Věnec Andreje Babiše skončil v koši

Věnec Andreje Babiše skončil v koši Zdroj: Zbyněk Pecák

Pochod za slušné Česko 17. listopadu 2018
Pochod za slušné Česko 17. listopadu 2018
Pochod za slušné Česko 17. listopadu 2018
Pochod za slušné Česko 17. listopadu 2018
Pochod za slušné Česko 17. listopadu 2018
18 Fotogalerie

17. listopad očima Karla Steigerwalda: Kytky v popelnici, Babiš v tryskáči

Karel Steigerwald

Ovčáček má názor, že fašistická lůza vyhodila květiny Babiše, Zemana a spol. z pietního místa na Národní třídě. Fašismem šermuje Ovčáček často. Tentokrát přišli fašisti pozdě, kdyby ty dárce věnců na místě zastihli, určitě by je fyzicky napadli, ne-li přímo zabili. Jiní lidé si myslí, že šlo jen o vandalismus a hanobení piety. Právo poklonit se a dát věnec má každý, to je demokracie. Je to názor lidí, kteří by demokracii rádi poopravili směrem k systému vlády, jaký jsme tu ještě nedávno měli a jaký dnes vládnoucí vrstva zas prosazuje. A ještě jiní lidé, nóbl příznivci abstraktního dobra, se hněvají, protože věnec je věnec, padni komu padni a do popelnic nepatří.

Protinázor je, že na pietní místo, kde začal pád komunismu, nemají dávat své věnce komunisti, estébáci a lidi s totalitními názory, protože jejich účast na pietě ji hanobí.  Uvádějí přehnaný, i když trefný příklad, co by bylo, kdyby do Osvětimi přijel s věncem Eichmann. Zatkli by ho i s věncem a dovezli do Jeruzaléma k soudu, to by bylo. Ti dnešní dárci věnců žádní Eichmanni nejsou, však je také nikdo nezatkl. Ale exhibici bývalých komunistů a estébáka na pietním místě demokracie mohou lidé právem považovat za hanobení a vandalismus. Zeman pošle věnec těm, které komunisti mlátili a sám chce komunisty u vlády. To nedává smysl.  Jak říkal poručík Dub, chce novejch pár facek?

Není přeci možné být komunistou či estébákem, nebo balancovat na hraně rasismu a současně vyjadřovat úctu a pietu místu, které symbolisuje odpor a nenávist k estébáctví, komunismu či rasismu a strkat na pietní místo své věnce. Chápu, že při této míře cynismu a drzosti popadne lidi ne vandalismus, ale vztek a nacpou ty věnce do popelnic, kam estébáctví, komunismus a rasismus už dávno patří taky.

Ve stejné chvíli letí premiér Babiš, trestně stíhaný, tryskáčem do Švýcarska, aby dal trestně stíhaného syna, svědka, který špatně vypovídá, do pořádku. Ani jeden z nich dosud nebyl ve věci vyslechnut, což je podivné. Mnohem podivnější je, že trestně stíhaný jede ovlivňovat trestně stíhaného svědka a smluvit s ním, co má, bude-li vyslýchán, vypovídat. Dozvíme se asi už dnes, že svědek syn popře, co řekl a řekne opak.

Ovlivňovat svědky je jeden z nejčastějších důvodů vazby. Orgány, které to mají na starost, polici a státní zastupitelstvo k tomu evidentnímu ovlivnění mlčí. Má Babiš snad nějaké zákonné výsady premiéra, nebo je před soudem na tom stejně jako bychom byli já nebo vy, kdybych byli obviněni z podvodu v rozměru padesáti milionů a letěli do Švýcar za spolupachatelem domlouvat, co má vypovídat?  

Spor o vyhozené věnce má význam metaforický, co je a co není vandalismus. Babišův let má význam konkrétní a zásadní. Co tyto řádky vznikají, mění už asi Babiš mladší výpověď. Ale vyslýchat ho měla policie, ne stíhaný tatínek. Je starší Babiš občan nebo Nadobčan? Směr odpovědi naznačuje policie – odnesla věnce z popelnice na strážnici jako předmět doličný, k letu trestně stíhaného za spolupachatelem mlčí.