Dálnice - ilustrační foto

Dálnice - ilustrační foto Zdroj: Jiří Čada

ŘSD objevuje Ameriku: Do aut nasadí čipy, o zácpách ale dávno informují aplikace

Oliver Adámek

Počínaje příštím jarem se Ředitelství silnic a dálnic chystá zavádět na první poslech inovativní novinku – do sto padesáti tisíc aut nechá nasadit čipy za účelem sledování dopravní situace. O zácpách, uzavírkách a omezeních přitom už dávno vcelku spolehlivě informuje řada mobilních aplikací. ŘSD chce přesto vytvořit svůj systém, za megalomanský projekt utratí 267 milionů korun.

Síť 150 tisíců vozidel má za úkol dát dohromady společnost Vars Brno, která se zaměřuje na dopravní telematiku. Celá flotila má být poskládána na jaře příštího roku. Výsledky sledování bude shromažďovat Národní dopravní informační centrum (NDIC), publikovat se budou na stránkách dopravniinfo.cz a ve stejnojmenné mobilní aplikaci.

Výstřelek z veřejných peněz

A v čem má být celý systém tak velkým krokem dopředu? Vlastně jen v tom, že jeho data budou „garantovaná a ověřená“ a pomůže monitorovat to, co už doteď stejně monitorováno bylo. Dopravní situaci vcelku přesně sledují prakticky všechny dnešní navigační aplikace, v některých z nich se na mimořádnosti (nebo třeba policejní kontroly) upozorňují i řidiči vzájemně mezi sebou.

Dalším záměrem projektu je analýza frekventovanosti jednotlivých silnic a úseků. Podle ŘSD budou díky tomu obce moci upravit intervaly na semaforech. Sčítání aut v jednotlivých úsecích ale zase obstarává stacionární měření, obce si mohou obstarat vlastní měřící systém například na křižovatkách. Kromě toho na měření provozu spolupracují mobilní operátoři a některé mobilní navigace, z nichž NDIC získává rozsáhlá data už teď.

Další otázkou je, jakým způsobem hodlá provádějící firma sehnat za necelý rok armádu 150 tisíc aut, do nichž nechají řidiči dobrovolně namontovat čip. Data budou pochopitelně přísně anonymní, i tak je ale rok na sehnání takového počtu dobrovolníků málo.

Vteřinky k dobru za miliony

Celkově se tak nedá ubránit dojmu, že ŘSD tak trochu objevuje Ameriku, a ještě za ten objev slibuje utratit stamiliony z veřejných prostředků. Samotným řidičům systém těžko v něčem pomůže, dopravní informace berou dávno odjinud. A za osekávání semaforových intervalů o vteřiny ani za nahrazení dosud celkem přesného sčítacího systému těch skoro 270 milionů taky nestojí.

Obecně vzato nemá smysl, aby stát zbytečně investoval do odvětví, která bez problémů uspokojí soukromá sféra. Za peníze, které stát skrz Ministerstvo dopravy nalije do podivných čipů, by se daly postavit 2 kilometry nové dálnice. Mohly by se využít v nemocnicích nebo třeba na zvýšení platů učitelů či zdravotních sester. I když jak známe Babišovu vládu, skončily by tak maximálně v levnějších jízdenkách.