Paul McCartney to pořád umí rozjet na pódiu

Paul McCartney to pořád umí rozjet na pódiu Zdroj: Profimedia

Paul McCartney
Paul McCartney je už v dědkovském věku...
Zahrál v hospodě
Zahrál v hospodě
Paul McCartney
12 Fotogalerie

Lockdown podle Paula McCartneyho bude o svobodě a lásce. Legendární Brouk natočil nové album

Veronika Zenklová

Od chvíle, kdy se Beatles rozpadli, Paul McCartney dokazuje, že světská sláva není jen polní tráva, shoda náhod a štěstí, ale hlavně neúnavná píle. Kromě toho, že jeho alba sklízí komerční úspěchy po celém světě, je tenhle levoruký mág živým dokladem toho, že věk je jen číslo. Jeho novinka nazvaná McCartney III, kterou plánuje vydat 11. prosince, tak naváže na sólová alba McCartney z roku 1970 a McCartney II z roku 1980.

Zatímco pro většinu aktivních muzikantů je lockdown trestem smrti, pro hudebního matadora, který se chce naplno oddat své studiové tvorbě, utéct před rušivými vjemy okolí a zalézt do vlastního světa plného barevných zvuků, je vlastně celkem příhodnou okolností.

Když navíc k nahrávání nepotřebuje žádné další spolupracovníky a je schopný své písně skládat i produkovat sám, nezbývá než gratulovat.

Paul McCartney, který od roku 1970 vydal osmnáct kritikou oceňovaných sólových alb a mnohokrát objel svět na turné, se hlásí s další novinkou.

„Šlo spíše o to, dělat si hudbu pro sebe než dělat hudbu, která se udělat musí,“ řekl o svém novém albu v rozhovoru pro časopis Loud and Quiet.

„Měl jsem spoustu polotovarů. Takových těch písní, na kterých jsem v průběhu let pracoval, ale nikdy nebyl čas je pořádně dotáhnout. Každý den jsem začínal nástrojem, na který jsem píseň původně složil, a pak postupně vrstvil další zvuky. Byla to velká zábava,“ dodal.

Katalyzátorem jeho nového díla byl údajně návrat k dosud nevydané písni When Winter Comes, kterou složil v 90. letech spolu s producentem Beatles Georgem Martinem.

McCartney k nahrávání prý tentokrát využil také „posvátné“ nástroje, včetně legendární basové kytary Hofner ve tvaru houslí, Mellotronu ze studií Abbey Road používaných Beatles, kontrabasu, který doprovázel Elvise Presleyho, a studiové výbavy, na kterou nahrávala formace Wings v roce 1971.

Udělej si sám

DIY přístup k nahrávání je v současné době celkem běžnou praxí lo-fi, indie popu i mainstreamu. Jenže McCartney se tu vrací ke své osobní historii, k nahrávání svého prvního sólového alba, které bylo v roce 1970 tajně vytvořeno během posledních měsíců fungování Beatles.

„Zaměřuju se na svobodu a lásku. V písních jsem zaznamenal spousty pocitů, nejen těch současných a minulých, ale i budoucích,“ řekl. A na otázku, zda tohle album bude jeho poslední, odpověděl: „Všechno, co dělám, by mohlo být moje poslední. Když jsme natočili Abbey Road, měl jsem být mrtvý, takže všechno, co jsem stvořil od té doby, je v podstatě už jen takový bonus,“ nechal se slyšet.