Video placeholder

Přepište dějiny umění. Vzdát se skartovaného Banksyho je bláznovství

Clara Zangová

Proslulý streetartový umělec Banksy minulý týden v pátek způsobil revoluci v dějinách umění. Poté, co se jedno z jeho nejslavnějších děl, Balloon Girl, vydražilo v aukci v přepočtu za 30 milionů korun, se plátno samo od sebe skartovalo. Zatím není jasné, jestli bude muset nový majitel za dílo zaplatit. Nechápu, nad čím přemýšlí. Vzdát se napůl skartované Balloon Girl by bylo holé šílenství.

„Touha zničit je rovněž kreativní touha,“ citoval Banksy na svém Instagramu Picassa. Den po aukci sdílel video, které zachycuje, jak se přesně s úderem kladívka, které oznámilo, že obraz má nového majitele, dílo samo zlikvidovalo. Na videu jsou vidět také šokovaní účastnici aukce v britské aukční síni firmy Sotheby’s.

Anonymní umělec Banksy odhalil, jak do rámu obrazu skartovačku nainstaloval. „Před lety jsem do obrazu tajně nainstaloval skartovačku pro případ, že by se dílo někdy ocitlo v aukci,“ vysvětluje v titulcích videa, které umístil na internet.

Banksy do učebnic

Banksy dokázal, že je naprostý génius současného umění. Nabubřelou a snobskou aukci rázem proměnil ve frašku a lidi, kteří dělají z umění byznys ve směšné figurky. V mých očích se tak staví vedle naprostých legend výtvarného umění, které své současníky šokovaly. Troufám si říct, že by za pár let měl být v učebnicích výtvarného umění někde poblíž Andyho Warhola.

Umění totiž z mého pohledu není jen samotná tvorba. Je to hledání nových hranic, experiment. Umělec popichuje a snaží se nabourat společenský stereotyp. Umělec zkouší, co se stane, když se extrémně drahý obraz před očima snobů skartuje.

A pak se stává umělcem s velkým U, který praskl stereotypní bublinu toho, jak probíhají aukce hodnotných děl. Všechny zúčastněné postavil do nové a nekomfortní situace, ve které se neumějí pohybovat, a ukázal, že umění stereotypům nepodléhá. Stejně jako Francois Villon vyvedl francouzskou poezii ze starých zkostnatělých forem a Andy Warhol vyvedl z míry úplně všechny svou stříbrnou parukou a vůbec vším stříbrným.

Zmatená Sotheby's

Zarážející je, že prestižní aukční společnost jako je Sotheby’s, která dražila Schieleho nebo Kupku, se neumí takové situaci adekvátně postavit. Místo toho, aby geniálního kousku využila ve svůj prospěch a vyjádřila, že se jedná o významný milník ve výtvarném umění, se ve vzniklé situaci pohybuje jako slon v porcelánu – anebo tak alespoň působí. „Nemáme s podobnou situací žádnou zkušenost…usilovně se snažíme zjistit, co to znamená v kontextu naší aukce,“ řekl velmi neurčitě ředitel Sotheby’s Financial Times.

Samozřejmě, že se společnost může dostat s novým majitelem, který si přeje zůstat v anonymitě, do sporu, pokud nebude chtít za dílo zaplatit. Jenže to by byla naprostá pošetilost. Vždyť ten člověk přišel k dílu, které se zapsalo do dějin výtvarného umění, jako slepý k houslím. Kdokoliv by si chtěl z poloviny rozřezané plátno pořídit po něm, pořádně by si připlatil.

Banksyho kousek bych nepopsala lépe než ředitel Brandler Art Galleries John Brandler: absolutně perfektní.