Ženy mohou cestovat bez mužů.

Ženy mohou cestovat bez mužů. Zdroj: Foto Profimedia.cz

České dráhy zavedly kupé vyhrazené pouze pro ženy. Není to diskriminace? Byla by romská kupé také v pořádku?

Petr Kolman

Možná jste také zaregistrovali takzvaná dámská kupé ve vlacích Českých drah (ČD). Mají do nich přístup pouze a jen ženy, muži a kluci musí jinam. Dle názoru našeho národního dopravce některým ženám prý není příjemné sedět v uzavřeném prostoru s muži.

Nejde o diskriminaci mužů? Citovaná dámská kupé ve vlacích ČD dle veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové muže nikterak nediskriminují. Kupé podle ombudsmanky sledují legitimní cíl zvýšit pocit bezpečí cestujících žen, tedy údajně i zvýšit zájem žen o cestování vlakem.

K tomu mám několik stručných poznámek.

Proč ČD nevytvořily v rámci rovnoprávnosti také pánské oddíly? Určitě se najde nemalá skupina mužů, kterým rozhodně není příjemné sedět v uzavřeném prostoru s ženami. Důvody mohou být různé – od zanedbané hygieny některých žen přes jejich upovídanost až po nekalo-soutěžní vzbuzování falešných a prázdných nadějí v mužích, které jim může způsobit značné psychické trauma.

Romské oddíly

Pakliže je „bezpečnostní segregace“ části cestující populace dle názoru našeho národního dopravce i veřejné ochránkyně práv (VOP) v pořádku, možno též zřídit například romské oddíly? Nedávno proběhla tiskem zpráva, že mnozí Romové se necítí v rámci majoritní společnosti bezpečně, k situaci nepomáhá ani (nepřímé) zpochybňování romského holocaustu ze strany části našich politiků. Zaslouží si Romové (ale třeba i příslušníci jiné menšiny) nižší míru ochrany než ženy? Pokud ano, měl by to náš národní dopravce jasně vysvětlit.

Ve vyjádření VOP se mi moc nelíbí paušalizace, že všichni muži jsou de facto potenciální agresoři.

Toto stanovisko by se snad dalo akceptovat před padesáti či sto lety. Ale dnes? Není v rozporu s moderním pojímáním lidských práv 21. století? Nezakládá jakousi kolektivní mužskou vinu? Pokládat někoho za potenciálního násilníka jen proto, že je součástí nějakého etnika, rasy či pohlaví, mi přijde v demokratickém právním státě jako problematické.

Nižší porodnost

Ve vyjádření ČD a VOP mi též chybí logické odůvodnění, proč v citovaných dámských kupé, pakliže už musí existovat, nesmí cestovat homosexuální muži. A naopak, jak to, že v dámských kupé smí jezdit lesby? Případné nemravné návrhy od lesbiček mohou přece být heterosexuálním ženám z povahy věci ještě více nepříjemné než od cestující mužské veřejnosti. Ale o tom stanovisko ČD a VOP nedbalostně či dokonce úmyslně mlčí.

Dodejme, dámské vagony jsou „doma“ především v muslimských zemích, ale do toho nechci více zabrušovat, abych z toho pak nemusel pracně vybrušovat.

Na závěr nabízím ještě jiný úhel pohledu. Politici si často stěžují na klesající porodnost i nižší míru sňatkovosti v České republice. Vezmeme-li věc do důsledku – pakliže by pokračovala další a další segregace mužů a žen, kde by se pak obě pohlaví mohla reálně seznámit? Budou následovat dámské zóny v knihovnách, tramvajích, kavárnách či na finančních úřadech?

Neohrožuje ve svých (nezamýšlených) důsledcích idea oddělených kupé i koncept tradiční rodiny?

V Brně např. radnice ke stému výročí založení republiky pořádá za skoro pět milionů seznamku pro 1918 lidí, jedním z odůvodnění organizátorů a radního Matěje Hollana (hnutí Žít Brno) mj. bylo, že lidé jsou dnes stále více osamocení a nemají se kde seznámit. Takže na jednu stranu osvícená brněnská radnice dá miliony na seznamku a současně ombudsmanka bude bránit de facto bezplatnému seznamování mužů a žen ve vlacích? Rozumíte tomu, není to zbytečné plýtvání, dodává autor v laskavé nadsázce na závěr.

Otázkou také je, že VOP nevadí u státního podniku ČD označení NÁRODNÍ dopravce, nicméně to je již námět na jiný komentář.

Autor je právník a publicista.