Až zemře Clint Eastwood, všichni opravdoví muži zemřou s ním, myslí si irský dramatik David Ireland
Americký herec a oscarový režisér Clint Eastwood se 31. května 2020 dožívá devadesátky. V novém čísle tištěného Reflexu č. 22 o něm najdete causu Eastwood 90. Ačkoli se těší pevnému zdraví, irský dramatik David Ireland už o tom, co se stane, až zemře, napsal divadelní aktovku. Clint Eastwood je monolog bílého, unaveného, nepříliš úspěšného muže ve středních letech, který se cítí být pod pantoflem — a navíc už současnému světu přestává rozumět.
Přímo na objednávku pro Cenu Ferdinanda Vaňka, soutěž krátkých politických her českého časopisu Svět a divadlo, ji David Ireland, jinak autor oceňovaných her Cyprus Avenue a Ulster American, napsal loni na jaře. Ve svém pražském bytovém divadle ji pak v překladu Jakuba Škorpila inscenoval režisér Jakub Špalek s Tomášem Stolaříkem v hlavní roli. Uvidíte ji letos v rámci mezinárodního festivalu krátkých produkcí Ohromné maličkosti o víkendu 29. - 30. srpna 2020 v pražském Divadle Alfred ve dvoře.
Clark z monologu Clint Eastwood neustále kontroluje na mobilu, jestli je Clint Eastwood ještě živ. Říká: „Naši dědové měli Johna Wayna, naši otcové Clinta Eastwooda, a protože my si nedokázali najít nikoho jiného, měli jsme nakonec taky Eastwooda. Ovšem generace, co teď dospívá? Ta už nebude mít ani Clinta.“ David Ireland poskytl Reflexu e-mailový rozhovor.
Proč zrovna Clint Eastwood je pro vás „posledním mužem na planetě“?
Eastwoodova smrt bude velice symbolická. Neexistuje Clint Eastwood moderního věku. Není nikdo, kdo by jej nahradil. Bradley Cooper? Chris Pratt? Ryan Reynolds? Chris Hemsworth? Nikdo z nich nemá, co má on. Dovedu si představit, jak si denně hydratují pokožku a navštěvují semináře "12 kroků, jak se zbavit závislosti na vztahu." Russell Crowe je mu asi nejblíže, ale stejně se mu nevyrovná. Clint sám byl kulturní náhražkou za Johna Wayna – a ačkoli jej velmi uznávám, Clint jej rozhodně překonal. Ušel cestu od ikonické akční hvězdy až po skutečně nadaného režiséra – nemnoho zvládlo podobnou cestu stejně úspěšně. Možná Woody Allen by se k němu mohl v tomto ohledu přirovnat. Navíc v jeho pojetí jsou konzervativní hodnoty cool. Je snad někdo z těch několika málo dalších hollywoodských konzervativců cool? Skutečně věřím, že až Clint Eastwood zemře, všichni muži zemřou s ním. Žijeme ve světě, kde se, ať už právem, či neprávem, netěší tradiční hodnoty mužnosti přílišné vážnosti.
Nemyslím si ale, že jsou na tom všichni muži po čtyřicítce stejně.
To je spíš specifikum Clarka, což je zveličená verze mě samotného, stejně jako postavy v jiných mých hrách. Většina mužů se se svým osudem již smířila, soudě alespoň podle toho, co kolem sebe vidím. Mohu mluvit jen o osobní krizi maskulinity.
Co uděláte, až Clint Eastwood skutečně zemře?
Asi se znovu podívám na Nesmiřitelné. Možná dám přes držku nějakýmu cápkovi, který se na mě na ulici blbě podívá. S největší pravděpodobností si ale jenom hluboce povzdechnu a budu dál sledovat kolaps civilizace.
Co pro vás Clint Eastwood přesně reprezentuje?
Silný, tichý, spolehlivý, s respektem k ženám, nebojí se vzepřít autoritě. Hezký, ale ne krasavec a ne šmejd. Schopný ukázat citlivost, je-li třeba.
Co je na hře pravdivého?
Stejně jako moje hlavní postava i můj pradědeček zemřel při bitvě na Sommě, můj prastrýc zahynul ve druhé světové válce a můj otec byl součástí konfliktu v Severním Irsku; zemřel v roce 1982. Vyrůstal jsem bez mužského vzoru, tak jsem se díval na filmy a na televizi. Ted Danson v sitcomu Cheers, Don Johnson v seriálu Miami Vice, Tom Selleck, Burt Reynolds. Ale především Clint. V mé hře chce být hlavní hrdina Clark, stejně jako já, víc než cokoli jiného na světě právě Clintem Eastwoodem.
Jak se vaše aktovka dostala do Prahy?
Původně jsem verzi monologu napsal pro jinou svou hru na festivalu v Edinburghu v roce 2014, jmenovala se I Promise You Sex and Violence. Byl to absolutní propadák, kritiky asi nejvíc nenáviděné představení v Edinburghu. Recenze byly strašné a většina představení se zrušila, protože se neprodaly lístky. Je to škoda, pořád si myslím, že to je nejlepší věc, kterou jsem kdy napsal. Byl jsem na monolog o Clintu Eastwoodovi pyšný a mrzelo mě, že jej nikdo neslyšel.
A potom?
V roce 2018 jsem byl přizván, abych napsal monolog pro londýnské divadlo Old Vic jako součást Remembrance Sunday, Vzpomínkové neděle, kdy si každoročně připomínáme mrtvé z obou světových válek. Divadlu se monolog o Eastwoodovi líbil, ale nakonec jsme se shodli, že je to příliš temné a naštvané, že to dostatečně nevystihuje vážnost okamžiku. Verze hry byla zatím uvedena jen v České republice. Zdá se, že tu má své obdivovatele a jsem za to vděčný.
Causu Clint Eastwood 90, doplněnou desítkou jeho kultovních filmů, najdete v novém tištěném Reflexu č. 22, který vychází ve čtvrtek 28. května >>>
Reflex 22/2022|