Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Facebook Zdeňka Kornhäuserová

Zrušme volby a zaveďme generátor náhodných čísel!

Jiří X. Doležal

Systém zastupitelské demokracie jako efektivní a spravedlivý způsob řízení společnosti definitivně zkrachoval. Dnešní poslanci nejsou zástupci lidu, ale zástupci finančního balíku investora jejich politické strany. Poslanci za ANO nereprezentují český lid, ale český Agrofert. A u jiných klíčových stran - kromě zcela zdecimované opozice - je propojení na velké ekonomické subjekty sice skrytější, ale jen o málo lepší. Pojďme vrátit demokracii na místo!

Zastupitelská demokracie vznikla z prosté myšlenky, že když má lidu vládnout lid, a ne diktátor nebo panstvo, tak to nejlépe lze učinit tím, že si lid zvolí své zástupce a ti pak vládnou za něj. Technicky není možné zajistit, aby vládli všichni. Systém vznikl v malých celcích - ať už mluvíme o o starořeckých městských státech, nebo o švýcarských údolních kantonech - kde volič na svého kandidáta vidí, má s ním bezprostřední osobní zkušenost, a přesně ví, zda ten který kandidát je nebo není svině a zloděj. V takové formě zastupitelská demokracie fungovala. Dnes nefunguje. Český Parlament ani v nejmenším neodráží vůli lidu.

Psychologové se v marketingu tuží!

Psychologie jako věda pokročila vpřed za posledních padesát let neuvěřitelným tempem, ale jen díky obchodu. To, jaké zboží si koupíme a za jaký produkt, který k ničemu nepotřebujeme a který k ničemu není, vyhodíme peníze, rozhodne naše psychika. Proto v rámci marketingu - umění toho, jak prodat zboží bez ohledu na jeho kvalitu - v posledních padesáti letech došlo ke kvalitativnímu skoku a padlo i pár Nobelových cen. Za úplné objasnění iracionality a hlouposti našeho chování a rozhodování ji dostal myslím největší psycholog 20. století - Daniel Kahneman.

Takže současný marketing toho opravdu hodně, hodně ví o tom, jak vnutit lidem úplný shit, prodat masám naprostou fekálii, a udělat z úplné blbosti celoplanetární módu, na které výrobce zázračně zbohatne. Jsou na to vědecky podložené manuály, technologie postupu jsou (mimořádně dobře placeným) marketérům detailně známy, a tyto poznatky po uvedení do praxe perfektně fungují. V obchodě je to normální prolhaná reklama. V politice to znamená konec demokracie. 

Moc finančního balíku

Politici si samozřejmě výše popsané skutečnosti dobře všimli, a čím je politik blíže byznysu, tím si jí všiml lépe. Volební úspěch ANO samozřejmě není výsledkem toho, že by třicet procent lidí opravdu chtělo, aby je zastupoval Andrej. Jeho voliči jsou reprezentanty sumy, kterou byl Babiš schopen a ochoten investovat do svého marketingového mága Marka Prchala a jím naplánované marketingové strategie ANO. Takže poslanci ANO reprezentují a zastupují nikoliv lid této země, ale Babišův kapitál a Prchalův marketingový um. A tím samozřejmě končí demokracie.

Náprava je jednoduchá!

Vzhledem k vývoji postmoderní společnosti nelze klasické volby již realizovat jinak - státy jsou příliš velké a komplexní, své kandidáty nikdo nezná, a volba většiny záleží ne na vlastnostech kandidátů a kvalitě programů a myšlenek strany, nýbrž na umu marketérů a sumě vložené do politické reklamy. Takže volby jsou zjevně k ničemu. Způsob, jak získat skutečnou reprezentaci lidu, je znám desetiletí, a je opravdu levný.

Za volby do PS, které,jak výše popsáno, už nefungují, se podle ČT utratilo v roce 2018  1 150 715 147 Kč. Když se jedno procento této částky pošle Stephenu Wolframovi (géniům se platím předem), a pak se mu mailem pošle seznam volitelných občanů (to jest vyřazeni nezletilí, nesvéprávní a podobně, jinak všichni). Pan Wolfram spustí hodně velkej automaton, kterej vymyslel, naprogramoval a má doma, a za deset minut máme novou Poslaneckou sněmovnu hotovou.

Elementární celulární automaton Rule 30 Stephena Wolframa je totiž naprosto perfektní generátor náhodných čísel. A skutečně dotažená a vědecky podložená náhoda, náhodný výběr zajištěný aplikací Rule 30 - zákona náhody, neperiodického řádu chaosu - dokáže zajistit reprezentativnost Sněmovny lépe než volby. Náhodně z celé populace vybraný vzorek volitelných lidí  a následně poslanců je přesnější obraz či model lidu, než Poslanecká sněmovna sestavená z lidí zvolených za hlasy koupené politickým marketingem.

Generátor náhody, podle kterého by se měla obsadit Sněmovna.Generátor náhody, podle kterého by se měla obsadit Sněmovna.|Chris Boucher: Wolfram Demonstration Project

Zdroj grafu: Boucher, Chris (2007). Using Rule 30 to Generate Pseudorandom Real Numbers.