SKUTR na horské dráze plné adrenalinu a endorfinů: Kam kráčí činohra zlaté kapličky?
Jejich kancelář má čtvery dveře, což je i počet divadelních scén, které chtějí využít pro činohru Národního divadla. Umělecké duo SKUTR tvoří MARTIN KUKUČKA (44) a LUKÁŠ TRPIŠOVSKÝ (43) již přes dvacet let. Odešli z Divadla v Dlouhé, ujali se od letošní sezóny vedení „národní“ činohry a právě vstupují do svého prvního samostatného kalendářního roku. Před sebou mají víc než pět let ohledávání toho, čím by dnes první česká scéna mohla být.
V Národním divadle jste loni v září rozjeli první samostatnou sezónu. Jak jste se za těch několik měsíců zabydleli?
Martin Kukučka (MK): Je to teď plné adrenalinu a endorfinů. Jak na horské dráze. Usmíváme se, ale kam se řítíme, ještě nevíme. Děje se hodně věcí, ve výsledku jde ale hlavně o to, jak se povedou premiéry. Je pro nás důležité, jaké přijdou divácké ohlasy. Pocovidová doba je těžká a navnadit diváky, aby se do divadla vrátili, je výzva. Také vyjíždíme do zahraničí, teď jsme třeba byli s inscenací Rej ve Francii, domlouval jsem tam i další mezinárodní spolupráce. Děláme v divadle systémové změny, řešíme recyklaci výroby, abychom po derniérách vše nevyhazovali, a celkově téma udržitelnosti, a to i v kontextu jiných evropských divadel. Národní divadlo (ND) je velký organismus, vše nejde hned. Jsme tu noví, můžeme klást otázky, zda by něco šlo posunout, a zdá se, že jde. Je tu tým, který kope za společnou věc, i v tak velké instituci je týmová práce možná. Jsme optimističtí. Doufáme, že nám to chvilku vydrží a že bude česká společnost na ND hrdá.
Lukáš Trpišovský (LT): Visí nad námi otázka, čím vším ND pro naši společnost je a čím by mělo být. Existují tisíce odpovědí a naši práci vidím jako proces, při němž budeme odpovědi hledat. A netýká se to jen umělecké oblasti. Martin zmínil recyklaci materiálů, Národní by mohlo být průkopnickou institucí, která ukáže, jak takovou věc systematicky dělat. ND je silná značka, proto můžeme komunikovat s institucemi napříč Evropou. Jsme kolos, kde se ve všech budovách střídají všechny soubory, pro plánování je to omezující, pořád jsem překvapený, s jak velkým předstihem je třeba plánovat, ale někdy z toho naopak můžou vzejít impulsy, abychom našli ještě lepší řešení. Je to pro nás nová zkušenost a jiný typ organizace, než jsme doteď zažili. S tím, co je ND, souvisí i otázka, kdo je naším divákem, o jakého diváka stojíme a pro koho v činohře pracujeme.
Jedním z argumentů pro vaši volbu bylo, že cílíte na širokou diváckou obec. Proč je to pro vás podstatné?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!