Špičková česká satira: Jaromír Soukup je lepší než Alles Gute!
Jako sociální psycholog, který obor vystudoval na Univerzitě Karlově, na její Filosofické fakultě, mohu kompetentně prohlásit, že míra nenávisti pražských elit z navoněných kaváren přesáhla tolerovatelnou mez, a já se musím vyjádřit jako odborník. Hlavní tezí kavárny je, že „televize Barrandov je televize hlupáků“ a „Soukup je trapný“. Skutečnost je taková, že TV Barrandov dnes vysílá tu nejkvalitnější českou satiru a pan Soukup snese umělecké srovnání s Divadlem Sklep!
Hloupá pražská, takzvaně intelektuální elita již léta kope do pana Soukupa, dnes v podstatě nejlepšího českého televizního komika, který v naší zemi v nějakém velkém médiu působí, a já přes veškeré odborné vzdělání musím mlčet, protože nejsem v příslušném oddělení. Jsem reportér, a kdybych přinesl do oddělení kultury nějaký článek o televizní satiře, vysmějí se mi.
Nyní jsem ale v situaci, kdy už nemůžu mlčet. Dostal díky laskavosti online prostor zde na webu. Takže mohu konečně veřejně prohlásit: pražští intelektuálové jsou pitomci, vůbec nechápou televizní zábavu a měli by mlčet. Diváci televize Barrandov jsou občané s vybraným vkusem, kteří mají schopnost (na rozdíl od kritiků) rozeznat dobrou televizní zábavu, a pan Soukup je vynikající komik, standupista a imitátor, který je srovnatelný jak s „klasiky“ z Divadla Sklep, tak s „novými hvězdami“ jako Čermák a Staněk. Intelektuálové se však rozčilují a jen ukazují svou hloupost.
Karl und Egon
Alles Gute! byl nesmrtelný seriál, kde ten zvláštní a typicky český žánr satiry, kterou tak mistrně dnes zvládá pan Soukup, dělaly de facto „lidově uznané“ špičky našeho divadelnictví – divadlo Sklep – a tomuto stylu rozuměly široké lidové masy. Dostal se do národního povědomí, národní kultury a některé hlášky parodující Němce zlidověly a staly se součástí jazyka, stejně jako se to stalo u generace starší průkopnické trojice tohoto typu českého humoru – Járy Cimrmana, Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka.
Já sám, přestože nemám ani zálibu v televizi, ani dobrou paměť, dodnes vnitřním zrakem vidím pana Vávru coby bavorského lidového myslivce a úsměv mi to vyladí i nyní. O čtvrt století později je za srovnatelný výkon pan Soukup intelektuály (kteří Vávrovi kdysi tleskali) odsuzován. Přitom princip jejich humoru je úplně stejný: parodují a přehánějí typickou hloupost, směšnost a trapnost některých skupin a je legrace, jak ta hodně přehnaná, ale zcela typická vlastnost karikovaného je vlastně pitomá a legrační.
Jak to dělá Soukup
Analyzujme vystoupení pana Soukupa, které dnes běhá po internetu a kterému se hloupá kavárna směje. Sekundu po sekundě:
00–10: „Já okamžitě chci, aby pořad Newsroom a ta Fridrichová rozebrali, proč Česká televize nepozvala do pořadu jako expertku na Maďarsko někoho jinýho!“ pan Soukup křičí do kamery, mává rukama, má agresivní dikci, ale přitom loví slova a lehce tápe, takže slovem i veškerou řečí těla paroduje uživatele kokainu, který si právě dal verzatilku (zvláště silnou lajnu). K tomu verbálně de facto sděluje: „Já chci, abyste řešili, proč něco, do čeho mi nic není, co děláte, děláte, jak děláte a proč to neděláte jinak!“ Jde zase o satirické zobrazení typického pseudoproblému agresivně řešeného čerstvě našňupnutým jedincem – a že pan Soukup paroduje uživatele kokainu, je dobře. Dnes je kokain všudypřítomný.
11–15: Zde pan Soukup mistrně mění objekt, který paroduje, a předvádí novinářskou pitomost. Říká, že ČT měla poslat někoho jiného „než naprosto podivnou, neerudovanou, sluníčkářskou, nevzdělanou aktivistku, která neumí maďarsky a žije tam rok“. Takže v jedné větě říká o nějaké novinářce, že je neerudovaná referovat o nějaké zemi, a v té samé větě dodává, že tam rok žila. A pokud někde novinář rok žije, je samozřejmě vysoce erudován o té zemi či místě psát.
Takto hluboký vhled mají v podstatě jen ti nejlepší novináři. Takže zde pan Soukup – opět výborně – paroduje rádoby novináře, ve skutečnosti pologramota a půlmozka, kterého postavili před mikrofon a dovolili mu mluvit. A bohužel řada novinářů a moderátorů taková skutečně je, takže je i zde Soukupova satira zcela na místě. Ale v jedné větě znemožnit celou kastu hloupých novinářů – to je umělecký, satirický výkon hodný obdivu, ne zavržení kavárny!
16–23: A ještě na posledních sedm sekund vystoupení si Soukup stačí udělat legraci ze sportovců. Najednou přepne, a začne – ale naprosto přesvědčivě – mluvit vulgárně – pivně bodrým jazykem sportovního trenéra, který nadšeně mluví do kamery po vyhraném utkání, a hezky demonstruje obvyklý intelektuální potenciál sportovců. Soukup to paroduje slovy: „Luboši Rosí, ty blbče, ty kluku jeden ušatej, tohle je pro tebe sólokapr jako kráva. Kreténe! Sólokráva!“ Ano, to je jazyk trenéra, který mluví o vítězství svého oblíbeného boxera se spřízněným sportovním novinářem a dobře ilustruje obvyklý kognitivní potenciál komunity.
Soukup je hvězda a kavárna idioti!
Můj rozbor, myslím, dostatečně ukazuje, že Miloš Zeman má pravdu. Intelektuálové z kavárny jsou idioti. Jediný skutečný kvalitní televizí komik v ČR je dnes pan Soukup. A jediná solidní televize je televize Barrandov!