Video placeholder

Špičková česká satira: Jaromír Soukup je lepší než Alles Gute!

Jiří X. Doležal

Jako sociální psycholog, který obor vystudoval na Univerzitě Karlově, na její Filosofické fakultě, mohu kompetentně prohlásit, že míra nenávisti pražských elit z navoněných kaváren přesáhla tolerovatelnou mez, a já se musím vyjádřit jako odborník. Hlavní tezí kavárny je, že „televize Barrandov je televize hlupáků“ a „Soukup je trapný“. Skutečnost je taková, že TV Barrandov dnes vysílá tu nejkvalitnější českou satiru a pan Soukup snese umělecké srovnání s Divadlem Sklep!

Hloupá pražská, takzvaně intelektuální elita již léta kope do pana Soukupa, dnes v podstatě nejlepšího českého televizního komika, který v naší zemi v nějakém velkém médiu působí, a já přes veškeré odborné vzdělání musím mlčet, protože nejsem v příslušném oddělení. Jsem reportér, a kdybych přinesl do oddělení kultury nějaký článek o televizní satiře, vysmějí se mi.

Nyní jsem ale v situaci, kdy už nemůžu mlčet. Dostal díky laskavosti online prostor zde na webu. Takže mohu konečně veřejně prohlásit: pražští intelektuálové jsou pitomci, vůbec nechápou televizní zábavu a měli by mlčet. Diváci televize Barrandov jsou občané s vybraným vkusem, kteří mají schopnost (na rozdíl od kritiků) rozeznat dobrou televizní zábavu, a pan Soukup je vynikající komik, standupista a imitátor, který je srovnatelný jak s „klasiky“ z Divadla Sklep, tak s „novými hvězdami“ jako Čermák a Staněk. Intelektuálové se však rozčilují a jen ukazují svou hloupost.

Karl und Egon

Alles Gute! byl nesmrtelný seriál, kde ten zvláštní a typicky český žánr satiry, kterou tak mistrně dnes zvládá pan Soukup, dělaly de facto „lidově uznané“ špičky našeho divadelnictví – divadlo Sklep – a tomuto stylu rozuměly široké lidové masy. Dostal se do národního povědomí, národní kultury a některé hlášky parodující Němce zlidověly a staly se součástí jazyka, stejně jako se to stalo u generace starší průkopnické trojice tohoto typu českého humoru – Járy Cimrmana, Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka.

Já sám, přestože nemám ani zálibu v televizi, ani dobrou paměť, dodnes vnitřním zrakem vidím pana Vávru coby bavorského lidového myslivce a úsměv mi to vyladí i nyní. O čtvrt století později je za srovnatelný výkon pan Soukup intelektuály (kteří Vávrovi kdysi tleskali) odsuzován. Přitom princip jejich humoru je úplně stejný: parodují a přehánějí typickou hloupost, směšnost a trapnost některých skupin a je legrace, jak ta hodně přehnaná, ale zcela typická vlastnost karikovaného je vlastně pitomá a legrační. 

Jak to dělá Soukup

Analyzujme vystoupení pana Soukupa, které dnes běhá po internetu a kterému se hloupá kavárna směje. Sekundu po sekundě:

00–10: „Já okamžitě chci, aby pořad Newsroom a ta Fridrichová rozebrali, proč Česká televize nepozvala do pořadu jako expertku na Maďarsko někoho jinýho!“ pan Soukup křičí do kamery, mává rukama, má agresivní dikci, ale přitom loví slova a lehce tápe, takže slovem i veškerou řečí těla paroduje uživatele kokainu, který si právě dal verzatilku (zvláště silnou lajnu). K tomu verbálně de facto sděluje: „Já chci, abyste řešili, proč něco, do čeho mi nic není, co děláte, děláte, jak děláte a proč to neděláte jinak!“ Jde zase o satirické zobrazení typického pseudoproblému agresivně řešeného čerstvě našňupnutým jedincem – a že pan Soukup paroduje uživatele kokainu, je dobře. Dnes je kokain všudypřítomný.

11–15: Zde pan Soukup mistrně mění objekt, který paroduje, a předvádí novinářskou pitomost. Říká, že ČT měla poslat někoho jiného „než naprosto podivnou, neerudovanou, sluníčkářskou, nevzdělanou aktivistku, která neumí maďarsky a žije tam rok“. Takže v jedné větě říká o nějaké novinářce, že je neerudovaná referovat o nějaké zemi, a v té samé větě dodává, že tam rok žila. A pokud někde novinář rok žije, je samozřejmě vysoce erudován o té zemi či místě psát.

Takto hluboký vhled mají v podstatě jen ti nejlepší novináři. Takže zde pan Soukup – opět výborně – paroduje rádoby novináře, ve skutečnosti pologramota a půlmozka, kterého postavili před mikrofon a dovolili mu mluvit. A bohužel řada novinářů a moderátorů taková skutečně je, takže je i zde Soukupova satira zcela na místě. Ale v jedné větě znemožnit celou kastu hloupých novinářů – to je umělecký, satirický výkon hodný obdivu, ne zavržení kavárny!

16–23: A ještě na posledních sedm sekund vystoupení si Soukup stačí udělat legraci ze sportovců. Najednou přepne, a začne – ale naprosto přesvědčivě – mluvit vulgárně – pivně bodrým jazykem sportovního trenéra, který nadšeně mluví do kamery po vyhraném utkání, a hezky demonstruje obvyklý intelektuální potenciál sportovců. Soukup to paroduje slovy: „Luboši Rosí, ty blbče, ty kluku jeden ušatej, tohle je pro tebe sólokapr jako kráva. Kreténe! Sólokráva!“ Ano, to je jazyk trenéra, který mluví o vítězství svého oblíbeného boxera se spřízněným sportovním novinářem a dobře ilustruje obvyklý kognitivní potenciál komunity. 

Soukup je hvězda a kavárna idioti!

Můj rozbor, myslím, dostatečně ukazuje, že Miloš Zeman má pravdu. Intelektuálové z kavárny jsou idioti. Jediný skutečný kvalitní televizí komik v ČR je dnes pan Soukup. A jediná solidní televize je televize Barrandov!