Nový šéf pražské muslimské obce Kušnarenko chce zakládat islámské školy i politickou stranu hájící islám
Tak se nám mnozí čeští kritici islámu, kteří se netají obdivem k ruskému prezidentovi Putinovi, dostali do nepříjemné situace, neboť předsedou Muslimské obce v Praze se stal obdivovatel stylu vládnutí čečenského vládce Kadyrova a ukrajinský konvertita k islámu Leonid Kušnarenko. Je otázkou, jak se teď, po zvolení Kušnarenka, budou tito kritici islámu stavět k faktu, že pražskou muslimskou komunitu vede člověk, jemuž se líbí, jak Putinův přítel Kadyrov vládne v Čečensku.
Podle novinářů Petry Procházkové a Lukáše Prchala z Deníku N měl Kušnarenko říci: „Není to tak, že bych ho obdivoval. Snažím se vyvarovat jeho veřejné podpory, protože část lidí z Čečenska ho podporuje, část ho moc nemusí. Nelíbí se mi přímo Kadyrov, ale to, že tam udržuje mír, že tam není válka. Líbí se mi, že se tam díky němu nestřílí, že se tam staví mešity a že díky němu tam mohu přijet. Před deseti lety by to možné nebylo.“
V situaci, kdy se dosavadní předseda Ústředí muslimských obcí Muneeb Hasan Alrawi snažil na veřejnosti vystupovat neprovokativně, jeho nový společník Kušnarenko se obrazně řečeno v českých médiích rozjel s plnou parou. V jednom českém diskuzním pořadu například hovořil Kušnarenko o tom, že je jeho cílem nejen zakládat islámské školy, ale založit i českou politickou stranu, která by hájila zájmy muslimů.
Prakticky veškeré veřejně dostupné informace o osobě nového šéfa pražské muslimské obce jsou pouze ty, které o sobě zveřejnil on sám. Například v rozhovoru pro ruskojazyčný web Pražský express Kušnarenko prohlásil o útocích islámských extremistů na redakci francouzského satirického časopisu Charlie Hebdo, že mu je záhadou, jak mohli teroristé v klidu a bez problémů zorganizovat celou akci, aniž by se o tom dozvěděla některá z francouzských tajných služeb. Ptá se také, proč nevěděly francouzské tajné služby o navrátilcích ze Sýrie, kteří se měli na útocích podílet. V rozhovoru také popsal, jak se stal muslimem a podílel se na budování mešity v Karlových Varech.
Hnutí salafistů
Novinářka Petra Procházková a novinář Lukáš Prchal ve svém článku o Kušnarenkově kandidatuře do vedení muslimské obce uvedli, že podle některých pražských muslimů má mít Kušnarenkova kandidatura podporu kontroverzního bývalého předsedy Muslimské obce v Praze Vladimíra Sáňky. Ten stál za vydáním knihy Základy tauhídu, jejímž autorem je přední islámský extremista Bilál Philips. Ten je jedním u nejuznávanějších islámských duchovních ultrakonzervativního islámského směru salafíja, z jehož prostředí vzešla i teroristická organizace Islámský stát v Iráku a Sýrii. V dnešní době je v západní Evropě právě hnutí salafistů považováno za jednu z největších hrozeb pro integraci muslimů do evropské společnosti, neboť salafisté se pokoušejí zakládat například vlastní školy a vytvářet uzavřené komunity muslimů s vládou ultrakonzervativní interpretace islámu.
Jedním z poznávacích symbolů stoupenců salafismu je zvednutý prst, a právě takovýto symbol má na jedné společné fotografii s představiteli české muslimské komunity i sám Kušnarenko (například na webu Prague watchdog byla zveřejněna fotografie čečenských povstalců vyjadřujících prsty stejný symbol). Nemusí to samo o sobě nic zásadního znamenat, ale i tak jde o náznak toho, k jakému směru islámu může Kušnarenko inklinovat. Předchozí představitelé Muslimské obce v Praze českou veřejnost ubezpečovali o odmítání násilí, a přitom mezi českými muslimy šířili radikální a protievropské myšlenky. V případě nové tváře pražské muslimské obce tedy musíme být opatrní.
Obvinění a podivná firma
Ovšem Kušnarenko je s prostředím muslimských radikálů propojen hlavně svou profesí právníka. Krátce zastupoval dnes již bývalého duchovního pražské muslimské komunity a také dnes již bývalého člena vedení Muslimské obce v Praze Samera Shehadeha, kterého policie obvinila z podpory terorismu. Před svým útěkem Shehadeh převedl na Kušnarenka bezplatně svůj podíl ve firmě Alminbar s.r.o., která slouží k podivnému zajištění nebytových prostor pro Muslimskou obec v Praze.
Zajímavé je to, že tato firma byla založena již v roce 2014, ale do chvíle sepsání tohoto článku nedodržela zákonný předpis a nezveřejnila své účetnictví u příslušného soudu, což je podivné vzhledem k tomu, že Kušnarenko je právník a prohlašuje, že chce vést aktivity muslimů transparentně.
Kušnarenko také obhajoval například Zalimkhana Kurbanova ze skupiny muslimů souzených v letech 2012/2013 v Praze za kriminální činnost, jež dle závěru české policie byla vyvíjena na podporu islámské teroristické organizace Džamaat Šariat.
Rusko a Foldyna
Byť Kušnarenko pochází z Ukrajiny, identifikuje se spíš s Ruskem. Například na sociální síti Facebook oslavuje ruský den otců sdílením fotografie malého chlapce s tetováním symbolu jednotky ruské vojenské rozvědky (GRU VDV – podílela se například na anexi Krymu a provádí špionážní činnost proti evropským zemím, včetně provádění vražd nepohodlných osob); má-li ovšem použití fotografie dítěte s tímto symbolem nějaký hlubší význam, je otázka. Ukrajinská Oděsa, z níž Kušnarenko pochází, je známa tím, že značná část jejich obyvatel s Ruskem sympatizuje a Kušnarenko mohl fotografii chlapce použít pouze k vyjádření svého pozitivního vztahu k ruskému svátku, a symbolika GRU tak nemusí mít větší význam.
Ovšem Kušnarenko se také netají přátelstvím s významným politikem z řad ČSSD Jaroslavem Foldynou (znám svým přátelským postojem k současnému režimu v Rusku), kterého Kušnarenko veřejně označuje za jednoho ze svých nejlepších přátel.
Z analýzy vývoje života Kušnarenka vyplývá, že ještě v roce 2015 nenosila jeho manželka (Anastasia Kušnarenková) muslimské zahalení. Dle dostupných fotografií z akce na SLOVAKIA RING chodila oblečená jako běžné Češky v minisukni a teprve v poslední době začala chodit zahalená dle přísných požadavků ortodoxního islámu. Například během pobytu manželů Kušnarenkových v Saudské Arábii chodila Anastazie s celoobličejovým zahalením tváře známým jako nikáb, což je jeden z požadavku salafistického hnutí na muslimskou morálku žen.
Alrawi v ohrožení
Kušnarenko se svými ambicemi ovšem může být hrozbou i pro již výše jmenovaného současného šéfa českých muslimů Alrawiho, neboť z pozice předsedy Muslimské obce se může ucházet o post šéfa Ústředí muslimských obcí, a nahradit tak v čele českých muslimů právě Alrawiho.
Bude tedy víc než zajímavé sledovat nejen veřejné projevy nového vůdce Muslimské obce v Praze, jako spíše informace, jež budou unikat z prostředí pražských muslimů o skutečném chování pana Kušnarenka uvnitř muslimské komunity, neboť zkušenosti z předchozích let ukazují, že někteří z představitelů českých muslimů jinak hovořili před českou veřejností a jinak uvnitř v soukromí muslimské komunity.