Opravovaný úsek D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru - ilustrační snímek

Opravovaný úsek D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru - ilustrační snímek Zdroj: Blesk:Martin Přibyl CNC

Tuzemské dálnice neplní svoji úlohu. Známka na příští rok by měla být za poloviční cenu

Jiří Štefek

Hned několik stran chtělo toto úterý v Poslanecké sněmovně projednat situaci na dálnici D1, kterou v uplynulých dnech postihla kalamitní situace a dlouhé zácpy. Poslanci Babišova hnutí ANO to však neumožnili. Samotný ministr dopravy Dan Ťok byl dokonce překvapen a zaskočen (!), že v půlce prosince napadalo tolik sněhu. Lidovci pak navrhli, aby automobily do 3,5 tuny byly z poplatků za nejstarší českou dálnici v příštím roce osvobozeny.

Není to problém jen posledních týdnů, ale spíš dlouhodobě trvající a adekvátně neřešený stav. Většina českých dálnic a rychlostních komunikací totiž už drahnou dobu a opakovaně napíná nervovou soustavu většiny nejen tuzemských motoristů. Většina lidí, kteří jezdí častěji autem, zřejmě už nepamatuje stav, že by někam jela na delší vzdálenost po dálnici a tento úsek byl po dobu alespoň několik měsíců či půl roku zcela průjezdný bez objížděk, zúžení či stavebních prací. Sotva se někde uzavírka či zúžení dokončily, hned o kousek dál začaly jiné. Mnohé z nich neskončily včas podle plánu. O možném prodražení nemluvě.

Všechny tyto stavební akce na dálnicích a rychlostních komunikacích mají za následek dlouhé kolony a tisíce popojíždějících aut. Stačilo a stále si stačí kdykoliv během jara, léta, podzimu nebo i nyní před Vánoci pustit v rádiu dopravní zpravodajství a už se to na šoféra valí ze všech stran. Člověk by skoro nabyl dojmu, že když se všude stále staví, buduje a opravuje, jak krásnou a kvalitní dálniční síť tady máme. Ale to je jen přelud. Kvalita české dálniční sítí za situací na západě stále zaostává, neustále se musí opravovat a její obraz je dosti nevalný. O tom, že výstavba nových úseků je práce skoro na desetiletí, snad ani nemá cenu mluvit. Například neexistující dálniční spojení do Vídně či do Lince, přestože Rakušané staví o sto šest a mají své části příslušných dálnic už z velké části hotové, mluví samo za sebe.

Nad tím vším se tu vznáší tvář ministra dopravy Dana Ťoka, který se snaží veřejnost chlácholit nebo vzbudit zdání, jak na tom stále maká. Přitom stav dopravy na tuzemských komunikacích za jeho ministrování dosáhl kritické úrovně. V každé západní civilizované zemi by takový člověk už dávno odstoupil, ale Ťok se své funkce drží jako veš košile. Vše ještě korunuje neuvěřitelným prohlášením, jak je překvapen, že v půlce prosince nastala sněhová kalamita. To je v zimě v zemi v mírném klimatickém pásu asi nevídaný jev, že? Svatá prostoto.

Lidovci přišli s návrhem, aby byla v příštím roce dálnice D1 osvobozena od placení pro osobní auta. Nevím sice, jak by to chtěli lidovečtí zákonodárci zajistit. Na druhou stranu si myslím, že vzhledem ke stavu, v jakém se nyní D1 nachází, ale i k tomu, v jakém stavu se letos například nacházely dálnice D5, D10, D11 a další, měl by stát příští rok přechodně snížit cenu dálničních známek alespoň na polovinu. Bylo by to smírné gesto a kompenzace za to, že motoristé nemohli v letošním roce plně užívat to, za co si na začátku letošního roku zaplatili.

Jistě, vznikl by tím určitě nějaký malý výpadek v rozpočtu. Na druhou stranu, jestli může Babiš vozit studenty a seniory za čtvrtinu a slibovat obědy zdarma pro děti ve školkách a na prvním stupni základních škol, měl by udělat gesto i k této skupině. Vlastně jaké gesto? Vždyť ona by to byla jen kompenzace za něco, co nefungovalo a kdy řidiči platili za něco, co nebylo kvalitní a spíš jim přidělalo problémy. Zde by nešlo o populismus, ale krok, kterému by snad každý zatleskal.