17. listopad očima Karla Steigerwalda: Kytky v popelnici, Babiš v tryskáči
Ovčáček má názor, že fašistická lůza vyhodila květiny Babiše, Zemana a spol. z pietního místa na Národní třídě. Fašismem šermuje Ovčáček často. Tentokrát přišli fašisti pozdě, kdyby ty dárce věnců na místě zastihli, určitě by je fyzicky napadli, ne-li přímo zabili. Jiní lidé si myslí, že šlo jen o vandalismus a hanobení piety. Právo poklonit se a dát věnec má každý, to je demokracie. Je to názor lidí, kteří by demokracii rádi poopravili směrem k systému vlády, jaký jsme tu ještě nedávno měli a jaký dnes vládnoucí vrstva zas prosazuje. A ještě jiní lidé, nóbl příznivci abstraktního dobra, se hněvají, protože věnec je věnec, padni komu padni a do popelnic nepatří.
Protinázor je, že na pietní místo, kde začal pád komunismu, nemají dávat své věnce komunisti, estébáci a lidi s totalitními názory, protože jejich účast na pietě ji hanobí. Uvádějí přehnaný, i když trefný příklad, co by bylo, kdyby do Osvětimi přijel s věncem Eichmann. Zatkli by ho i s věncem a dovezli do Jeruzaléma k soudu, to by bylo. Ti dnešní dárci věnců žádní Eichmanni nejsou, však je také nikdo nezatkl. Ale exhibici bývalých komunistů a estébáka na pietním místě demokracie mohou lidé právem považovat za hanobení a vandalismus. Zeman pošle věnec těm, které komunisti mlátili a sám chce komunisty u vlády. To nedává smysl. Jak říkal poručík Dub, chce novejch pár facek?
Není přeci možné být komunistou či estébákem, nebo balancovat na hraně rasismu a současně vyjadřovat úctu a pietu místu, které symbolisuje odpor a nenávist k estébáctví, komunismu či rasismu a strkat na pietní místo své věnce. Chápu, že při této míře cynismu a drzosti popadne lidi ne vandalismus, ale vztek a nacpou ty věnce do popelnic, kam estébáctví, komunismus a rasismus už dávno patří taky.
Ve stejné chvíli letí premiér Babiš, trestně stíhaný, tryskáčem do Švýcarska, aby dal trestně stíhaného syna, svědka, který špatně vypovídá, do pořádku. Ani jeden z nich dosud nebyl ve věci vyslechnut, což je podivné. Mnohem podivnější je, že trestně stíhaný jede ovlivňovat trestně stíhaného svědka a smluvit s ním, co má, bude-li vyslýchán, vypovídat. Dozvíme se asi už dnes, že svědek syn popře, co řekl a řekne opak.
Ovlivňovat svědky je jeden z nejčastějších důvodů vazby. Orgány, které to mají na starost, polici a státní zastupitelstvo k tomu evidentnímu ovlivnění mlčí. Má Babiš snad nějaké zákonné výsady premiéra, nebo je před soudem na tom stejně jako bychom byli já nebo vy, kdybych byli obviněni z podvodu v rozměru padesáti milionů a letěli do Švýcar za spolupachatelem domlouvat, co má vypovídat?
Spor o vyhozené věnce má význam metaforický, co je a co není vandalismus. Babišův let má význam konkrétní a zásadní. Co tyto řádky vznikají, mění už asi Babiš mladší výpověď. Ale vyslýchat ho měla policie, ne stíhaný tatínek. Je starší Babiš občan nebo Nadobčan? Směr odpovědi naznačuje policie – odnesla věnce z popelnice na strážnici jako předmět doličný, k letu trestně stíhaného za spolupachatelem mlčí.