Proč se mladé muslimky zahalují rády?
Sluníčkářským proislámským argumentem ve prospěch zahalování žen je tvrzení, že se muslimské ženy zahalují rády. Je to pravda jen napůl: Ony se zahalují rády proto, že jim nic jiného nezbývá, a udělaly si z nouze ctnost.
Tomu procesu se říká racionalizace, a přestože slovo čiší rozumem, jde o podvědomý proces, kterým (dámy prominou) okecáváme nějaký handicap. Je celkem jedno, jestli jde o handicap osobní (křivý nos), nebo sociokulturní - a tím je například zahalování.
Pokud někdy někdo byl na horkém arabském slunci, dobře ví, že tam není dobré chodit bosohlavý, případně, má-li někdo vlasový porost, prostovlasý. Sluníčko prostě pálí moc a na hlavu to připaluje. Takže krýt se před sluncem je v Arábii celkem rozumné chování, a praktikují ho v tradičním odívání i muži. To však kromě drobných a nepočetných výjimek typu Tuaregů zakrývají hlavu před sluncem, ne obličej. Protože zakrývat si obličej je opruz ve větším než malém množství.
Bez ohledu na náboženskou korektnost je potřeba zdůraznit, že žena v burce či nikábu je sociálně těžce handicapovaná - stejně jako například muž v masce Fantomase. Od přírody spolu - dokonce dříve, než slovy - komunikujeme nonverbálně. A k jedním z nejdůležitějších kanálů nonverbální komunikace je výraz v tváři. Pokud nemůžeme ten výraz v obličeji ukázat druhým, máme sociální znevýhodnění jako řemen.
A to nepočítám drobné technické nepříjemnosti jako péče o to, aby zahalení obličeje nesklouzlo a buď nespadlo úplně, nebo svou nositelku neoslepilo, stažený závoj jí nezakryl oči úplně. Takže ženy sociokulturně indoktrinované k nepřirozenému, přirozenosti odporujícímu chování, jako je zahalování, jsou pochopitelně těžce naštvané. A únik před tím, aby se necítily handicapované, činí obranná racionalizace, které chrání jiné ego. Místo aby se povinným zahalováním cítily ujařmeny a v souladu se zdravým rozumem jím trpěly, udělaly si z něj ctnost.
Žena, která se musí zahalovat, si podvědomě vytváří narcistní konstrukt vlastní výjimečnosti. Že se zahaluje ne proto, že její starej je fundamentalistický omezenec, ale proto, že je tak krásná, vzácná a výjimečná, že už pohled na ni asi nezaslouží kdejaký čumil, ale jen doma její manžel a kamarádky. Že je díky tomu zahalování lepší, nadřazená Evropankám, cudnější a vzácnější. Takže se samozřejmě zahaluje ráda, neboť to díky té trapné racionalizaci zalichotí jejímu egu.