Kopie obrazu Madona z Veveří - ilustrační snímek.

Kopie obrazu Madona z Veveří - ilustrační snímek. Zdroj: Anna Vavríková / Mafra / Profimedia.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Jiří X. Doležal

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku však bylo nutno podpořit soudním výrokem - takže zaplať Pánbůh, že soud rozhodl, jak rozhodl.

Já chápu, že se stát snaží chránit majetkové nároky občanů, a chápu, že žádný ředitel žádné galerie na planetě nevítá, když mu letitý exponát přestane patřit. Ale soudní spor o vlastnictví obrazu Madona z Veveří byl jak vystřižený ze satirického seriálu z Blbákova.

Stát odmítal katolické církvi vydat obraz Madona z Veveří, a je to to samé, jako kdyby nechtěli Einsteinovi přiznat prvenství v teorii relativity. Teorie relativity je systém, který vědec sám vytvořil, stejně tak Madona z Veveří je zcela neoddiskutovatelně majetkem církve, protože je to církevní obraz a už sama persona - Madona - je církevní symbol. A v době, kdy Karel IV. nechal pro církevní kapli obraz namalovat a zaplatil ho, nebylo vůbec myslitelné, že by obraz Madony mohl nedejpánbůh patřit tomu, kdo ji financoval - dle tehdejších mravů byla jediným představitelným majitelem toho církevního obrazu kaple ve Veverské Bítýšce, potažmo církev.

Je to stejně evidentní, jako že církvi patří kostely, kaple a jiné rituální církevní stavby, předměty i obrazy, pokud je církev neprodala či nedarovala jinému subjektu. A to i v případě, že ty církevní stavby či obrazy nefinancovala církev, ale sponzoři.

Do osmatřicátého byl obraz plně pod kontrolou církve, pak ho státní instituce zrestaurovaly (což samozřejmě nijak nezpochybňuje vlastnictví) a pak přišel nácek a pak bolševik a už se neřešilo. Kapli ve Veverské Bítíšce za války rozbombardovali, obraz byl v galerii, nebylo co řešit. Vždyť církev byla nepřátelským subjektem! No a nyní se konečně rozhodnutím Městského soudu v Praze pravomocně Madona vrací tam, kam patří - do rukou církve. Ne do trezoru, je vystavena v v Diecézním muzeu v Brně. Kam samozřejmě patří - při vší úctě k pražské Národní galerii - mnohem spíš než do Prahy.

Jednak proto, že byla vytvořena pro kapli v těsném sousedství Brna, druhak proto, že je v majetku, držení a v objektu církve, a ne státu. A tak to podle mého obrazu u církevních obrazů má být. Tím samozřejmě nijak neměním svůj ostře kritický názor na katolickou církev - ale právo na majetek nesmí být upřeno ani vcelku nesympatickým subjektům.