou své okolím, ničím víc nepřitáhnou pozornost vrstevníků a vrstevnic, než když se stanou absolutním zlem. To jim utiší všechny komplexy, kterých mají na rozdávání, a konečně to z nich udělá zralou osobnost.

Stát se islámským radikálem je ta nejvyšší a nejmódnější forma pubertální vzpoury, kterou současnost zná. Dokonce i heroin je out, na to je už veřejnost, tatínek i kamarádi venkoncem zvyklá, takže „být na heráku“ jako výraz pubertální vzpoury přestává být in. Zato být islamista? Každý den jsou v televizi, každý den jsou v novinách, prožívají opravdová dobrodružství, všichni se jich bojí, a mají sexuálních otrokyň, co penis ráčí. Takže touha stát se islamistou samozřejmě oslovuje deprivanty a frustráty i z prostředí, které nemá s islámem vůbec nic společného.

Causa islamisty Jana S. ze Spáleného Poříčí je první, ale rozhodně není poslední. I Pičín, Kozovín a Řitka mají své deprivanty, a je jen otázkou času, kdy si do Sýrie vyjedou vytvořit svou mužnou identitu i oni. Jde o aktuálně módní formu kolektivní identity, co hodně naštve fotra, stejně jako kdyby se mladý frustrovaný mládenec či panna dali k náckům, anarchistům nebo pankáčům. Proto můžeme brzy očekávat islámské extremisty i z Hrobu či Břví.